Jag håller på att anlägga en rosenrabatt och har kommit en liten bit på väg, den blir dock ca 5 m lång så jag har inte tänkt göra allt på en gång utan låta det ta lite tid :-) Jag skulle dock vilja ha lite tulpaner eller påskliljor i rabatten för att få lite liv i den på våren innan rosorna vaknar. Det jag undrar är om det går att sätta lite lökar mellan rosplantorna (de står med ca 50 cm avstånd) eller finns det risk att lökarna stjäl för mycket kraft från rosorna då?
Det går jättebra så har jag det så och rabatten lever alla årstider.
octachoron
05-09-2012, 12:38
Jag satte tulpaner, Darwinhybrider, just bredvid nyplanterade rosor för några år sedan. Tulpanerna kommer snällt tillbaka varje år och blommar fint. Då valde jag tulpansorter som var kända för att kunna överleva och t o m sprida sig i en trädgård, många nya tulpansorter får man räkna som ettåriga.
Efter ett tag så får rosorna ett rotsystem som gör att man inte vill gräva just bredvid dem varje år för att plantera lökar så långlivade löksorter är ett bra val. Förhoppningsvis så kommer rosorna att ta så mycket vatten under sommaren från den omkringliggande jorden att lökarna får det torra klimat de vill ha under sommarenvilan.
En annan lökväxt som kompletterar rosor väldigt bra är Allium 'Purple Sensation' som också kan klara sig bra i vissa trädgårdsjordar.
Mina tulpan favoriter är Darwin tulpanerna, dom kommer igen år efter år mot många andra hopplösa tulpaner, men dom blir 50 cm höga och kraftiga, jag blandar dom i alla rabatter med rosor och perenner. Andra är dom små vildtulpanerna som sprider sig, fint i framkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.