EKLO
Hej,

I vårvintras odlade jag upp en massa Mariaklockor från frö. Efter att jag satt ut dem som kantväxt i en del grönsaksland har bladmassan växt och växt, men inga blommor än. Jag hoppas och tror att de kommer nästa år?

Men jag skulle behöva flytta på dem nu, och undrar därför

var vill de helst stå? jord, soltillgång...
jag odlar i zon 1-2

behöver de stödjas? på den information jag läst står det att de blir 40-75 cm, det är ju tämligen stor skillnad...

Ja, jag är tacksam för alla synpunkter, erfarenheter och råd när det gäller mariaklockan!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är säkert 20år sedan jag odlade den växten och då direktsådde jag i väldigt hård lerjord i soligt läge och det brukade funka fint, inget stöd hade jag och de brukade blomma år 2 det är ju en bienn.
EKLO
Tack för svar, Åsa. Minns du om de lätt självsådde sig?
mamamaggan
Fick en hel del självsådda . De blommar som sagt år 2 , blir många frön som ger upphov till nya osv osv. Tror det tog 6- 7 år innan de försvann ur rabatten.

Hos mig stod de i full sol , jorden kom från påse med planteringsjord.

Höjden varierade men minst 50 cm blev de . Behövde inte ge dem något stöd , de hade kraftig stjälk.
strandskatan
Det är över tjugo år sedan jag sådde mina Mariaklockor och det ploppar fortfarande upp många nya varje år, fast nästan alla är blå, enstaka blir rosa, ingen blir längre vit. Orkar man klippa bort vissna blommor så kommer hela tiden nya, knipsa bara av själva blomman, de nya kommer precis under de gamla. Mina vill gärna ha stöd tyvärr, men det går också bra att klippa ner dem en bit så de blir stadigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon