Full version: Frkning av hggmispel
Pia L
Jag har nu ftt klart fr mig att det r en hggmispel som vxer s det knakar runt knuten och att man kan anvnda hggmispeln som snabbvxande hck.
Googlar man p namnet och frkning s str det frfrkning, stoppar man hela bret i sand/jord eller ska man pressa ur frn ur bren? Hur lng tid kan det ta fr dom att gro? Tnkte mest p grannens lnn"nsor" som om man missat ngot ltt skjuter ivg 20-30 cm redan frsta ret.
Om jag skulle vilja prova p att ta sticklingar, hur gr man lttast till vga d? Lttast r ju sjlvklart att ta rotskotten som kommer upp, men jag tnkte mig mnga, mnga plantor framver d jag behver till 200m hck.
mari_tres
Jag har tagit basalsticklingar mitt i sommaren med bra resultat, men det finns skert flera (bttre) stt att frka den p =)
Pia L
Tack, basalsticklingar och rotskott r vl nstan samma sak va? Och det r vl det skraste sttet att lyckas, men vill man som jag ha mnga smplant s mste det till ngon annan metod ocks :-)
lyckero
Jag skulle testa att ta ut frerna och torka dem innan jag sdde dem. Vet inte om de behver kyla fr att gro. Mnga br och frukter har groningshmmande mnen i fruktkttet som mste brytas ner innan fret kan brja vxa. Allts r det lttast att sortera bort frerna och s dem en och en i kruka. Min hggmispel brukar sjlvs sig, men jag har inte sett ngra rotskott. De ska vara ganska frkta, allts de ska bli vldigt lika moderplantan om man tar fr av dem och sr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon