Jag har köpt aklejan nora barlow från fothergills fröer, där står att den skall in i kulskåpet i 3 veckor. Jag har tidigare sått aklejor utan denna metod med bra resultat... Vad gäller egentligen, kan jag förkultivera nu, med eller utan kylskåp är då frågan!?????
Unn
25-03-2004, 15:32
Jag skulle kylt c.a 4 veckor jag. Vissa frön kan säkert gro ändå, men jag tror du får högre groningsprocent om du kyler. Unn
Ti bee
25-03-2004, 22:03
Instämmer! Vissa akleja fröer gror utmärkt utan kyla, andra är svåra att få att gro till och med efter flera nedkylningar. Jag ska också så Nora Barlow och stoppade in mina i kylen igår tillsammans med lite vermikulit och fukt.
Fredi
26-03-2004, 13:07
CITAT (Mi70 @ 25-03-2004, 14:49)
Jag har köpt aklejan nora barlow från fothergills fröer, där står att den skall in i kulskåpet i 3 veckor. Jag har tidigare sått aklejor utan denna metod med bra resultat... Vad gäller egentligen, kan jag förkultivera nu, med eller utan kylskåp är då frågan!?????
Jag har inget kulskåp. Det måste vara roligt att ha ett
Ann-Christine
26-03-2004, 23:20
Jag brukar så Nora Barlow varje år för jag tar egna frön och jag har aldrig ställt dom i kylskåpet utan dom har grott hur bra som helst ändå
gmasterb
28-03-2004, 20:50
Enligt ett såråd som Impecta har gett ut ang. Nora Barlow är att först ställa sådden varmt i ett par veckor. Och har inget hänt ska man då ställa den i kyla. Mycket beror antagligen på att fröerna inte ska gro för tidigt i naturen utan först till våren. //stefan
Helen i Piteå Zon 5
28-03-2004, 21:37
Jag sådde fröna i slutet av feb/början av mars (-03), 1 dygn inne, flyttade sedan ut sådden och skottar snö över så gott det går, det gror i början i maj. /Helen
Mi70
30-03-2004, 10:11
Tack för era varierande svar! Gillar alternativet där man ställer ut allt i snön, synd att det inte finns någon kvar! Jag tror jag testar en vecka inne, annars in i kylen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.