grower420
Hej,
Jag är ny på det här med tomatplantor. Men jag har en tomatplanta jag planterade tyvärr lite sent tror jag. Jag fick bara totalt tre tomater på plantan, varav en sitter kvar och är rätt så stor och fin.

Men till frågan, jag har läst mycket om att plantera ner plantan djupt på våren och att toppa den till hösten. Men så här ligger det till, min planta har två stammar. Själva huvudstammen har inte längre några som helst tomater på sig, men på den andra lite tunnare stammen som kommit nerifrån hänger den stora tomaten. Det är alltså nästan en meter lång stam med bara blad på som jag undrar om man kan klippa ner för att få mer energi till tomaten? Är det möjligt?

Tack på förhand!
grower420
Ingen som har en aning överhuvudtaget? Någon av alla 33 som kikat på tråden borde la veta.Annars får jag la testa mig fram på egen hand, som vanligt wink.gif
rosita
Visst kan du klippa! Du kan klippa bort huvudstammen från delningen, eller klippa ner en del av bägge stammarna. Du har ju bara en tomat och den kan du också ta av och lägga för att mogna, eller klipp av den gren där tomaten sitter och häng den upp och ner tills tomaten mognar.
grower420
CITAT (rosita @ 07-09-2012, 11:54) *
Visst kan du klippa! Du kan klippa bort huvudstammen från delningen, eller klippa ner en del av bägge stammarna. Du har ju bara en tomat och den kan du också ta av och lägga för att mogna, eller klipp av den gren där tomaten sitter och häng den upp och ner tills tomaten mognar.

Tack så mycket, nu är det gjort.
Jag har kanske tänkt fel, jag tänkta jag skulle ha kvar tomaten på plantan så länge jag kunde så den växte och växte. Eller växer dom inte mer nu så här dags?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon