|
AromaJohanna
04-09-2012, 23:02
Det finns stora problem med stöder och inbrott på mitt koloniområde och jag undrar vad jag kan göra för att rejält minska risken för att någon olovligt går in på min kolonilott när jag inte är där och hur jag kan minska risken för stöld och inbrott, förutom de mer uppenbara sakerna förståss... Jag har nytt 1 m högt staket med grind i samma höjd som låses med hänglås men det går, om man verkligen vill, att klättra över staketet så jag funderar bl a på att sätta små spikar på insidan så att man inte kan göra det utan att riva sig rejält... ..Och att dölja små plattor med vassa spikar i rabatten längs staketet, osv... Så jag undrar om jag kan bli dömd för något om någon tar klättrar in på kolonilotten när jag inte är där och gör sig illa? Jag undrar också om ni har några bra tips hur jag kan avskräcka tjuvarna och göra det svårare för dem Tyvärr finns det inte elektricitet där
RibesRubusVitis
05-09-2012, 00:34
Troligen kan du bli dömd om du gör en regelrätt fälla, avsedd att skada: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=12163
AromaJohanna
05-09-2012, 00:39
CITAT (RibesRubusVitis @ 05-09-2012, 01:34)  Troligen kan du bli dömd om du gör en regelrätt fälla, avsedd att skada: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=12163Tack!
En kompis var på möte där polisen deltog om grannsamverkan.
Där var informationen klar det är skrönor att tjuven får skadestånd vid inbrott och biten av argsint hud, eller halkar på en isfläck. Snarare är det frågan om hemfidsbrott. (Hemmet börjar vid grinden)
Taggtråd är tillåtet runt villatomtetn också ... Vad som gäller på kolonilotten borde väl föreningen veta?
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-09-2012, 06:51
Varje förening har ju sina egna stadgar och regler. Innan du gör något så pratar med styrelsen eller läs noga genom stadgarna.
Men det är i alla kolonier samma problem
Det är ju riskabelt att göra något som kan göra att folk kommer till skada. Även om de inte har där att göra så kan det tex hända att det är barn/ungdommar som "bara ska palla frukt/bär". Även om det givetvis inte är tillåtet så är det ju sånt som barn kan få för sig...till och med jag som har ganska bra rättsmedvetande pallade lite äpplen som barn...Kan även tänka mig att det faktiskt också nyfikna tex. trädgårdsintresserade som "när ingen ser" skulle kunna tänka sig att smyga in på en trädgård när allt verkar tomt, bara för att titta.
Minns nu tex. min mor i somras när vi var och spanade på gammelmorfars kolinihus i Årsta Havsbad...det var helt öde och igenväxt och nog allt så försvann min gamla 70+ mor in på tomten och in bakom huset för att spana. Jag försökte stoppa henne, men min mor stoppas inte så lätt. Nu var förvisso inte grinden låst, men ändå, jag hade skämts ögona ur mig om nån kommit, men är givetvis tacksam att det inte fanns nån gillrad björngrop på baksidan.
Vad man däremot kan försöka med är ljus- och ljudeffekter, om det finns el. Strålkastare som tänds av sensorer, nån radio som går på, eller olika djurskrämmor som avger ljud...dock kan just sånt gå igång på djur så är risk att det stör omgivning så är det ju itne så bra.
Annars om bråttsligheten är hög så kan man ju diskuteramedlems- nattvakt i föreningen, i vart fall de perioder som det brukar vara mest brottslighet. Det är jobbigt men effektivt, tillämpas ofta i många båtklubbar.
Helén
AromaJohanna
05-09-2012, 12:49
Nej, det finns som sagt var ingen elektricitet och jag tvivlar på att folk möjligen några få enstaka kanske skulle ställa upp när det gäller nattvandring och liknande dessutom vet jag inte om jag kan lita på kolonigrannarna heller! Det är i ett av Göteborgs största invandrarområden och koloniområdet är inte låst för utomstående så vem som helst kan knalla in där och på sommaren kan t o m vem som helst köra in där med bil och släp... Den tillfarten är åtminstone stängd under vintern... Vi har stölder och inbrott året runt men jag misstänker att det kommer att vara värst på sommaren när grinden till parkeringen är öppen. Vad gäller stöld av grönsaker, vinblad osv så misstänker både min väninnna (som har kolonilott där) och jag att det även finnns folk på koloniområdet som kan göra sånt... Våra vinblad verkar bl a vara eftertraktade och stjäls friskt när tillfälle ges därför byggde jag nytt staket men snickaren som byggde det åt mig försåg sig med vinblad utan att fråga mig om lov, det berättade han senare...  Nästa sommar ska jag ha en massa chili-, paprika- och tomatpantor där både för eget husbehov och för att jag säljer frön och det kommer att vara många sorter en del mer exklusiva och man lägger mycket tid, arbete och pengar på det, så jag är så klart orolig för att någon ska stjäla av mig eller jävlas på något annat sätt... Jag kan ju plantera storväxta taggiga buskar längs mitt staket men det är svårt att göra det överallt och grinden kommer att lämnas sårbar ändå bara en meter hög enligt föreningens stadgar.... :-/ Det är inte klokt vad folk kan vara fräcka! Förutom det mer uppenbara som grönsaksstöld och inbrott i stugor då verktyg och elverk har försvunnit så tog någon bort en grind mellan två kolonigrannar bara för att stjäla gångjärnen och slängde grinden på ett land och mn väninna blev av med en hel diskbänk hon hade köpt men ännu inte satt i bruk... CITAT (HelénE @ 05-09-2012, 10:39)  Det är ju riskabelt att göra något som kan göra att folk kommer till skada. Även om de inte har där att göra så kan det tex hända att det är barn/ungdommar som "bara ska palla frukt/bär". Även om det givetvis inte är tillåtet så är det ju sånt som barn kan få för sig...till och med jag som har ganska bra rättsmedvetande pallade lite äpplen som barn...Kan även tänka mig att det faktiskt också nyfikna tex. trädgårdsintresserade som "när ingen ser" skulle kunna tänka sig att smyga in på en trädgård när allt verkar tomt, bara för att titta.
Minns nu tex. min mor i somras när vi var och spanade på gammelmorfars kolinihus i Årsta Havsbad...det var helt öde och igenväxt och nog allt så försvann min gamla 70+ mor in på tomten och in bakom huset för att spana. Jag försökte stoppa henne, men min mor stoppas inte så lätt. Nu var förvisso inte grinden låst, men ändå, jag hade skämts ögona ur mig om nån kommit, men är givetvis tacksam att det inte fanns nån gillrad björngrop på baksidan.
Vad man däremot kan försöka med är ljus- och ljudeffekter, om det finns el. Strålkastare som tänds av sensorer, nån radio som går på, eller olika djurskrämmor som avger ljud...dock kan just sånt gå igång på djur så är risk att det stör omgivning så är det ju itne så bra.
Annars om bråttsligheten är hög så kan man ju diskuteramedlems- nattvakt i föreningen, i vart fall de perioder som det brukar vara mest brottslighet. Det är jobbigt men effektivt, tillämpas ofta i många båtklubbar.
Helén
Fotograf Johanna
05-09-2012, 14:40
En skylt "Området är kameraövervakat" skulle säkert avskräcka några, oavsett om det finns kamera eller inte.
Greenroomer
05-09-2012, 19:56
CITAT (Fotograf Johanna @ 05-09-2012, 14:40)  En skylt "Området är kameraövervakat" skulle säkert avskräcka några, oavsett om det finns kamera eller inte. Tänkte föreslå samma sak. Limma några kameraskyltar, sätt en blinkade röd diod i fönstret som syns ut (batteridrift) och kanske en kameraattrapp (eller en icke fungerande webbkamera med sladden hängande).
Huggorm
05-09-2012, 20:16
Elstängsel? Sätt en tråd precis ovanför staketet, så får de sig en smäll på ett ömtåligt ställe när de kliver över
Bengalow
05-09-2012, 20:29
Det är INTE tillåtet att sätta ut hinder som kan skada människor - inte ens taggtråd. Rådet med "kameraskylt" och blinkande dioder tyckyte jag var häftigt. Man kan också sätta dit lampor som är detektorstyrda, med batteridrift. Jag tror det skrämmer de flesta...
AromaJohanna
05-09-2012, 20:40
CITAT (Huggorm @ 05-09-2012, 21:16)  Elstängsel? Sätt en tråd precis ovanför staketet, så får de sig en smäll på ett ömtåligt ställe när de kliver över  Hm, gärna men hur gör man det utan elektricitet?  CITAT (Bengalow @ 05-09-2012, 21:29)  Det är INTE tillåtet att sätta ut hinder som kan skada människor - inte ens taggtråd. Rådet med "kameraskylt" och blinkande dioder tyckyte jag var häftigt. Man kan också sätta dit lampor som är detektorstyrda, med batteridrift. Jag tror det skrämmer de flesta... Är det inte är du säker på det? Inte ens om taggtråden inte är gömd? Ja, de låter som bra ideér bara jag hittar något som funkar utan elektricitet... en del kan kanske funka med solcell men det kommer inte in någon sol i stugan. CITAT (Greenroomer @ 05-09-2012, 20:56)  Tänkte föreslå samma sak. Limma några kameraskyltar, sätt en blinkade röd diod i fönstret som syns ut (batteridrift) och kanske en kameraattrapp (eller en icke fungerande webbkamera med sladden hängande). Låter bra. Jag såg ett ställe på nätet som sålde övervakningskameraatrapper....  CITAT (Fotograf Johanna @ 05-09-2012, 15:40)  En skylt "Området är kameraövervakat" skulle säkert avskräcka några, oavsett om det finns kamera eller inte. Låter bra bara det inte genomskådas. Ingen på området har el... Så grannarna vet det och man kan tyvärr inte lita på att någon granne inte gör något dumt....
Kryddan03
05-09-2012, 21:02
Nu är jag ute på hal is då jag varken har båt eller bil. Men, borde det inte funka med ett båt- eller bilbatteri (är det samma sak förresten?) och utrustning som är anpassad för den volten (heter det så?) Har något svagt minne att man på det sättet fick ström i elstängsel för häst- och kohagar på landet i min barndom.
AromaJohanna
05-09-2012, 21:03
CITAT (Kryddan03 @ 05-09-2012, 22:02)  Nu är jag ute på hal is då jag varken har båt eller bil. Men, borde det inte funka med ett båt- eller bilbatteri (är det samma sak förresten?) och utrustning som är anpassad för den volten (heter det så?) Har något svagt minne att man på det sättet fick ström i elstängsel för häst- och kohagar på landet i min barndom.  Jag har ingen aning...
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-09-2012, 08:41
CITAT (Kryddan03 @ 05-09-2012, 22:02)  Nu är jag ute på hal is då jag varken har båt eller bil. Men, borde det inte funka med ett båt- eller bilbatteri (är det samma sak förresten?) och utrustning som är anpassad för den volten (heter det så?) Har något svagt minne att man på det sättet fick ström i elstängsel för häst- och kohagar på landet i min barndom.  Du har alldeles rätt Kryddan. Man använder ett batteri till elstängsel. Men vilken batteri vi hade, ja det glömde jag.... Men då är frågan, får du sätta upp elstängsel, är inte säker på det. Men jag tror mera på en kamerattrapp Elisabeth
En riktigt taggit häck runt allt och en hög låst grind är nog enda lösningen, men det tar ju några år innan en häck vxäser sig hög.
Helén
AromaJohanna
08-09-2012, 21:18
CITAT (HelénE @ 08-09-2012, 10:07)  En riktigt taggit häck runt allt och en hög låst grind är nog enda lösningen, men det tar ju några år innan en häck vxäser sig hög.
Helén Jo, jag har redan bestämt mig för att ha t ex buskrosor av lite högre sort åtminstone på framsidan men helst också på sidorna för de är ju både vackra med rosorna och så är de ruggigt taggiga så ingen kommer vilja att ta sig igenom dem när de har vuxit till sig...
CITAT (AromaJohanna @ 08-09-2012, 22:18)  Jo, jag har redan bestämt mig för att ha t ex buskrosor av lite högre sort åtminstone på framsidan men helst också på sidorna för de är ju både vackra med rosorna och så är de ruggigt taggiga så ingen kommer vilja att ta sig igenom dem när de har vuxit till sig...  Du kan ju komplettera med taggiga björnbär mot spalje, samt havtorn. Helén
AromaJohanna
09-09-2012, 16:35
CITAT (HelénE @ 09-09-2012, 17:31)  Du kan ju komplettera med taggiga björnbär mot spalje, samt havtorn. Helén Japp, absolut jag har tänkt på det med! T ex gojibär känns lockande. Problemet blir bara att man gärna vill kunna plocka dem runtom hela busken sen när de får bär... Hahaha... Kan bli jobbigt...  Hm det finns inte någon megabroilerbrännässla som är dekorativ typ?
CITAT (AromaJohanna @ 09-09-2012, 17:35)  Japp, absolut jag har tänkt på det med! T ex gojibär känns lockande. Problemet blir bara att man gärna vill kunna plocka dem runtom hela busken sen när de får bär... Hahaha... Kan bli jobbigt...  Hm det finns inte någon megabroilerbrännässla som är dekorativ typ?  Brännässlor är ju rätt dekorativa tycker jag, men tyvärr sprider de sig för mycket och lätt. Men säg till, kan skicka ett gäng rötter helt gratis, tämligen omgående.
AromaJohanna
10-09-2012, 18:28
CITAT (HelénE @ 10-09-2012, 19:26)  Brännässlor är ju rätt dekorativa tycker jag, men tyvärr sprider de sig för mycket och lätt. Men säg till, kan skicka ett gäng rötter helt gratis, tämligen omgående.  Haha, nej tack vanliga brännässlor har jag redan och försöker bli av med...
hattstugan
11-09-2012, 09:38
Vackra men elakt stickiga och vassa Flammentanz i spaljehäck runt kanske avskräcker?
Den är ju lite vild av sig förstås så den behöver tuktas!
Gossen Ruda
11-09-2012, 12:08
Beträffande taggtråd så är det helt ok, kollade när jag satte upp en bit mot en granne.
AromaJohanna
11-09-2012, 14:06
CITAT (hattstugan @ 11-09-2012, 10:38)  Vackra men elakt stickiga och vassa Flammentanz i spaljehäck runt kanske avskräcker?
Den är ju lite vild av sig förstås så den behöver tuktas! Aha, ok tack för tipset! Får kolla upp den.  CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2012, 13:08)  Beträffande taggtråd så är det helt ok, kollade när jag satte upp en bit mot en granne. Ok tack för tipset!  Kanske värt att tänka på då, det går kanske inte att sätta stora taggiga buskar precis överallt...
CITAT (AromaJohanna @ 11-09-2012, 15:06)  Aha, ok tack för tipset! Får kolla upp den.  Ok tack för tipset!  Kanske värt att tänka på då, det går kanske inte att sätta stora taggiga buskar precis överallt... Tja varför inte. Är kanske inte så tjusig, men i vart fall tills allt annat taggit vuxit upp. Det tar ju ett tag innan rosor och björnbär tagit sig. Vid närmare eftertanke så skulle jag nog inte dra mig för detta om det vore min lott. Jag tycker om att ha saker ifred. Och taggtråd syns ju, så den som skadas av den får ju liksom skylla sig själv . Helén
AromaJohanna
11-09-2012, 18:05
CITAT (HelénE @ 11-09-2012, 18:22)  Tja varför inte. Är kanske inte så tjusig, men i vart fall tills allt annat taggit vuxit upp. Det tar ju ett tag innan rosor och björnbär tagit sig.
Vid närmare eftertanke så skulle jag nog inte dra mig för detta om det vore min lott. Jag tycker om att ha saker ifred. Och taggtråd syns ju, så den som skadas av den får ju liksom skylla sig själv .
Helén Ja det är sant, ser lite fult ut bara... Taggtråd är inte så fint liksom... Men .... Det är inte kul att med stölderna osv heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|