Nickan L
07-09-2012, 14:25
Har plockat fröbaljor från en gammal rosenvial vi har och tänkte försöka så någta nya.
Ska jag göra det nu i höst eller vänta till våren?
Såtips mottages tacksamt...
Krolliljan
07-09-2012, 14:41
Det är möjligt att du kan så nu men om de gror har de kanske svårt att klara vintern.
När man sår på våren blommar de inte förrän året efter.
Du kanske har så många att du kan så både nu och några till våren?
Hej
Du kan så en del av dem nu, och ett annat en del våren.
H.Bassam
Jag sådde en del i höstas, har prövat förut utan att det tagit sig, så nu satte jag 8 olika krukor med frön i olika stadier. 2 krukor tog sig och överlevde vintgern. Jag grävde ner krukorna i trädgårdslandet. De har vuxit i år men inte blommat.
Pröva att så hälften nu och hälften i vår tycker jag.
Helén
Om du får några fröer över kan du göra som jag .Jag har slänger en näve då och då där jag vill ha dem. Jag har dem slingrande på träd och i rhododendron och andra buskar så "blommar" de en gång till.
CITAT (fvd @ 08-09-2012, 12:25)

Om du får några fröer över kan du göra som jag .Jag har slänger en näve då och då där jag vill ha dem. Jag har dem slingrande på träd och i rhododendron och andra buskar så "blommar" de en gång till.
När gör du det, vår eller häst. Jag har prövat men inget har tagit sig på så vis.
Helén
Jag väntar till kapslarna är bruna och håller på att öppna sig det är snart dags nu. Vilken osis du har haft det kanske det beror på fukten i jorden, men jag tycker det skulle gå ändå eftersom fröerna har så lång tid på sig. Försök igen !
Krolliljan
09-09-2012, 18:12
Jag brukar så mina i kruka på våren. Innan jag sår dem lägger jag dem i ett glas vatten över natten.
När de växt till sig planterar jag ut dem.
Allekulla
09-09-2012, 19:25
Jag sår mina på friland eftersom de har en enorm pålrot tror jag att de behöver utrymmet från början. Lätt att driva upp, sätt en pinne vid fröt så att du inte rensar bort det. Jag har märkt att de trivs att växa där det är god dränering.
Ugglemormor
16-09-2012, 09:55
Kanske inte så klokt gjort av mig, men jag fick lite plats vid midsommar och då tömde jag rosenvialfröerna i den...... inget hände på länge, men nu har de kommit och är ca. 1-1.5 dm höga och stöttade.
Är det lönt att plantera dem i större krukor el. jord, eller är det dömt att misslyckas?
Jag fick bara en ide och har inte tänkt längre än så.........

.
Allekulla
17-09-2012, 07:40
Vad kul atty de har tagit sig! Har du dem i krukor, tror jag det är bra att sätta på friland, med hänsyn till roten. När de tagit sig, så finns roten och den kommer nästa år. Om du vill ha hängslen och livrem, sätt ut några och plantera om några i djupa krukor-
Ugglemormor
17-09-2012, 07:52
Tack för svaret,
De räcker till både större krukor och i jord, så bågot kanske kommer upp nästa år........
CITAT (HelénE @ 08-09-2012, 10:27)

Jag sådde en del i höstas, har prövat förut utan att det tagit sig, så nu satte jag 8 olika krukor med frön i olika stadier. 2 krukor tog sig och överlevde vintgern. Jag grävde ner krukorna i trädgårdslandet. De har vuxit i år men inte blommat.
Pröva att så hälften nu och hälften i vår tycker jag.
Helén
Måste revidera detta. Jag skrev att de vuxit men inte blommat. Men NU i helgen slog det ut blommor
Såg även att de nu vuxit till sig rejält, riktigt kraftiga.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.