|
160kvm stort hus
25-03-2004, 14:09
Hej!
För ett tag sen läste jag i en tidning att det var nån som hade sett ett aprikosträd i tunnelbanan nära sthlms central. ( tror det var kungsängen )
Enligt läsaren trodde hon att det var nån som en gång i tiden hade slängt en aprikoskärna på spåret och sen har det växt på.
Det fanns en blid med på det oxå, trädet hade tom frukt. Nu är ju säkert inte frukten nyttig att äta.
MEn jag undrar om detta verkligen stämmer eller om det är en myt?
Det borde ju inte finnas tillräckligt med ljus där nere?
Och om det är sant, kan man då planera aprikoser hemma och få frukt? Det vore väl häftigt?
Mvh G
Har det varit på spåret , så har ju trädet blivit överkört ett antal ggr, så det är nog en "skröna" Men det kan ju finnas ett i nåt sorts växthus eller öppen plats med massor av ljus, det borde ju alla stockholmspendlare ha sett.
Att så en aprikoskärna går bra, men väntetiden är lång , väldigt lång innan det kan bli aprikoser. Köp ett träd istället, så har du frukt redan nästa år.
160kvm stort hus
25-03-2004, 14:27
Nej, det var bakom nånstans i.. Nu vet jag inte vad det heter, men det finns ju små utrymmen vid spåren här och där.
Först trodde jag att det inte var sant men bilden såg väldigt äkta ut.
Mvh G
Det här känns lite som en skröna..... Kungsängen ligger en bra bit utanför Stockholms central, dessutom är det slutstationen på en pendeltågslinje (för att vara petnoga  ) Men helt omöjligt med ett persikoträd vid en tunnelbanelinje är det nog inte, många linjer går utomhus, alltså inte i tunnlar, men i närheten av centralen har jag svårt att tro då det inte finns någon jord eller liknande i tunnlarna. För att trädet ska synas måste det legat rätt nära spåren och så nära spåren finns det inget utrymme i tunnlarna för att ett träd ska få plats...
evelina
25-03-2004, 16:29
CITAT (azofia @ 25-03-2004, 16:17) Det här känns lite som en skröna..... Kungsängen ligger en bra bit utanför Stockholms central, dessutom är det slutstationen på en pendeltågslinje (för att vara petnoga  ) Men helt omöjligt med ett persikoträd vid en tunnelbanelinje är det nog inte, många linjer går utomhus, alltså inte i tunnlar, men i närheten av centralen har jag svårt att tro då det inte finns någon jord eller liknande i tunnlarna. För att trädet ska synas måste det legat rätt nära spåren och så nära spåren finns det inget utrymme i tunnlarna för att ett träd ska få plats... För att vara riktigt petnoga  så bor jag i Kungsängen och slutstationen sedan flera år tillbaka är Bålsta!!!! Hepp!
Det var ett persikoträd och det växte vid Alviks T-banestation, vid berget på ena sidan, dvs spåret mot stan, för er som är bekanta med den stationen. Jag såg det själv, men det fick bara leva några få år, för det blev för stort. Man vet ju inte hur det kom dit, men det troligaste är att någon slängde en persikokärna som sedan slog rot.
Läget är fullständigt skyddat där nedanför berget, vet ej väderstreck, möjligen syd... Men nu är det borttaget som sagt och det här var väl för en tre, fyra år sedan...
Sanna
evelina
25-03-2004, 20:26
CITAT (evelina @ 25-03-2004, 16:29) CITAT (azofia @ 25-03-2004, 16:17) Det här känns lite som en skröna..... Kungsängen ligger en bra bit utanför Stockholms central, dessutom är det slutstationen på en pendeltågslinje (för att vara petnoga  ) Men helt omöjligt med ett persikoträd vid en tunnelbanelinje är det nog inte, många linjer går utomhus, alltså inte i tunnlar, men i närheten av centralen har jag svårt att tro då det inte finns någon jord eller liknande i tunnlarna. För att trädet ska synas måste det legat rätt nära spåren och så nära spåren finns det inget utrymme i tunnlarna för att ett träd ska få plats... För att vara riktigt petnoga  så bor jag i Kungsängen och slutstationen sedan flera år tillbaka är Bålsta!!!! Hepp!  Det står det också att läsa i citatet!!!!  Pendeltåg alltså!
CITAT (evelina @ 25-03-2004, 20:26) CITAT (evelina @ 25-03-2004, 16:29) CITAT (azofia @ 25-03-2004, 16:17) Det här känns lite som en skröna..... Kungsängen ligger en bra bit utanför Stockholms central, dessutom är det slutstationen på en pendeltågslinje (för att vara petnoga  ) Men helt omöjligt med ett persikoträd vid en tunnelbanelinje är det nog inte, många linjer går utomhus, alltså inte i tunnlar, men i närheten av centralen har jag svårt att tro då det inte finns någon jord eller liknande i tunnlarna. För att trädet ska synas måste det legat rätt nära spåren och så nära spåren finns det inget utrymme i tunnlarna för att ett träd ska få plats... För att vara riktigt petnoga  så bor jag i Kungsängen och slutstationen sedan flera år tillbaka är Bålsta!!!! Hepp!  Det står det också att läsa i citatet!!!!  Pendeltåg alltså! ooops sorry vante meningen va synd sassa att det inte fick stå kvar
Gunvor Nilsson
25-03-2004, 20:48
hmm hm kanske ska skriva i tråden när jag gjorde bort mej flåt
Christer i Falköping
25-03-2004, 22:25
Det är inte alls svårt att så aprikos/persikokärnor. Jag har två persiko- och fem aprikos"träd" i min kalla källare. Det snabbaste sättet är att få bort skalet runt fröet, utan att det skadas. Sedan kan man antingen lägga dem på fuktigt papper i plastpåse eller på jord i tättslutande burk och ställa in dem i kylen. Det brukar börja gro redan efter ett par veckor. När grodden är en halvcentimeter stor, flyttar jag försiktigt över fröet till egen kruka och ställer det ljust och svalt. Efter någon vecka börjar den visa sig ovan jord. Låt det stå ganska kallt och ljust tills det är dags att ställa ut det. Christer.
Intressant och som synes inte alls svårt, men hur lång tid tar det innan man kan skörda första frukten?
CITAT (sanna @ 25-03-2004, 19:45) Men nu är det borttaget som sagt och det här var väl för en tre, fyra år sedan... Åhå...!!! -..Jag minns väldigt tydligt att en stockholmsgren av släkten diskuterade fenomenet frösådd persika vid någon av deras hemmastationer för några år sedan. - Det var rätt stort när det fälldes, eller hur? Själva fällningen väckte många upprörda känslor hos de lokalt förankrade anförvanterna... och vi släktingar här i södern (vi som alltid skryter med våra exotiska frilandsträd, ni vet  ) överhörde deras utläggningar över det vansinniga med fällningen av detta unika persikoträd med en ganska ...  ...klentrogen min, trots att vi i övrigt inte ifrågasätter deras breda och kunniga växtkännedom... - Se där, det man tror är en "skröna" kan kanske innehålla frön av sanning ändå..... Om man inte är kategorisk, d.v.s.  Unn
Gunvor Nilsson
26-03-2004, 05:27
Finns det ingen i det här forumet som bor utefter den linjen av tunnelbanan som går förbi Alvik och kan berätta? Nu gjorde jag bort mej och läste inte ditt inlägg sanna! Sorry!
Men något som inte heller är nån skröna är att utanför perrongen vid Enskede Gård finns en liten park med enbart kastanjeträd och när de blommar i maj så brukar jag ta en vända med tunnelbanan och gå ut och titta på dom. Det är ett helt hav av blommande kastanjer. Jag skall ta med mej kameran i år och ta en bild så ni får se härligheten! /Gunvor
Christer i Falköping
26-03-2004, 05:57
Jag har hört om ett nektarinträd, sådd från kärna, gav frukt redan tredje året. Men det är nog ovanligt. Men efter fem borde det nog kunna ge lite frukt. Men sedan vet man ju som sagt inget om härdigheten. Christer.
160kvm stort hus
26-03-2004, 08:22
FÖRLÅT!!!! Det ska vara kungsträdgården och inte kungsängen.... Äng trädgård.. Same same but different... Sorry!! Men tack för infot opm alvik, visste att det fanns nånstans i t-banan. Då är jag inte helt snurrig alltså. Och jag måste prova det där med kastanjeträden... Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|