Katarina Odla.nu
06-09-2012, 09:56
Vad blev inte riktigt som ni hade tänkt er denna säsong?
Jag är lite besviken över att mitt borglömda och fula hörn är om möjligt ännu mer bortglömt och fult nu. Men samtidigt hävdar jag bestämt att vi måste få ha såna delar också, vi kan inte hinna med allt på en gång. Men lite snyggare ska det helst bli där snart. Kanske ett bra höstprojekt.
Vad skulle ni vilja fixa till nästa säsong?
undrar Katarina
Krolliljan
06-09-2012, 15:02
I stort sett hela min frösådd av perenner blev misslyckad.
Jag sådde i mitten av april eftersom jag inte tyckte att det var lönt innan. Vädret var ju som det var och jag sår och sätter i ett litet plastväxthus.
Efter några veckor fick både maken och jag influensa med påföljande lunginflammation. DEt höll på i många veckor.Inte kunde vi sköta sådderna inte. De torkade ut alla utom två som står i ett land nu och som jag inte har en aning om vad det är.
Tyvärr måste jag också berätta att mycket blev halvdant i år. Inga rödbetor, vitlökarna försvann (ruttnade?), bönorna fick jag så om så de verkar inte hinna ge nån skörd alls och squashen är pyttesmå. Suck. Tur att jag som odlare redan börjat planera vad som ska sås nästa år och då kommer allt att prunka! Dahliorna blommar lite klent så jag fick komplettera krukorna med en röd krysantemum. För lite sol och värme helt enkelt men sommaren var skön ändå.
Jordgubbarna som annars brukar vara både många, stora och kunnat plockats från juni ända in i september blev några osmakliga kart, troligtvis beroende på solbrist för inte var det vattenbrist i alla fall.
Jag har ett stort jordgubbsland och en pallkrage med jordgubbar, pallkragen var det ställe som gav någon avkastning alls, inte mycket men ganska normala i storleken.
Jag tänkte mig ett litet experiment för att se var det skulle finnas gynnsammast läge för gubbarna, det befintliga landet har ju invarderats av ogräs av alla de slag, pallkragen har klarat sig ifrån ogräset skapligt men haft värme och solbrist så vad kan vara bättre än växthuset tänkte jag och flyttade några testplantor dit.
Dom överlevde, men inte ville dom blomma inte, JIPPIE tyckte väl planten om fjolårsgödseln som låg kvar där inne och växte sig enorma och gröna, jag har aldrig sett så stora blad på jordgubbsplant förr och önskvärt hade väl varit om det kommit gubbar på dom också i samma storlek.
Vad kom jag fram till då?? Jo, pallkrageodling med plastat stativ över för att dom sämre sommrar i alla fall ska kunna behålla den lilla värme som blir och inte drunkna av regnet.
Men jag ger inte upp förhoppningarna om att dom frodiga växthusgubbarna kanske kommer nästa sommar :-)
Här gick det mesta åt pipsvängen, då regn, kyla, solbrist och ett enormt antal av mördarsniglar, saboterade hela säsongen.
Ser fram emot en ny och förhoppningsvis varmare sommar nästa år..
Alexander-VG-zon3
07-09-2012, 12:49
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 13:13)

Här gick det mesta åt pipsvängen, då regn, kyla, solbrist och ett enormt antal av mördarsniglar, saboterade hela säsongen.
Ser fram emot en ny och förhoppningsvis varmare sommar nästa år..
Ja det nåt extremt vad mycket mördarsniglar det varit i år och är. Stora och i massor. Ser dagligen minst 20-30st.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hos mig har det gått sämst på odlingslotten, bönor, ärtor, tomat har gått dåligt. Även lök. Och majsen kommer nog inte hinna mogna.
Kryddan03
07-09-2012, 21:44
Det enda som inte blev så lyckat i år var krassen som rände iväg utan blom (trots "mager" jord) och fick en massiv attack av bladlöss. Och luktärten som kom fint men blev demolerad av slagregn och blåst. Krassen slängdes till slut men luktärten kommer igen nu och har börjat blomma och har mycket knopp.
Natur liv
08-09-2012, 07:11
Lökodlingen utanför sovrumsfönstret blev totalt misslyckat. Jag hittar inte ens lökarna! Undrar om någon har fått ett skrovmål eller om de imploderade av sig själv. Däremot blev löken i pallkragarna kanonfina!
För lite sol och för mycket regn.
Tomaterna är fortfarnde små och gröna, bonbönorna fick chokladfrläcksjuka, potatisen blev vattnig, dillen blev inte glad heller. Krusbären ville aldrig mogna och när jag missade att kolla förra veckan, eftersom det regna varje kväll, så plötligt i helgen var de övermogna. Vilöken ruttnade nästan, blev bara några små ynka stycken. Har till och med börja växa mossa i vitlökslandet!
Missväxt helt enkelt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.