Annie Sun
07-09-2012, 20:23
Har nu tagit in 2 av 5 hinkar med paprikaplantor i.tror inte dom har chans att mogna ute mer i år. Har ställt dom i fönstret. Har jag gjort rätt? Blir dom tråkiga av att mogna inomhus? Dom andra plantorna står ute fortfarande med alla paprikor har blivit avätna på stjälkarna av sniglar, men plantorna är fortfarande kraftiga å fina och fulla med blommor. Vad gör jag med dom? Hur länge kan man ha dom inomhus? Växer det nya paprikor av blommorna hela vintern eller hur funkar det egentligen??
Som jag har förstått det finns det olika sorters paprikor. Det finns de som är ettåriga, dvs de vissnar ned till hösten. Sedan finns det de som är fleråriga om man sköter om dem. Så har du tur så kommer din paprika att fortsätta växa där på fönsterbänken om den får tillräckligt med ljus. Om det blir nya paprikor vet jag inte men om inte annat så kommer det ju igång tidigare på våren och då ökar chansen till tidigare skörd.
Va otroligt observant på ohyra bara. Alla mina chiliplantor jag tog in för att övervintra blev totalt nedlusade och förpestade hela omgivningen där de stod. Riktigt vidrigt.
Nån enstaka lus eller ägg eller vad som helst följer ofta med in, till ett väldigt gynnsamt klimat, utan naturliga fiender, och tar då över nått så in i helvete.
Sen i fjol tar jag inte in några plantor alls.
Anja Danmark
09-09-2012, 21:46
Alle paprikaplanter er i princippet flerårige - i det klima, hvor de stammer fra

Man kan overvintre dem på flere måder - læs evt. her:
http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=11
Christa
10-09-2012, 18:11
Mina paprika och chili som jag tog in för ett par år sedan dog av för lite ljus. Vi hade självsådda paprikaplantor som krukväxter när jag växte upp så nog verkar dom kunna överleva länge bara dom får tillräckligt med ljus.
Växtbelysning kan nog fixa det.
Annie Sun
10-09-2012, 19:23
Ok tack för svar allihopa! Håller tummarna för att det ska funka. Har små blomflugor i dom har jag märkt. Men inget annat än. Blomflugor har jag haft problem med hela våren och sommaren, sen ja köpte amaryllislökar med skit i. Har inte lyckats bli av med dom än, så det är inget nytt iaf..
Blomflugor (dvs sorgmyggor) gillar när jorden konstant är fuktig så om växterna är ok med det så kan du låta jorden torka upp emellanåt, förhoppningsvis blir du av med dem då.
Sedan finns det ju klisterlappar att sätta upp. Köpte på ICA och de funkar jättebra - i alla fall blev de fulla med sorgmyggor och sådderna klarade rötterna.
Det är ju nämligen så att normalt klarar växterna sorgmyggorna men deras larver livnär sig på de fina och spröda rötterna. För en etablerad planta spelar det kanske inte så stor roll men för frösådder kan det bli katastrofalt med deras späda rötter.
Annie Sun
13-09-2012, 19:05
CITAT (Peztis @ 13-09-2012, 19:00)

Blomflugor (dvs sorgmyggor) gillar när jorden konstant är fuktig så om växterna är ok med det så kan du låta jorden torka upp emellanåt, förhoppningsvis blir du av med dem då.
Sedan finns det ju klisterlappar att sätta upp. Köpte på ICA och de funkar jättebra - i alla fall blev de fulla med sorgmyggor och sådderna klarade rötterna.
Det är ju nämligen så att normalt klarar växterna sorgmyggorna men deras larver livnär sig på de fina och spröda rötterna. För en etablerad planta spelar det kanske inte så stor roll men för frösådder kan det bli katastrofalt med deras späda rötter.
Mycket intressant med klisterlappar! Vad kallas dom?
Oj, vet inte vad de kallas men jag har köpt på ICA Maxi samt även på Plantagen. På ICA ska du kolla i hyllan vid blomjord, näring mm och på Plantagen där de har bekämpningsmedel om jag minns rätt (alla butiker har ju samma upplägg). Finns säkert på Coop också.
Hej
I butiker sålda bitar ( Provado ) , dessa placeras i jorden, Innehålla material som dödar insekter, och på samma tid ge näringen till växterna, dessa material går ned till jorden med vattning.
H.Bassam
Anja Danmark
16-09-2012, 11:51
Provado er ikke beregnet til spiselige vækster, så det vil jeg ikke råde dig til at bruge. Mht. sørgemyg, så er de ikke et problem for planterne, når de er udvoksede.
Men hvis du bare sørger for at vande nedefra, så overfladen holdes tør, så forsvinder de efter nogle uger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.