Full version: Slipa råa diamanter
BigDaddy
Min farfar på 90 bast tog fram ett tiotal råa diamanter han gömt hemma sedan 50-talet då han fick dem i ngn betalning i afrika när han missionerade där i 12 år.
Han pratar om att slipa dem & att då göra det i Belgien av ngn anledning. Han säger att ingen gör det i Sve.
Han kan ha rätt men har inte hängt med helt i alla på senare år. smile.gif

De är ganska små. Svårt att uppskatta vad de kan vara värda. Är ju alltid spännande.
Han vill ge alla flickor i släkten varsin sten till smycke.
Men vad är små diamanter värda? Råa som slipade?
Stämmer det att de måste till Belgien el annat land för att slipas?

Iaf känns det ju inte tryggt att skicka dem med brev till...ja el skicka dem med brev.
Sedan är ju en undran om man får ta in dem över gränser så?
Huggorm
Nu för tiden är det i Indien de flesta diamanter slipas, men det finns väll en del kvar av industrin i Belgien. Kanske skickar belgiska juvelerare diamanterna till Indien för slipning nu? Men det kan ju lika gärna en svensk juvelerare göra i såna fall.
BigDaddy
Ok tack.
Men är det tryggt att skicka dem per post så?

Ngn bekant till farfar skulle ner till Belgien senare i år så kanske kan vi skicka dem med honom då.
Hoppas då att det finns en fabrik kvar där. Trodde inte det skulle behövas skicka till andra länder. smile.gif

Vad kan det vara för värde på dessa stenar?
Det är ju väldigt små stenar så ingen räknar väl med att det är ngt jättemkt, men spännande ändå.

edit. Jag läste lite illa. Ja kanske skulle man kolla med en svensk juvelare först då. smile.gif
*Stintan*
Värdet räknas välpå vikten i karat. Här kan du kolla lite och säkert få råd. http://www.diamantia.com/Info/Page/DiamondEducationCarat
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2012, 06:18) *
Värdet räknas välpå vikten i karat. Här kan du kolla lite och säkert få råd. http://www.diamantia.com/Info/Page/DiamondEducationCarat

Nej det finns andra parametrar som skall tas med.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 11-09-2012, 07:45) *
Nej det finns andra parametrar som skall tas med.

Också är det väl för hekt fel har jag inte det vet jag.
tomas99
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2012, 08:43) *
Också är det väl för hekt fel har jag inte det vet jag.

Förstår inte din text.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon