Full version: Höst.
pejori
Här har hösten tagit ett rejält kliv framåt.
Två plusgrader i natt.

Nu har epiphyllumen fått flytta in.
Vad har ni kvar ute och hur länge, vågar ni vänta?
Alexander-VG-zon3
Har allt ute tummenupp.gif Börjar ta in tropiska känsliga nu i det närmaste hade jag tänkt, men det är inte många jag har nu som är känsliga, har en del tropiska citrusar som vill in snart. Resten står ute minst sept ut vissa till dec. Men det är också att jag tycker det är jobbigt att ha växterna i lägenheten, när man bor litet.

Tråkigt att det blir höst snart,, vill minst haft en månad till med riktigt värme. För förra natten var det +3,6c som lägst på uteplatsen men vet andra här som hade markfrost och fick skrapa bilrutorna i grannbyn och inte mer än par plusgrader. Tråkigt.
pejori
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 07-09-2012, 20:39) *
Har allt ute tummenupp.gif Börjar ta in tropiska känsliga nu i det närmaste hade jag tänkt, men det är inte många jag har nu som är känsliga, har en del tropiska citrusar som vill in snart. Resten står ute minst sept ut vissa till dec. Men det är också att jag tycker det är jobbigt att ha växterna i lägenheten, när man bor litet.

Tråkigt att det blir höst snart,, vill minst haft en månad till med riktigt värme. För förra natten var det +3,6c som lägst på uteplatsen men vet andra här som hade markfrost och fick skrapa bilrutorna i grannbyn och inte mer än par plusgrader. Tråkigt.

Hade nog önskat en månad till här också...
Är du fortfarande en "zonknäckare?)

Klarar citrus så låga temp? +2 gr.?
Alexander-VG-zon3
Eller 3månader giggle.gif är frusen av mig. Sommaren har varit jätte dålig, mina fikon i krukor är inte alls så välvuxna i år.

Nej eller lite men inte så mycket, har lärt mig mer om vad som är rimligt.

Inte alla arter/sorter, mina lime och papeda mår inte bra när det blir kallt. Men köldtåliga sorter/arter kan stå ute åtminstone så länge det är frostfritt. Mandarin, Yuzo och andra främst från japan tål mycket kyla (mindre i kruka dock). Nåt år stod dessa sorter långt in i december i snöfall, inga skador på rötter eller blad. Dock de flesta citrusar tål inte att vara ute så länge. I slutet av sept början av Okt är nästan alla av mina citrusar inne och även många krukväxter.
pejori
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 07-09-2012, 20:54) *
Eller 3månader giggle.gif är frusen av mig. Sommaren har varit jätte dålig, mina fikon i krukor är inte alls så välvuxna i år.

Nej eller lite men inte så mycket, har lärt mig mer om vad som är rimligt.

Inte alla arter/sorter, mina lime och papeda mår inte bra när det blir kallt. Men köldtåliga sorter/arter kan stå ute åtminstone så länge det är frostfritt. Mandarin, Yuzo och andra främst från japan tål mycket kyla (mindre i kruka dock). Nåt år stod dessa sorter långt in i december i snöfall, inga skador på rötter eller blad. Dock de flesta citrusar tål inte att vara ute så länge. I slutet av sept början av Okt är nästan alla av mina citrusar inne och även många krukväxter.

biggrin.gif Ja. Japanska växter, är kanske lite tåligare när det gäller kyla. Annars är väl citrusar inte så glada i kyla. (runt plus.5.)
varghem
jag har kvar en del hoyor ute men dom får nog komma in närsom nu... +4 är långt under gränsen av vad ens dom svalväxande tål men altan är ju skyddad så jag hoppas innerligen dom kan tåla sig tills det blir varmare på dagen så dom inte får en värmechock när dom kommer till fönsterbrädan
Natur liv
Jag har inga växter ute som ska tas in under vintern. Det som dör det dör. Nästa år vill jag återigen ha pelargoner och citrus men jag vet inte hur jag ska förvara dem under vintern. Jordkällaren är för mörk och kall, inne i torpet blir det alldeles för varierad temperatur och hemma i lägenheten är det ju varmt som i en bastu.

Hur förvarar ni växterna under vintern?
Alexander-VG-zon3
Mina citrusar står i inne som krukväxter, i lägenheten dock är det svalrumstemp i köket men andra rum är elementen på, knepet för mig har varit 18tim extraljus och att ha det stabilt med temp och vattning och en gnutta stabil näringsdos när dom står varmt och ljust.

CITAT (varghem @ 08-09-2012, 08:09)
1572619[/url]']
jag har kvar en del hoyor ute men dom får nog komma in närsom nu... +4 är långt under gränsen av vad ens dom svalväxande tål men altan är ju skyddad så jag hoppas innerligen dom kan tåla sig tills det blir varmare på dagen så dom inte får en värmechock när dom kommer till fönsterbrädan

Hur är det med dom nordindiska arten ? Vissa därifrån ska väl tåla även lite frost ? Ska köpa någon sån i år eller nästa år, hittade en svensk säljare i Varberg tror jag det var. Tyckte det var en riktigt intressanta arter därifrån från dom mest nordligaste områdena. http://shop.stenasa.se/index.php?route=pro...;product_id=130

http://shop.stenasa.se/index.php?route=pro...p;product_id=56

EDIT en länk till
varghem
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 08-09-2012, 09:06) *
Mina citrusar står i inne som krukväxter, i lägenheten dock är det svalrumstemp i köket men andra rum är elementen på, knepet för mig har varit 18tim extraljus och att ha det stabilt med temp och vattning och en gnutta stabil näringsdos när dom står varmt och ljust.
Hur är det med dom nordindiska arten ? Vissa därifrån ska väl tåla även lite frost ? Ska köpa någon sån i år eller nästa år, hittade en svensk säljare i Varberg tror jag det var. Tyckte det var en riktigt intressanta arter därifrån från dom mest nordligaste områdena. http://shop.stenasa.se/index.php?route=pro...;product_id=130

http://shop.stenasa.se/index.php?route=pro...p;product_id=56

EDIT en länk till

wohooooooooooo visa inte sånt giggle.gif habegäret sätter in då..... min retusa sägs kunna tåla ner mot 0 grader..... resten vet jag inte men dom ser friska ut än så dom klarar nog sig till måndag (blir lite varmare då så det går att flytta in)
Alexander-VG-zon3
Jag såg han hade dessa arter inne från Indien, som jag nog ska köpa. Är ute efter svalväxandes som trivs i halvskugga (har östläge enbart).
Hoya arnottiana
Hoya dickasoniana
Hoya thomsonii
och Hoya shepherdii som jag nog haft innan för länge sen (då jag bodde hemma än och hade en liten samling, när alla mina hoyor dog nästan samtidigt så tröttnade jag på det, men har fått upp ögonen igen främst från dom från indien).

Ber om ursäkt för lite offtopic. Men han hade andra VÄLDIGT snygga, men jag ska hålla mig till indien växter giggle.gif
Woodii
Ska väl plocka in mitt när som helst nu, tänkte tidigare i veckan att de får vara ute veckan ut. Men det ska vara ca 10 grader som lägst de närmsta dagarna här, så det kanske inte är så bråttom ändå.

Citron, oliv, två paradisträd, novemberkaktus och en annan liknande kaktus, och två agapanthus ska in på glasverandan. Och just det, några köttätare, två sorters flugtrumpet, sileshår och venusflugfälla ska plockas in också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon