Full version: Rostips tack!
FruTrädgårdstomte
Jag håller på att anlägga en berså yahoo.gif ; ett gammaldags koncept fast i lite modernare tappning, tänkte jag mig.

Klassiska syrénbersåer är jättehärliga -- en stund på våren. Sen blir det mest mörkt och fuktigt inuti. Jag tänkte blanda olika buskar, så att det alltid finns något som blommar och doftar.
För dofta måste det.

Platsen är under en stor hästkastanj, delvis öppet (ännu så länge) för nord och ostvindar på ett gammalt grönsaksland, senare "kompost". Jorden är alltså kompostmull överst, ett tjockt matjordslager och nästan ren sand underst. Zon 3.

Jag har några buskar redan och och en 'Hansaland' som står fel nu som jag tänkte prova i bersån.
Jag har också en 'Louise Bugnet' som inte passar där den står nu, men jag är inte säker på att jag vill ha den i bersån heller.
Jag skulle egentligen vilja ha åtminstone en syrén men tänker att det ökar på rotkonkurrensen ytterligare.

Men jag skulle behöva lite idéer på rosor som skulle kunna funka; de måste tåla rotkonkurrens och kalla vindar, så inga kinkfröknar här smile.gif Jag är beredd att stödvattna i evinnerliga tider dock.
Rosorna ska vara buskiga och bli cirka 150-200 cm höga och helst klara sig utan stöd. Men det viktigaste är att de blommar kontinuerligt eller remonterar och att de luktar gott.
Färgen: rosalila/syrénlila, orange, gult och tomterött går fet bort.

Mörkt purpurlila går bra däremot, liksom alla nyanser av vitt, grädde och rosa.

Själv har jag funderat på följande sorter: 'Bourbon Queen', 'Ydrerosen', 'Honorine de Brabant', 'Louise Odier', 'Zigeunerknabe', 'Cosmos', 'Gartenträume'.

Vad tror ni?

help.gif
FruTrädgårdstomte
Visste väl att jag skulle glömma något.

Trots det stora trädet är det ändå rätt soligt läge, men med vandrande skugga, så det är ytterligare en faktor. smile.gif
Kajsa
Titta i mitt album Rugosa rosor, album Kanada rosor, album Moderna Buskrosor men även andra album kan du kika runt i.
vanjalarsa
Louise BUgnet !

Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
FruTrädgårdstomte
Kajsa, jag har tittat lite i dina album förut och vet inte om jag törs titta mer....det blir så dyrt då tongue.gif

Kajsa
Du kan ju också kika i vår lååånga rostråd från sommaren rose.gif
Annars har jag skrivit noga hur stora rosorna blir i mina album.
Kajsa
Här några som jag gillar mycket och alla blommar om.

Henry Hudson, Kanada rugosa drygt 1.60 hög, får röda nypon

Wasagaming, Kanada ros med en stark doft, ca 2 m

Therése Bugnet, Kanadaros ca 2 m, doftar kryddigt, lite röda grenar

Pink Grootendorst, Rugosa med ljuvliga blommor, ca 2 m

Mozart, den enda myskrosen som blir något här i zon 3 - 4, busken är yvig, tusen blommor och blir lätt 2 m.
Den har frusit ner 2 ggr men hämtar igen allt på en sommar, älsklingsros.

Wild Edric, Austin rugosa, en doftbomb, min älsklingsros över allt annat, 1.5 - 2 m

Jo dom rosorna du nämner
Louise Odier, det blir en klätterros och blir 3 m här.
Honorine de Brabant blir bara 1.20 här.
FruTrädgårdstomte
Hej Kajsa. Tack för tipsen. 'Wild Edric' står på önskelistan sen tidigare, jag tror det beror på nån av dina bilder. yes.gif Och här skulle den ju helt klart passa.

Jag hittade 'Astrid Lindgren' och 'Pink Grootendorst', på rean, så de fick bli med hem. Jag planterade 'Astrid' längst ut vid öppningen på bersån där det inte gör nåt om det blir lite lägre. Blir det inte bra får hon väl flytta.

Men jag behöver minst 2, kanske 3 rosor till. Det är så svårt att välja bara genom återförsäljarnas info, det kan stå olika. Rosenposten anger 120-150 cm för 'Louise Odier' och FloraLinnea 150 cm, och samma för 'Honorine' sen blir det helt annorlunda i verkligheten.
*suck*

Dessutom har jag förstått att två av mina ursprungliga förslag inte remonterar, så nu återstår bara 'Ydrerosen och 'Gartenträume' men eftersom bägge är rosa... ljusrosa är visserligen min älsklingsfärg men det kan ju bli fööör bra faktiskt ihop med 'Astrid' och 'Pink'. smile.gif

'Mozart' har jag på annat ställe, men jag skulle gärna välja nåt småblommigt, vitt men har inga bra idéer... Din 'Henry Hudson' är ju praktfull annars, Kajsa. Doftar den?

Så jag har idisslat en gång till; 'Wild Edric', 'Stanwell Perpetual' (såg på rean men såg inte helt ok ut), 'Souvenir de Docteur Jamain' (får låg? för rabattig?), 'Astrid Gräfin von Hardenberg'

blink.gif

Kajsa
Henry Hudson jag minns inte doften, ursäkta, men i LÅG står det " stark och söt doft av kryddnejlika "

Stanwell Perpetual har jag aldrig gillat den är såå klen i grenarna och skulle åka ihop i en hög om man inte pinnar upp den.
Pink Grootendorst är en pärla, doftar inte, men man kan väl dofta på allt det andra man har.

Sök i AOT/Roslistan på de andra du undrar om.
FruTrädgårdstomte
Hmmm... 'Henry Hudson' låter bättre och bättre smile.gif Men jag ska göra en omflyttning på flera rosor under hösten, och då ev. min 'Louise Bugnet' som isf också är en kandidat till bersån...
'Hansaland' har jag iaf bestämt sätta nån annanstans.

Har kollat roslistan men inget står om 'Astrid Gräfin von Hardenberg', men andra källor antyder att hon är en riktig kinkfröken så jag tror hon får vara, men 'Souvenir du Docteur de Jamain' tänkte jag ge ett försök, den kan passa med 'Astrid Lindgren' näst närmast öppningen.

Ska se om jag inte kan knö in tre stycken så jag kan ha 'Wild Edric' också som doftkompensation för 'Pink' för jag tänkte också så, att det inte gör nåt att en inte doftar om allt annat gör det. Och blommar hon dessuton ända in i november som utlovat på lappen, så är allt förlåtet. smile.gif

Tack snälla för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon