|
jenny79
04-09-2012, 19:31
Hej! Jag har grävt upp ett trädgårdsland men jag behöver gödsla det och hoppas att kunna använda gödsel i från mina egna hästar.I dag strör vi med Kutterspån men jag har hört att det avger terpentin och att torv därför är att föredra.Jag funderar därför på om jag ska börja att använda torv i stället.Jag vore väldigt tacksam om ni vill berätta om era erfarenheter i ämnet Mvh Jenny
Hej
Vi kan inte gödsla nu, eftersom växterna kommer att vila, så ska näringen gå i grundvattnet och föroreningar, växterna kan inte vila också, så blir de försvagar resistens mot frost.
H. Bassam
Eva i Västerås
05-09-2012, 07:29
Jo, gödslar man på hösten så lakas mycket av näringen ur, men när du gödslar tidigt i vår kan du ha vilket som. Torv håller fukten väldigt effektivt. Har du tung, lerig och blöt jord så suger torven ännu mer vatten. har du sandig jord så hjälper torv till att hålla kvar fukt. Spån lättar upp lera, men bör vara helt nerbruten för att du ska få bra jordförbättring av sandig jord. Spån är avfall från träindustrin, som är bättre för miljön än torv som rivs upp ur våra allt färre torvmossar. Om du inte lägger på färsk gödsel har terpentinet dunstat ur spånet.
Lägg upp en fin göselhög i höst. Täck med en presenning så sköljs inte näringen ur. Då har du bra gödsel/jordförbättring att lägga på ditt land tidigt till våren.
jenny79
05-09-2012, 07:52
Hej! Jag var kanske en aning otydlig,jag menade inte att jag skulle börja gödsla trädgårdslandet nu utan jag ville bara veta vad som är bäst att strö med så att jag kan köpa hem antingen spån eller torv och använda denna vintern till hästarna.Mvh Jenny
kerstin z5-6
06-09-2012, 22:34
Det är nog egalt , bägge är bra ta billigaste
Hej Det är bättre att använda torv. H.Bassam
Eva i Västerås
10-09-2012, 11:12
CITAT (Bassam @ 07-09-2012, 17:38)  Hej Det är bättre att använda torv. H.Bassam Jag menar nog ändå att färsk torv (som stallströ ofta är) kan göra blöt lerjord ännu blötare.
Kolmårdstrollet
13-09-2012, 13:36
Hej, håller med Eva, ur miljösynpunkt är spånet bättre och jag tror oxå att terpentin etc har dunstat när det legat ett tag. Ta spån! CITAT (Eva i Västerås @ 05-09-2012, 08:29)  Jo, gödslar man på hösten så lakas mycket av näringen ur, men när du gödslar tidigt i vår kan du ha vilket som. Torv håller fukten väldigt effektivt. Har du tung, lerig och blöt jord så suger torven ännu mer vatten. har du sandig jord så hjälper torv till att hålla kvar fukt. Spån lättar upp lera, men bör vara helt nerbruten för att du ska få bra jordförbättring av sandig jord. Spån är avfall från träindustrin, som är bättre för miljön än torv som rivs upp ur våra allt färre torvmossar. Om du inte lägger på färsk gödsel har terpentinet dunstat ur spånet.
Lägg upp en fin göselhög i höst. Täck med en presenning så sköljs inte näringen ur. Då har du bra gödsel/jordförbättring att lägga på ditt land tidigt till våren.
CITAT (jenny79 @ 05-09-2012, 08:52)  Hej! Jag var kanske en aning otydlig,jag menade inte att jag skulle börja gödsla trädgårdslandet nu utan jag ville bara veta vad som är bäst att strö med så att jag kan köpa hem antingen spån eller torv och använda denna vintern till hästarna.Mvh Jenny Torv är bäst. Spån har egenhetn att förbruka kväve vid nedbrytning. Återlämnas till jorden i ett senare skede.
Eva i Västerås
14-09-2012, 11:22
Citat: "Spån har egenhetn att förbruka kväve vid nedbrytning. Återlämnas till jorden i ett senare skede."
Nu är jag ingen jordkemist, men jag tvivlar på att det är en egenhet för just spån. All cellulosa äter väl kväve för att påbörja nedbrytningen? Det bör alltså gälla för halm, spån, torv, gräs...
Tricket, enligt de som täckodlar, är just att täckodla. Inte gräva ned det runt växternas rötter, utan låta maskarna sköta nedbrytning och transport. Då tar man inte det kväve som rötterna vill ha, utan det tas ur luften. Och det bundna kvävet kan återföras när maskarna dragit ner mullen.
Hur är det med torv, egentligen? Medvetna trädgårdsmänniskor i England bojkottar torv, eftersom det brytningen utarmar naturen. Utan att egentligen veta, tycker jag det känns felaktigt att använda torv.
naturtomt-enissen
18-09-2012, 08:03
CITAT (Eva i Västerås @ 14-09-2012, 12:22)  Nu är jag ingen jordkemist, men jag tvivlar på att det är en egenhet för just spån. All cellulosa äter väl kväve för att påbörja nedbrytningen? Det bör alltså gälla för halm, spån, torv, gräs... Det stämmer. Trä och halm och torv innehåller i stort sett inga näringsämnen för bakterierna utom cellulosa, så bakterierna måste ta kväve från omgivningen för att kunna leva. Jag vet inte om det egentligen är nåt problem att ströet förbrukar en del kväve vad gäller hästgödsel, den hästgödsel jag sett hade så mycket kväve (hästpiss) i sig att den stank av ammoniak.
Om du har obrunnen gödsel så kan du ju vända ned det nu i höst tillsammans med löv och gräsklipp så att maskarna kan ta hand om det, det förbättrar jordstrukturen. Till våren lär du ha en bättre jord.
Men lägg även en hög som kan brännas som du kan ösa på när det behövs.
Du kan även blanda ned gödslet i trädgårdskomposten för att sätta fart på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|