Full version: Fel på tomatplanta
barajag51år
Hej, jag har vit beläggning nu från augusti på mina tomatplantor,
kan jag ändå äta tomaterna? Titta gärna på bilden.
naemi
Hej. Jag gissar på bomullsmögel. Om det är det, så bör du ta bort och bränna plantan samt gräva bort jorden där den stått eftersom det finns svarta sklerotier som ser ut som svarta bönor, som övervintrar i jorden. Om du tar bort plantan kan du skära upp stjälken på tomatplantan och se om du ser några svarta små bönliknande saker. I så fall vet du att det är bomullsmögel. Sanera ordentligt annars kan du få tillbaka det nästa år.
barajag51år
Kan jag äta tomaterna som hänger där nu?
ingaröbo
Jag gissar på mjöldagg.
Mjöldagg brukar komma från augusti i stockholmstrakten och jag tror att det har mycket med luftfuktigheten och temperaturväxlingar att göra.
Zucchini brukar vi få det på redan i slutet av juli, men också prydnadsbuskar drabbas. Googla på mjöldagg så kan du jämföra med bilder som finns.

Tomaterna ser ju fina ut så det är tycker jag bara att käka så länge dom finns.
Hjortronsylt
Av bilden att döma så är det väl ändå inte någon vit beläggning på själva tomaterna, utan enbart på bladen?
Jag hade iaf ätit tomaterna för jag tycker de såg riktigt fräscha ut.
Och som man säger, lite skit rensar magen. wink.gif
Dålig frukt brukar ju smaka illa, skulle dina tomater mot alla förmodan göra det, ja då är det väl bara att härda ut den dåliga smaken alt. slänga de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon