|
ängsvädd
04-09-2012, 09:38
Här finns en namnlista att skriva på. Sprid detta vidare. http://www.avaaz.org/en/save_swedens_fores...fcb&v=17499
*Stintan*
04-09-2012, 10:33
Har redan skrivit på lista!
Gossen Ruda
04-09-2012, 11:58
Väntade på detta.  Snart skall vartenda träd räddas. Nåja, av princip skriver jag aldrig på dylika listor vad det än rör sig om, alternativen redovisas aldrig.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 12:58)  Väntade på detta.  Snart skall vartenda träd räddas. Nåja, av princip skriver jag aldrig på dylika listor vad det än rör sig om, alternativen redovisas aldrig. Hur menar du med alternativ? Antingen hugger man ner skogen och bryter kalk, eller så gör man inte det. Finns det något alternativ jag missat?
Gossen Ruda
04-09-2012, 12:29
CITAT (addo @ 04-09-2012, 13:27)  Hur menar du med alternativ? Antingen hugger man ner skogen och bryter kalk, eller så gör man inte det. Finns det något alternativ jag missat? Hmm, får man i så fall lägga ner Nord-kalk eftersom råvaran saknas och ett antal människor blir utan jobb?
*Stintan*
04-09-2012, 12:44
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 13:29)  Hmm, får man i så fall lägga ner Nord-kalk eftersom råvaran saknas och ett antal människor blir utan jobb? För mig är detta jämförbart med regnskogsskövlingarna om än i miniatyrformat. Allt för profit.
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 13:29)  Hmm, får man i så fall lägga ner Nord-kalk eftersom råvaran saknas och ett antal människor blir utan jobb? Ja det kan ju hända men eftersom en stor del av Gotlands befolkning är beroende av turismen för brödfödan så lär det ju försvinna lite jobb om man hugger ner en turistlockande skog också. Dessutom måste det väll finnas andra ställen än just under den skogen att bryta kalk på Gottland, hela ön är ju en stor kalksten. Jag skrev förövrigt inte på eftersom man var tvungen att registrera sig för det, så detta är inget jag brinner för, jag blev bara nyfiken på hur du menade. Framför allt tycker jag inte det är dom som startar en namninsamlings roll att redovisa nödvändig fakta för att ta ställning i frågan, dom har redan tagit ställning och det är var och ens eget ansvar att läsa på tillräckligt mycket för att avgöra om man vill skriva på eller inte. Det är precis som i politiken ett parti tar ställning i en massa frågor, sen får man läsa på själv för att kunna avgöra om man håller med och om man vill rösta på det partiet.
Gossen Ruda
04-09-2012, 12:50
CITAT (*Stintan* @ 04-09-2012, 13:44)  För mig är detta jämförbart med regnskogsskövlingarna om än i miniatyrformat. Allt för profit. Det var allt i miniatyrformat. Jag kallar nog inte arbetares lön för profit. CITAT (addo @ 04-09-2012, 13:47)  Ja det kan ju hända men eftersom en stor del av Gotlands befolkning är beroende av turismen för brödfödan så lär det ju försvinna lite jobb om man hugger ner en turistlockande skog också. Dessutom måste det väll finnas andra ställen än just under den skogen att bryta kalk på Gottland, hela ön är ju en stor kalksten.
Jag skrev förövrigt inte på eftersom man var tvungen att registrera sig för det, så detta är inget jag brinner för, jag blev bara nyfiken på hur du menade.
Framför allt tycker jag inte det är dom som startar en namninsamlings roll att redovisa nödvändig fakta för att ta ställning i frågan, dom har redan tagit ställning och det är var och ens eget ansvar att läsa på tillräckligt mycket för att avgöra om man vill skriva på eller inte.
Det är precis som i politiken ett parti tar ställning i en massa frågor, sen får man läsa på själv för att kunna avgöra om man håller med och om man vill rösta på det partiet. Det är oftast olika intressen som står mot varandra. Som du efterlyser jag vilka alternativ som finns. Kan man bryta kalk nån annanstans eller måste förtaget läggas ner?
*Stintan*
04-09-2012, 13:10
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2012, 13:50)  Det var allt i miniatyrformat. Jag kallar nog inte arbetares lön för profit. Företaget naturligtvis! Att du inte är någon trädkramare vet vi sen gammalt men att du inte bryr dig om den biologiska mångfalden och att grundvattnet förstörs är aningens märkligt. Nåja än är inte sista ordet sagt vad gäller Ojnareskogen.
Huggorm
04-09-2012, 15:18
Av vad jag sett på bilder på nyheterna verkar det vara en monokultur, en skog enbart bestående av tall. Om den är planterad vet jag inte, men någon måste ha gått med röjsåg ett antal gånger och utrotat alla andra trädslag. Begränsat intressant skog för min del.
Hjortronsylt
04-09-2012, 15:48
All skog är värd att bevara, speciellt de äldre skogarna. Jag skrev på listan tidigare idag.
*Stintan*
04-09-2012, 16:00
Hjortronsylt
04-09-2012, 16:15
Tragiskt med de som blundar för det här...
Ja någonstans måste man ju bryta kalk och Gotland består ju av kalk. Man får väl väga nyttan mot åverkan och besluta därefter. Gruvdrift gör en stor inverkan på miljön, har alltid gjort, men är ett måste. Sedan finns väl kalt på andra ställen än just Gotland kan man tycka.
Jag har slutat att skriva på listor!
*Stintan*
05-09-2012, 11:35
CITAT (gnon49 @ 04-09-2012, 17:28)  Ja någonstans måste man ju bryta kalk och Gotland består ju av kalk. Man får väl väga nyttan mot åverkan och besluta därefter. Gruvdrift gör en stor inverkan på miljön, har alltid gjort, men är ett måste. Sedan finns väl kalt på andra ställen än just Gotland kan man tycka. Nu ägs ju dessutom Nord-kalk av en finsk familjekoncern som självklart bryr sig mer om kortsiktig profit än långsiktigt liv. Man tjänar mångmiljardbelopp på svenska naturtillgångar. Inte heller har Nord-kalk särskilt många anställda i Sverige (knappt 200 sammanlagt på de 7-8 orter i Sverige där företaget har verksamhet).
ängsvädd
08-09-2012, 08:31
Bra Stintan  Det gotlänningarna är oroade för är att grundvattnet ska skadas. Det finns vattenskyddsområde och vattentäkter i Ojnareskogen. Vattensituationen på öar är känsliga. Flera instanser har sagt nej till Nordkalks kalkbrytning men Miljööverdomstolen sa ja. Där sitter bl a en tjänsteman som jobbat, fått lön för ett arbete för Nordkalk - tala om att sitta på dubbla stolar. Tidigare hade man kunnat stoppa detta projekt med hänvisning till Miljöbalken men regeringen gjorde 2009 en försvagning av densamma  Hela Gotland är ju full med kalk - det borde finnas lämpligare ställen att bryta kalk på i så fall. Men hur många kalkbrott tål Gotland? Att skövla skog är inte bra för klimatet. Skog upptar koldioxid. Dessutom är skog en bra vindbarriär, särskilt på en ö
*Stintan*
08-09-2012, 09:05
CITAT (ängsvädd @ 08-09-2012, 09:31)  Bra Stintan Det gotlänningarna är oroade för är att grundvattnet ska skadas. Det finns vattenskyddsområde och vattentäkter i Ojnareskogen. Vattensituationen på öar är känsliga. Flera instanser har sagt nej till Nordkalks kalkbrytning men Miljööverdomstolen sa ja. Där sitter bl a en tjänsteman som jobbat, fått lön för ett arbete för Nordkalk - tala om att sitta på dubbla stolar. Tidigare hade man kunnat stoppa detta projekt med hänvisning till Miljöbalken men regeringen gjorde 2009 en försvagning av densamma Hela Gotland är ju full med kalk - det borde finnas lämpligare ställen att bryta kalk på i så fall. Men hur många kalkbrott tål Gotland? Att skövla skog är inte bra för klimatet. Skog upptar koldioxid. Dessutom är skog en bra vindbarriär, särskilt på en ö  Precis!
ängsvädd
16-09-2012, 08:36
Det finns 2 namninsamlingar för att bevara Ojnareskogen. Den ena går till miljöminister Lena Ek och den andra går till EU. Snälla skriv under båda och sprid vidare. Sverige har förbundit sig att skydda omgivande Natura 2000-områden inför EU men tänker ändå skövla dessa! Namnlista till EU: http://www.avaaz.org/en/petition/Stop_lime...ngered_species/ Namninsamling till miljöminister Lena Ek: http://www.avaaz.org/en/save_swedens_fores...fcb&v=17499
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|