Jag har nu fått klart för mig att det är en häggmispel som växer så det knakar runt knuten och att man kan använda häggmispeln som snabbväxande häck.
Googlar man på namnet och förökning så står det fröförökning, stoppar man hela bäret i sand/jord eller ska man pressa ur frön ur bären? Hur lång tid kan det ta för dom att gro? Tänkte mest på grannens lönn"näsor" som om man missat något lätt skjuter iväg 20-30 cm redan första året.
Om jag skulle vilja prova på att ta sticklingar, hur går man lättast till väga då? Lättast är ju självklart att ta rotskotten som kommer upp, men jag tänkte mig många, många plantor framöver då jag behöver till 200m häck.
mari_tres
05-09-2012, 18:54
Jag har tagit basalsticklingar mitt i sommaren med bra resultat, men det finns säkert flera (bättre) sätt att föröka den på =)
Tack, basalsticklingar och rotskott är väl nästan samma sak va? Och det är väl det säkraste sättet att lyckas, men vill man som jag ha många småplant så måste det till någon annan metod också :-)
lyckero
20-09-2012, 13:42
Jag skulle testa att ta ut fröerna och torka dem innan jag sådde dem. Vet inte om de behöver kyla för att gro. Många bär och frukter har groningshämmande ämnen i fruktköttet som måste brytas ner innan fröet kan börja växa. Alltså är det lättast att sortera bort fröerna och så dem en och en i kruka. Min häggmispel brukar självså sig, men jag har inte sett några rotskott. De ska vara ganska fröäkta, alltså de ska bli väldigt lika moderplantan om man tar frö av dem och sår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.