Full version: övervintring
kage
Hej !

Är det någon som vet om rosmarin och dragon kan övervintra i rabatten?
Anja Danmark
Rosmarin kan ikke tåle frost - og hvis det er fransk esdragon, du har, kan den heller ikke tåle mere end et par grader...

Alexander-VG-zon3
Fast så extremt känsliga är dom inte, har två äkta fransk dragon på friland som klarar vintrarna utan problem. Dock den ryska är mer vital och sprider sig, men smakar inte alls lika bra som den franska.

Rosmarin tål också ''ganska mycket'' frost, någon mild vinter i trädgården i nordöstra skåne har dom klarat sig och då i väldigt oskyddade lägen med skydd klarat sig en längre tid. I zon 1 i skyddade läge kan dom klarar sig många år på friland, i södra skåne finns det här och var stora rosmarinbuskar. Med lättare skydd kan dom klarar mer kyla, viktigt med mycket sol och värme för rosmarin och luckerjord. Den är inte jättehärdig men ändå värt att testa. Själv testade jag förra vintern härdigare sorter från tyskland som klarade nästan hela vintern, men tog stryk på våren och dog här i zon 3-4.

Dom jag har i kruka här står ute hela nov och en bit i dec milda år. Och får alltid flera frostnätter på hösten och även snö. Dock bör man nog inte gå under -5c i kruka för att vara säker skiljer sig mellan sorter också. Och i kallare än zon 1 behövs väldigt bra lägen och skydd för den ska klara sig i längden.

Säkrast är ju att ta in dom på vintern och ha dom i krukor om man bor i kallare zon, men någon frostnatt på hösten är absolut ingen fara och kan nog till och med göra så den stimuleras till att blomma.
Anna-Karin Lundberg
Jag har en rosmarin i kruka, blir första övervintringen. Tänkte ställa in den i krypgrunden under huset där jag övervintrar andra krukor och dahliaknölar. Är det OK tro, eller ska den stå inne som en krukväxt? Under husgrunden är frostfritt och det finns fönster.
Eva i Västerås
Rosmarin går inte i vila som pelargoner o dahlior kan göra.
Den måste ha ljus hela vintern, och helst svalt men inte mer än korta frostknäppar och lite fuktigt, som vintrarna vid Medelhavet.
Försök gärna med ditt utrymme. det låter ljust och lite svalt och fuktigt.
Kanske behövs lite extraljus mitt i vintern?
Alexander-VG-zon3
Alla mina rosmarin som jag har i krukor brukar jag låta stå ute så långe det går och sen står dom inne som krukväxter i rumstemp och 18tim extraljus från höst till Mars ungefär. Låter dom bara torka upp lätt inte en längre torka. Har dock ganska fuktigt inne. Men detta har för mig fungerat i flera år.

Lite blad tappar dom och någon gren kan vissna på mina men när dom kommer ut till våren efter frostrisk och avhärdning brukar dom ta sig snabbt.

Men som Eva skriver ljus vill dom ha och är väldigt viktigt.
Eva i Västerås
Nu har jag tömt "kryddlandet" jag haft i blomlåda på balkongen i stan.
Oregano och timjan flyttade ut, men rosmarinen har jag testat (för femtielfte gången) att sätta i kruka.
Den dår stå i fönstret i stugan, där vi inte har så varmt. Ska fixa en fönsterbänk i soligaste, svalaste fönstret och en extralampa. Kanske, kanske kan jag få en blommande rosmarin. Det är ju så vackert.

Fransk dragon, förresten, kan nog övervintra om den står bra till, luftigt och med lucker jord.
Fast jag har givit upp den för många år sedan, och odlar Tagetes Lucida istället. Mexikansk dragon. Jag tycker den är ännu godare, och så blommar den med söta små gula mikrotagetesblommor. Ettårig, men lättodlad.
mamamaggan
Fransk dragon har jag ute hela året , inga som helst problem i min zon . Den står i en rabatt som har en stenmur på en sida men det är enda skyddet.

Den växer och frodas jättefint , har haft den i flera år nu.
mari_tres
Fransk dragon har övervintrat flera år hos mig i zon fyra utan hjälp. Funderar dock på att ge den lite dränering inför vintern, för det tog rätt lång tid innan den tog sig i våras. Rätt blött i den rabatten under våren, smältvattnet från delar av taket hamnar där.
Rosmarin har jag däremot inte lyckats övervintra... den levde visserligen fortfarande i april men sedan gick den hädan. Citronverbenan och ananassalvian som stod i samma kruka klarade sig utmärkt.
Bassam
Hej

Genom att läsa svar från mina vänner. Jag fick reda på att deras motståndskraft mot kyla och frost beror främst på deras vård. till exempel skydda dem från kylan och frosten sätta saker som kan skydda sina rötter som höstenblad, och planterar dem i
väldränerad jord etc.

H.Bassam
CillaM
CITAT (mari_tres @ 06-10-2012, 19:41) *
Fransk dragon har övervintrat flera år hos mig i zon fyra utan hjälp. Funderar dock på att ge den lite dränering inför vintern, för det tog rätt lång tid innan den tog sig i våras. Rätt blött i den rabatten under våren, smältvattnet från delar av taket hamnar där.
Rosmarin har jag däremot inte lyckats övervintra... den levde visserligen fortfarande i april men sedan gick den hädan. Citronverbenan och ananassalvian som stod i samma kruka klarade sig utmärkt.

Du skriver inget om hur du övervintrar citronverbenan?
mari_tres
CITAT (CillaM @ 07-10-2012, 21:09) *

Hoppsan, den detaljen missade jag visst laugh.gif
Har dem i kruka under sommaren så jag lyfter bara in den och sköter den som en vanlig krukväxt under vintern. Ljust och en aning svalare än normal rumstemp.
Eva i Västerås
Och jag blir bara så HIMLA avundsjuk på dem som kan få till " Ljust och en aning svalare än normal rumstemp."

Nu har jag ju faktiskt svalare i vår nya stuga, men vi värmer upp till helgerna. Få se hur det går.
HelénE
CITAT (mari_tres @ 06-10-2012, 19:41) *

Om det är den franska dragonen som du menar så i zon 2 behövs den i vart fall inte skyddas.

Tidigare hade jag en i en kruka på 25cm i diameter på en vindpinad balkong, jag gjorde inget alls på vintern, krukan stod bara kvar ute och den kom upp varje vår och blev jättestor. Nu har jag dragon i mitt kryddland och det står inte minsta skyddat, den överlever varje år.

Helén
CillaM
CITAT (CillaM @ 07-10-2012, 21:09) *

Tack, jag blev lite osäker om det verkligen var en citronverbena du hade. Har själv en stor och gör precis som du smile.gif Läckra små träd de där eller hur? Doften gör en alldeles galen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon