Nya problem i fönsterbrädan! Köpte en fin Bougainvillea som såg ut att ha fått lite för mycket vatten, har tjuvkikat på rotsystemet och den har några friska rötter och några ruttna. Den har sannolikt fått för mycket vatten i affären och fått rotröta där. Nu upptäckte jag att den fått spinn också! *arg* den är fin och alldeles ny så inga planer på att kasta ut den.
Jag vet att de inte gillar att få rötterna störda men en omplantering är ju oundvikligt, hur ska man göra? Ta bort rötterna som inte ser friska ut eller låta vara kvar? Självklart ska den få en lerkruka som andas, ny jord och gott om luft och dränering.
Mot spinnet hade jag tänkt ge mig på Fruktträd effekt som tydligen ska vara ekologisk och oljebaserat.
Låter det som ett bra sätt att gå tillväga? Vill mest ha lite idéer och fråga om det låter vettigt eller helt uppåt väggarna!;)
Inatt står den ute i hopp om att lite svalka och den friska luften ska vara bra för den när jag åker bort imorgon över helgen för att besöka familjen och låna pappas borr för att göra dräneringshål i den tilltänkta nya krukan.