GardenYoda
07-09-2012, 19:59
Nu när nattemperaturen börjar krypa nedåt så att olika växter behöver skydd eller flytta inomhus, uterum eller till växthus så vill man ju veta hur kallt det varit varje natt. Hur gör ni har ni? Jag letar efter en väderstation som varje morgon visar nattens kallaste temp. Visst, barometer, vind, regn och prognoser är ju kul men inte alls lika viktigt...dessutom gör ju alla finesser att priset går upp och det är ju rätt onödigt när jag eg. bara vill ha min max varje dygn och inte behöva nollställa eller nåt sånt.
Nån som har nåt tips?
kerstin z5-6
07-09-2012, 20:05
Finns på jula
Claes olsson mfl, billiga och pålitliga.Tom fjärr / 2st medföljer så du kan se temp i växthus max min/dygn inomhus i ditt kök :)Somliga kan ställas in på att larma vid för låg temp
Till mitt växthus använder jag en trådlös med min max temp.
Biltema har en för 99KrKan vara lite "trixande" med placeringen av sändare mottagare för att hålla kontakten när rutorna blir daggvåta i växthuset.
Utedelen måste skärmas av så solen inte lyser på den (blir mycket varmt i sändaren annars.
GardenYoda
09-09-2012, 10:32
Jag hittar imgen bra på Jula eller C/O... jag vill inte hålla på och radera minne etc. eller fippla med knappar för att få fram min/max temp. Jag vill se temp just nu och kallast, varmast de senaste 24timmarna utan att röra stationen..
Anders zon 1
12-09-2012, 10:41
Jag har köpt en temperatursensor som man kan koppla direkt till datorn från
temperatur.nu. Den kostar inte särskilt mycket och är väldigt pålitlig. På samma hemsida finns länkar till gratisprogram som man kan ladda ner för att logga temperaturen på datorn med valfritt intervall (t ex var 5:e min eller hur ofta man nu vill). Man får då en temperaturkurva plus en loggfil med alla värden (kan föras över till excel eller dylikt om man vill göra mer statistik, t ex sammanställa en månad) och programmet visar även max och mintemperaturen de senaste 24 timmarna. Funkar finfint tycker jag om man bara är intresserad av temperaturen och inte vill ha en massa annat lullull. Nackdelen är dock att man måste ha datorn igång hela tiden. Jag har löst det genom att koppla in en gammal dator som kan stå på hela dygnet.