Full version: Svamp - häggmispel?
sarhe1
Jag är förtjust i häggmispel, koppar- och prakt-, och vill plantera. Men nu har jag läst om svampproblemen på amelanchier... Hur är det, ni som har, är det ett stort bekymmer?
/Sara
Cilla
Slå upp lite här så ser du att det finns en hel del med problem, särskilt en fuktig säsong som denna. Men det finns också områden helt utan svampangrepp.

Själv skulle jag kanske inte satsa på en 100 meter häck av samma sort, men jag sätter glatt häggmispelbuskar här och var. De flesta klarar sig hyfsat.
sarhe1
[attachment=72303:Brynet.jpg]Jo, jag har läst på Odla, men jag var mer nyfiken på hur pass utbrett det är. Det är lite tråkigt med sådana här artbestämda problem... Men, det handlar ju inte om 100 meter häck för mig heller, snarare ett tiotal meter som gränsar mot granskogen. Jag tycker om häggmispeln pg.a. deras sirlighet och bronsfärgade blad, men jag kan ju plantera något annat också. Funderade lite på hägg pg.a. den goda doften, men jag vet faktiskt inte riktigt hur häggen ser ut - har aldrig tänkt på växtsättet. Och där finns väl spinnsmalsproblematiken..??

Har ni några andra förslag på trevliga brynbuskar i granskogen, zon 4?

/Sara

Bilden kom två gånger. Från att inte kunna ladda upp alls... en förbättring smile.gif
CillaM
Oj, vilken tråkig utsikt. Häggmispeln är ju så otroligt vackerpå alla sätt o vis o dessa skulle jag sätta i större grupper här, blandat med lite andra större buskar. Lite mer härlig vacker björk skulle jag satsa på också, det blir vackert mot den mörka bakgrunden.
sarhe1
När du säger plantera i grupp - hur tänker du då? Jag har mest planterat solitära buskar. Tänker du dig 3*häggmispel i trekant med någon meters mellanrum? Jag hade nog tänkt dem på rad, som en stor friväxande häck. Björk är fint, men jag vill inte ha några höga träd som riskerar att falla på huset när det stormar.

Som man kanske ser på bilderna (fast de är tagna tidigt på våren), så är det högt gräs där jag skall plantera. Vi slåttrar där 1 gg/år, men det kommer inte att gå när det väl växer buskar där. Påverkar det tillväxthastigheten på buskarna, jmfrt med om de vore planterade i en stor, gräsfri rabatt tex?

/Sara
CillaM
CITAT (sarhe1 @ 06-09-2012, 06:52) *
När du säger plantera i grupp - hur tänker du då? Jag har mest planterat solitära buskar. Tänker du dig 3*häggmispel i trekant med någon meters mellanrum? Jag hade nog tänkt dem på rad, som en stor friväxande häck. Björk är fint, men jag vill inte ha några höga träd som riskerar att falla på huset när det stormar.

Som man kanske ser på bilderna (fast de är tagna tidigt på våren), så är det högt gräs där jag skall plantera. Vi slåttrar där 1 gg/år, men det kommer inte att gå när det väl växer buskar där. Påverkar det tillväxthastigheten på buskarna, jmfrt med om de vore planterade i en stor, gräsfri rabatt tex?

/Sara

Ja så ungefär tänkte jag men en stor friväxande häck är också väldigt vacker, dels på våren när den blommar och sedan på hösten. Hur det påverkar tillväxthastigheten på dina buskar vet jag inte riktigt men jag antar att ni gräver en meter brett, runt 50 cm på varje sida iaf av häcken. Och sedan de närmaste åren ser till att hålla bort ogräs, speciellt kvickroten genom att rensa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon