Katarina Odla.nu
Hej!

Jag träffade trädgårdsmästare Georg Grundsten igår, som arbetar på Hovdala slott mitt i Skåne. Han visade ett kul och smart sätt att föröka tomater.

Han väljer sina favoritsorter och plockar ut kärnorna, ur den färska tomaten. Han sprider ut kärnorna på ett hushållspapper och låter det ligga framme en till två dagar. Sen har kärnorna torkat. Då rullar han ihop hushållspappret och förvarar det mörkt och svalt, ex i en burk i kylskåpet eller i ett kallförråd. Namnet på tomatsorten skriver han på papperet.

När det är dags att så tomater nästa år plockar han fram sina hushållspapper och klipper av små bitar med frön på och stoppar ner i jorden, Klart! Bild finns nedan.

Detta ska jag testa. Någon som redan testat eller har en liknande kul idé?
Hälsningar Katarina
fvd
Jag läste något lknande här på forumet förra året tror jag men då var det kaffefilter. I alla fall så är det en jättebra idé och den tål att upprepas. Jag sådde tomatplantor för första gången förra året jag köpte de tre billigaste sorterna i odlas erbjudande. Jag har inget växthus så jag hade dem på fönsterbrädan de är lite sena och kommer efter plantorna som jag köpte. Nu tror jag att det blir en extrapoäng med det här jag får tomater längre (om det inte blri frostnätter tidigare) eftersom jag bor i zon 1. Jag skall absolut testa att ta frö också.
hattstugan

Gjorde så för ett par år sedan med Körsbäsplommon tomater som jag köpt i butik!

Jisses vad de grodde! Mycket bättre än med köpefröer och ändå är tomat lätta att gro!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Katarina Odla.nu @ 06-09-2012, 08:12) *
Hej!

Jag träffade trädgårdsmästare Georg Grundsten igår, som arbetar på Hovdala slott mitt i Skåne. Han visade ett kul och smart sätt att föröka tomater.

Han väljer sina favoritsorter och plockar ut kärnorna, ur den färska tomaten. Han sprider ut kärnorna på ett hushållspapper och låter det ligga framme en till två dagar. Sen har kärnorna torkat. Då rullar han ihop hushållspappret och förvarar det mörkt och svalt, ex i en burk i kylskåpet eller i ett kallförråd. Namnet på tomatsorten skriver han på papperet.

När det är dags att så tomater nästa år plockar han fram sina hushållspapper och klipper av små bitar med frön på och stoppar ner i jorden, Klart! Bild finns nedan.

Detta ska jag testa. Någon som redan testat eller har en liknande kul idé?
Hälsningar Katarina

Jag gjorde likadant förut.

Mia i trädgården
Smart m pappret, jag tog egna frön o torkade på ett fat, o hade lite pill m att få loss dem sen. Papper var smart.

Men en fråga, blir det samma sorts tomater som den man tar frön från? Eller är det som äpplen, att man inte vet vad äpplet är pollinerat med och därmed ger äppelfrön inte samma sorts planta. Eller är tomater självfertila så de blir exakt samma sort?
Anja Danmark
CITAT (Mia i trädgården @ 06-09-2012, 13:17) *
Smart m pappret, jag tog egna frön o torkade på ett fat, o hade lite pill m att få loss dem sen. Papper var smart.

Men en fråga, blir det samma sorts tomater som den man tar frön från? Eller är det som äpplen, att man inte vet vad äpplet är pollinerat med och därmed ger äppelfrön inte samma sorts planta. Eller är tomater självfertila så de blir exakt samma sort?

Tomater kan være både det ene og det andet smile.gif

Hvis det er F1-sorter, ved man ikke, hvad der kommer ud af det - men er de frøægte, vil det være den samme sort igen...

Jeg bruger også husholdningspapir til mine frø - tage dem dog af papiret, når jeg sår dem!
Mia i trädgården
;-), bra, då vet jag.
Peztis
Jag har provat att skära en skiva av en tomat och lägga ovan på jorden i en kruka. Funkar jättebra det med! Blir dock lite fel på säsongerna om man inte tar en tomat ifrån affären, då.
oliv
Angående om de korsar sig: som jag förstått så pollineras tomater av vinden, och är självfertila. Jag kan alltså ha olika tomatsorter bredvid varandra och ändå plocka frön och få samma. Annat är det förstås med F1 fröer som i sig själva inte är konstanta. Det är i alla fall som jag har uppfattat det.

Och jag brukar också mosa tomaten på pappret (enligt gammal sed från min svärmor).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon