Ann i Göteborg
Om de självsår sig som jag hoppas, hur kan jag då göra för att känna igen småplantorna till våren och inte rensa bort dem??

Hur gör ni för att skilja ogräs från önskvärda självsådder på våren??
oliv
Jag är inte alls bra på det, och har många gånger rensat fel. Nu för tiden försöker jag bara rensa det jag känner igen 100%, resten låter jag växa till sig.
kerstin z5-6
Är de jättesmå och rätt nya plantor för dej -är det svårt.Spara dem blir ogräsblandade perenner som är svåra att trassla ut.Ett sätt är att själv-låta dem självså sig" dvs så fröna ute i en sålåda direkt efter skörd ytligt.Låt den stå kvar ute tex i en pallkrage,Täck lite med fint grus som fågelskydd.Passa för uttorkning på våren.Skola ut och plantera
Ann i Göteborg
Ja det kan jag ju göra, hjälpa naturen på traven och lite kontrollerat.

Grus - vilken dimension kan vara lämplig och hur mycket? Fungerar perlit för att täcka fröna?
Kan jag göra likadant med tvååringar, t.ex. så borstnejlika nu i kruka och gräva ner den en bit i pallkragen?

Bör jag skydda sådderna även mot häftiga slagregn på något sätt?

Tänkte lägga kompostgaller ovanpå pallkragen för att skydda mot fåglar och andra djur.
kerstin z5-6
ja det kan du.Fiberduk spänd över pallkragen,lådan är också effektivt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon