Carex
Nya problem i fönsterbrädan! Köpte en fin Bougainvillea som såg ut att ha fått lite för mycket vatten, har tjuvkikat på rotsystemet och den har några friska rötter och några ruttna. Den har sannolikt fått för mycket vatten i affären och fått rotröta där. Nu upptäckte jag att den fått spinn också! *arg* den är fin och alldeles ny så inga planer på att kasta ut den.
Jag vet att de inte gillar att få rötterna störda men en omplantering är ju oundvikligt, hur ska man göra? Ta bort rötterna som inte ser friska ut eller låta vara kvar? Självklart ska den få en lerkruka som andas, ny jord och gott om luft och dränering.
Mot spinnet hade jag tänkt ge mig på Fruktträd effekt som tydligen ska vara ekologisk och oljebaserat.
Låter det som ett bra sätt att gå tillväga? Vill mest ha lite idéer och fråga om det låter vettigt eller helt uppåt väggarna!;)
Inatt står den ute i hopp om att lite svalka och den friska luften ska vara bra för den när jag åker bort imorgon över helgen för att besöka familjen och låna pappas borr för att göra dräneringshål i den tilltänkta nya krukan.
Bassam
Hej
Jag föredrar det tillbaka till säljaren, för att Han kan inte sälja sjuka växter framtiden.
Obs

Tystnad kunderna uppmuntrar fuskare försäljaren .

H.Bassam
Bassam
Hej
Jag föredrar det tillbaka till säljaren, för att Han kan inte sälja sjuka växter framtiden.
Obs

Tystnad kunderna uppmuntrar fuskare försäljaren .

H.Bassam
Peztis
Håller med Bassam, om du köpt den nyligen så bör du gå tillbaka med den till affären.

Om du behåller den så hade jag nog chansat och tagit bort all jord så att man ser vad som är bra och dåligt. Klipp bort allt det dåliga.

Sedan hade jag nog lagt ned hela växten i en balja med rumsvarmt vatten med såpa i. Torka gärna bladen med en blöt trasa för att tvätta bort så mycket spinn som möjligt.

Därefter ny jord. Och spraya bladen emellanåt då torr inomhusluft är något som växterna inte gillar och då kan spinn lätt komma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon