Full version: Potatis på blasten?
Peztis
Såg att jag på en potatisplanta har fått potatisar uppe på blasten, ca 15 cm upp! Det är inte frukter, det kom långt innan blomningen och på denna sort kom det dessutom inga blommor.

Har ingen plan på att äta dem, de är ju illgröna. Men visst är det mysko!

Någon som förstår vad som hänt, om det brukar hända? Jag har aldrig sett det förut...
Peztis
Ingen som har några teorier?

Såg att det hade kommit som små skott på de luftburna potatisarna nu.
stephan sndlng
Kan det inte vara så att potatisen har satt frukter 2 gånger denna blöta sommar?

Är potatisfrukterna större mindre än de tidigare, annorlunda?
Peztis
Mindre.
masa
Potatisen är en stamknöl. Den bildas inte på rötter utan på stoloner som utgår från stammen. Om knölbildning under jord förhindras på något sätt, bildas knölar på den ovanjordiska delen av stammen. Även mekaniska skador på plantan samt påverkan av svampen Rhizoctonia solani kan inducera knölbildning ovan jord.
Peztis
Tack för era inlägg!

Ska väl ta och dra upp den el de plantor där det sitter ovanjordiska knölar (känns som att det finns ett skämt där! biggrin.gif) och se hur det står till under.
Eva 33c
Ja, och ta en bild! Vore kul att se hur det ser ut. smile.gif
Bassam
Hej

Det är svamp sjukdom, leda till stänger Växter kanaler och sedan svullnar
skadad området, så skadad området ser ut som frukt.

H.Bassam
Peztis
Här kommer bilden!

[attachment=72649:IMG_1834_1.jpg]

Observera snigeln som sitter där uppe... biggrin.gif
Peztis
Tog precis in den och skar itu. Det var inte en frukt för då borde det ha sett ut som en tomat, det såg definitivt ut som en potatis bara det att den var grön nästan rakt igenom men det är ju inte så konstigt eftersom den varit utsatt för sol hela tiden.
Eva 33c
Ja, det såg kul ut smile.gif Men det är säkert just som du tror, en potatis som utvecklats lite högt. Som masa skrev så är potatisknölen inte en del av rotsystemet utan snarare en del av stammen. Jag hittade lite artiklar om det när jag googlade runt med anledning av din fråga. Kanske var det helt enkelt denna regninga sommar som gjorde att plantan tyckte den kunde ha en liten knöl även där, när det nu var så fuktigt och fint...
Peztis
Ja , säkert, Eva. Bara så lustig företeelse och så vänder man sig hit och får så bra svar!
Tack alla!
stephan sndlng
CITAT (Peztis @ 25-09-2012, 19:43) *
Här kommer bilden!

[attachment=72649:IMG_1834_1.jpg]

Observera snigeln som sitter där uppe... biggrin.gif

snigel på ögat fick man om man inte betalade tvlicensen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon