Full version: Vad blev bäst i år?
Katarina Odla.nu
Vad är ni mest nöjda med denna säsongen, var ni än odlar? På balkong, i trädgård, bakgård, terrass eller liten låda?

Jag är mest nöjd och stolt över mina tre nya köksland med potatis, lök, ärtor och bönor i. Och en konärtskocka! Det ska bli mer nästa år!

Berätta vad ni är nöjda med. Visa gärna bild!

/Katarina
EKLO
För mig i södra Bohuslän gick kronärtskockorna bättre förra året, i år blev det bara 5 skockor på åtta plantor, förra året 3 st på varje planta. Tror det varit för lite sol o värme i år.

Det som verkligen gått bra i år är vitkål (både sommar- och höstkål), potatis, spenat, bönor, lök, ärter, palster och persilja.

Sämre gick det i år med morötter, rödbetor, majs, squash och gurka. En blandning av för kallt väder och fel trädgårdsland (jord/skugga) tror jag.
Katarina Odla.nu
Vitkål vill jag prova nästa år. Några bra tips?
EKLO
CITAT (Katarina Odla.nu @ 06-09-2012, 14:20) *
Vitkål vill jag prova nästa år. Några bra tips?

Jag sår inne under lysrör c:a 6, 7 veckor innan jag planterar ut. Jag brukar så både sommarkål - en liten sort eftersom man bör skörda/äta dem ganska snabbt sedan de blivit kompakta huvuden, annars spricker de lätt och blir då snabbt dåliga (ett annat sätt vore att så/plantera ut i omgångar) - och vindetkål, som kan stå ute i landen mkt länge.

Vitkål behöver mycket utrymme, läs noga, lätt att på våren minska avståndet när jorden ligger bar och man vill få plats m mycket - men ytterbladen gör verkligen att huvudena blir jättelika.

Soligt läge och ganska lucker jord, jag har haft tång och komockor i min jord, och sedan lite hönsgödsel på försommaren och så täckodlar jag med gräsklipp. Ut och fånga sniglar varje kväll (i mitt fall inga mördarsniglar, men även åkersniglar är glupska).
Krolliljan
Det som blev bäst i år var att vi fick "ordning" på trädgården. Helt plötsligt kändes det att vi var på rätt väg. Vi kände att det var "vår" trädgård.
Tredje sommaren och när vi kom hit i maj för två år sedan fanns stora utvecklingsmöjligheter eftersom här i pricip fanns en häck runt det mesta av trädgården och stensatt uppfart och längs huset fram och på sidan.
I år har vi satt färdigt med träd,buskar, häckar, spaljéer portal, grävt upp nya land och målat spaljéer och möbler.
Perennerna som vi hade med för två år sedan har fått flytta runt medan vi passat på att jordförbättra. Så har det blivit några nya perenner med och rosor wub.gif.
Nu ska jag med tålamod och de kommande åren se hur det "växer till sig" och vårda det vi har.
ingrid fuxwall
Potaisen blev väldigt bra och salladen ännu bättre!
Bönorna växer så att det knakar och tidigare i sommar plockade jag mängder av smultron.

Nu hoppas jag på att alla gurkväxter tar sig men allat beror på solen.

Vinbär och krusbär har fyllt alla frysar och nu är det björnbär som mognar - vad skönt med allt detta i vinter när livet känns bedrövligt
aloa
Skrev en kommentar om det som inte blev så lyckat så lite om det som blev bra är väl på sin plats! Krusbär (gjorde saft med mynta, jättegod o frisk), vinbär, lök, purjolök som är på gång, massor med persilja, ruccola och sommarblommor som frodas och blommar vackert. I år blev det väldigt många druvklasar, drar slusatsen att jag vattnat alldeles för lite tidigare år. Mina klematis har blommat som aldrig förr, om än sent. Nu är det äppelskörden som ska tas om hand, ska försöka förvara lite äpplen i förrådet i höst, förra vintern höll sig några fina till januari.
Katarina Odla.nu
CITAT (EKLO @ 06-09-2012, 15:37) *
Jag sår inne under lysrör c:a 6, 7 veckor innan jag planterar ut. Jag brukar så både sommarkål - en liten sort eftersom man bör skörda/äta dem ganska snabbt sedan de blivit kompakta huvuden, annars spricker de lätt och blir då snabbt dåliga (ett annat sätt vore att så/plantera ut i omgångar) - och vindetkål, som kan stå ute i landen mkt länge.

Vitkål behöver mycket utrymme, läs noga, lätt att på våren minska avståndet när jorden ligger bar och man vill få plats m mycket - men ytterbladen gör verkligen att huvudena blir jättelika.

Soligt läge och ganska lucker jord, jag har haft tång och komockor i min jord, och sedan lite hönsgödsel på försommaren och så täckodlar jag med gräsklipp. Ut och fånga sniglar varje kväll (i mitt fall inga mördarsniglar, men även åkersniglar är glupska).

Tusen tack!
Alexander-VG-zon3
På odlingslotten har alla typer av gurkväxter gett hög skörd och växt väldigt bra. Vissa blev dock i början helt uppsluka av sniglar men när dom växte till sig har dom klarat sig.

Hösthallonen jag köpte på odla för nåt års sen (Elektra) har gett en enorm skörd i år med stora hallon (minst 3cm i längd) och smakar underbart. Vinbär har med gett bra med skörd i år.

Salvia och timjan har trivs bra, rosmarin lite sämre.

På uteplatsen och i rabbaterna har det mesta växt på bra.

Men mest av allt i år är jag nöjd med Hösthallonet.
Kryddan03
Bäst vet jag inte - men det jag är mest nöjd och glad över i år är att den stackars halvt förtorkade syrenhortensian jag "räddade" i höstas överlevde vintern och stått i blom hela sommaren. tummenupp.gif
Sedan får man väl säga att det mesta i växtväg på terrassen har, i motsats till mig, gillat vädret den här sommaren! Nästan allt är gigantiskt och blommar som om det vore högsommar fortfarande. smile.gif
Natur liv
Klart bäst i år blev lavendelhäcken runt pallkragarna. Jag visste inte hur de skulle trivas i ett så här kallt klimat, men det blev hellyckat! De har vuxit till sig och jag har kunnat skörda en hel del för att spara dofterna till vinterhalvåret. Hoppas nu att de överlever vintern ...
HelénE
Hallonen! De verkar inte tyckt det regnat för mycket, fick en enorm hallonskörd, säkert plockat 30 liter och hade kunnat plocka 30 till om jag bara vetat vart jag skulle göra av det.

Det myckna regnandet har också bidragit till att jag sluppit vattna nyplanterad häck, gullregn, magnolior och annat som planterats i år. Vattningen har skött sig själv.

Den gula squashen verkar inte heller bekommits av regnet, 2 plantor har hittills gett ca 20 squash...gett bort till höger och vänster.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon