pepita13
06-09-2012, 21:30
jag var nere hos min granne och tittade på hennes blommor, jag såg en jag tyckte såg häftig ut och frågade vad det var för blomma. det är en asblomma sa hon och snabbt som ögat frågade hon om jag ville ha ett skott. jag hade ju läst om asblommor och ville inte ha någon. Men jag tog snällt emot den.
Hur ska jag göra för att den INTE ska blomma och dra till sej äckliga flugor. Jag vill ju inte kasta den heller.
tacksam för svar!
En asblomma (Stapelia eller Huernia) som skall blomma får en stor knopp på en stjälk. Vill man inte ha den går den lätt att klippa av innan den slår ut. Det är inte så lätt att få blommor (min erfarenhet) från dem, de måste få mycket solljus och växa en del innan det kan komma en knopp. Iofs om man aldrig vill se blommor från dem tycker jag att hela meningen med dem faller :-)
varghem
07-09-2012, 11:08
så drar dom ju till sig flugorna som annars irriterar med sitt intensiva sätt.... tycker inte det blir mer flugor bara för asblomman blommar... men lukten är ju inte så trevligt kanske
Tycker den är vacker som växt så jag klipper också bort knoppen när den kommer.
Hellre det, än att kasta växten.
pepita13
07-09-2012, 14:45
CITAT (pejori @ 07-09-2012, 12:13)

Tycker den är vacker som växt så jag klipper också bort knoppen när den kommer.
Hellre det, än att kasta växten.
tack det ska jag också göra. jag tycker det är en frän växt med bara "fingrarna"
Fast, blomman är himla läcker att se på när den håller på att slå ut. Det är ett skådespel i flera dagar. Flugproblem minns jag inte men jag hade svårt för lukten.
Har aldrig haft problem med flugor då mina asblommor blommat - tycker det är en mycket intressant växt och blomma, tacksam och tålig. Men gör som flera skribenter förordar - klipp av knoppen.
skogstroll
15-10-2012, 19:14
jag hoppas ni inte menar den där ödesblomman (kalla?) de säljer på Trädgårdsmässan, det var nog det läskigaste jag sett.....
Synd på så vacker blomma att det den ska lukta så illa. Finns växten i blomsteraffärer månntro eller är det mest en vandringsblomma? Trevlig grönväxt om inte annat.
[attachment=72893:178555_d...asblomma.jpg]
varghem
16-10-2012, 06:13
min har äntligen fått knopp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.