Dandylion
Hej Jag är gröngöling vad det gäller rosor och undrar om det är den svala och inte så soliga sommaren som gjort att de rosor jag planterade förra sommaren (utom Morden Sunrise som växer och blommar så det knakar) knappt växt något alls och blommat väldigt lite.
Det är bl.a Luise Bugnet, Lichtigkönig Lucia(tror jag den hette) Super star, Madam de Chambord.
I år Westerland och några till jag glömt namnet på.
Astrid Lindgren som planterades i år de verkar glada:)
Tacksam om ågon har svar.
Jag bor i Ångermanland Zon 4 tror jag vid Ångermanälven
Bassam

Hej

Jag rekommendera att lägga blodmjöl eller benmjöl under våren, eftersom dessa gödselmedel innehåller Stora mängder av fosfor och kalium, som spelar en viktig roll i produktionen av rosor.
H.Bassam
Kajsa
Kanske har det blommat sämre men rosorna har vuxit på höjden desto mer av allt vatten.
kerstin z5-6
Vad gjorde du i våras? gav du kogödsel i maj och en gång till före midsommar? Hos oss kan man vräka på gödsel till juli, sen bör man sluta pga avmogning inför hösten.
Ljuset i sommar var minimalt, vi har alla dåliga erf av blommning , inte bara hos dej..en skit sommar helt enkelt!
octachoron
Jag tror också att en hel del av rosorna du planterat ligger precis på gränsen i härdighetssynpunkt för ditt klimat. Själv bor jag i zon 4 och numera satsar jag på tuffa rosor efter en del bakslag. T ex Westerland (stor besvikelse för mig), Lichtkönigin Lucia, Superstar är väl klena zon 4 rosor och en vinter kan skada dem så pass mycket att de växer dåligt nästa sommar.
Kajsa
Samma erfarenhet här i zon 3 - 4 Westerland, Lucia och en rad Moderna Buskrosor har frusit bort hos mig, jag har slutat handla dom nu. Har Astrid Lindgren skyddat men en har frusit bort lite kallare läge här. Vill man ha kvar rosorna i många år får man plussa på två zoner.
Bassam
Hej

Jag säger alltid att företag måste ha ansvar på vad rekommenderar de till kunder.

H.Bassam
Ugglemormor
Jag undrar när kupar ni rosorna? Jag finns zon 3-4. Det som gör mig orolig är regnandet och sen kalla nätter på köpet. är lite orolig om de börjar mögla om man gör det för tidigt, har jag fel?

Jag fick New Down ros då de hade erbjudande med en tidning och nu går den in i sin andra vintervila, men min har endast vuxit så lite under dessa 2 somrar att jag fick endast en ros och hela busken är ca 25 cm hög ovan marken. Har ju läst om andras erfarenheter, men min är nog en sort för sig. Har gödslat den som de råden som finns här.

Mina andra 4 st har vuxit till sig och även blommat dock inte lika mycket som förra året, men det var nog väntad av vädret som varit.

Så vad göra? har någon råd att ge, vore tacksam....... unsure.gif
Kajsa
Har kupat rosorna förr när jag grävde ur komposten på höstarna, idag är jag inte lika pysslig dom klena rabattrosor jag har kvar får klara sig ändå, har mest tuffare rosor numera. Kupa rosorna när det blir kallare i november, minns aldrig att dom möglade av det.
New Dawn är vi många som blivit besvikna på, min blir bara en hög buskros.
Ugglemormor
Tack Kajsa,

Har fyllt med bark runt rosorna och klematissar, men så hemsk mycket blev det inte, men kanske kommer jag åt att kupa bättre årets nyaste till deras första vinter.......

Den förkrymda New Down åker väck om den inte visar mer välvilja nästa vår. Den har dock sett frisk ut, inga konstigheter på den lilla knodden, inte, men hade önskat mig en högre buske när jag har inte så gott om plats att plantera i land. Denna mini har jag ju grävt ner när den kom, men går det att sätta en ros på samma plats om denna lilla inte tar sig? Har du några förslag? Ej rosa, men alla andra färger går bra......platsen är ost-norr.

Min Mary Rose har överraskat mig med god växtkraft och rätt mycket blommor även i år. Den finska, vita rosen sen 3 vintrar har verkligen börjat dra iväg åt alla håll, ska klippa mer nästa vår.
Det är synd att den bara blommar på försommaren, men har en del lägre perenna framför den.

Undrar också om/när jag skulle kunna dela på den finska rosen? Går det över huvudtaget att dela rosor?

Tacksam Ugglis
Bassam
Hej

Du är duktig och hittar rätt svar, det är lite sol och mycket regn i året, så kommer mycket grönskar men det kommer lite rosor, du kan satsa fram tiden på de är sorter som klarade sig bra under den här är dåliga året.

H.Bassam
Kajsa
Dela rosor går inte men ibland kan man få rotskott som kommer intill "mamman " som man kan ta till vara. Annars kan man ta sticklingar på sommaren och sätta i såjord men det är knepigare, men går det så går det.

Jo, Mary Rose är en riktig pärla, en rejäl buskros som blommar flera ggr. Fryser aldrig här.
Visst kan du sätta en ny ros på samma ställe, byt ev den närmaste jorden men jag brukar bara göra det om rosen varit evigt sjuk. Titta runt i mina album för en ny sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon