Klassiska syrénbersåer är jättehärliga -- en stund på våren. Sen blir det mest mörkt och fuktigt inuti. Jag tänkte blanda olika buskar, så att det alltid finns något som blommar och doftar.
För dofta måste det.
Platsen är under en stor hästkastanj, delvis öppet (ännu så länge) för nord och ostvindar på ett gammalt grönsaksland, senare "kompost". Jorden är alltså kompostmull överst, ett tjockt matjordslager och nästan ren sand underst. Zon 3.
Jag har några buskar redan och och en 'Hansaland' som står fel nu som jag tänkte prova i bersån.
Jag har också en 'Louise Bugnet' som inte passar där den står nu, men jag är inte säker på att jag vill ha den i bersån heller.
Jag skulle egentligen vilja ha åtminstone en syrén men tänker att det ökar på rotkonkurrensen ytterligare.
Men jag skulle behöva lite idéer på rosor som skulle kunna funka; de måste tåla rotkonkurrens och kalla vindar, så inga kinkfröknar här

Rosorna ska vara buskiga och bli cirka 150-200 cm höga och helst klara sig utan stöd. Men det viktigaste är att de blommar kontinuerligt eller remonterar och att de luktar gott.
Färgen: rosalila/syrénlila, orange, gult och tomterött går fet bort.
Mörkt purpurlila går bra däremot, liksom alla nyanser av vitt, grädde och rosa.
Själv har jag funderat på följande sorter: 'Bourbon Queen', 'Ydrerosen', 'Honorine de Brabant', 'Louise Odier', 'Zigeunerknabe', 'Cosmos', 'Gartenträume'.
Vad tror ni?