Eva St
Här kommer ett gott recept på Köttfärssoppa att värma sig med innan vårvärmen kommer

KÖTTFÄRSSOPPA 4 port.

400 gr Köttfärs
2 st Hackade gula lökar Dessa ingredienser brynes

1 st Riven potatis
3 st Potatisar i bitar
2 st Paprikor gul och röd hackade
1 st Riven morot Tillsätt dessa och låt bryna med några min.

1 st Pressad vitlöksklyfta
4 msk Tomatpure´
6 dl Vatten
4 dl Mjölk Tillsättes därefter och låt sjuda ca 30 min.

1½ tsk Salt
½ tsk Vitpeppar
2 tsk Oregano
2 tsk Paprikapulver
2 tsk Körvel Krydda. Soppan ska vara lite strong.

Byt gärna ut lite av vattnet och mjölken mot t ex ½ burk Creme fraiche och 1 dl grädde, det gör den extra krämig
Glömde skriva att jag brukar ta i några buljongtärningar också
Hoppas det smakar!!!!
hälsar Eva St
gammelnalle
Hej, det där låter ju smarrigt.... men som totalnovis blottar jag nu strupen och du får väl slita mig i stycken....

1 riven potatis innebär det att den rivs rå eller kokt??? och samma med potatisarna i bitar...???

resten hoppas jag att jag begriper.....
wacko.gif blink.gif wink.gif

jag var inte med på just den lektionen i hemkunskapen...

"om ett ägg skall koka 3 min, bör 3ägg koka 9 minuter...."
Virgo
CITAT

visst så är det, men om du lägger 3 ägg i mikron 750W 1 minut, så går det undan! tongue.gif

uups glömde,

riven potatis brukar vara rå!
förmodligen så är potatisbitarna även råa, annars så blir de "sönderkokta"

Det kanske inte gjorde nåt att jag svarade sleep.gif
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 25-03-2004, 21:30)
CITAT

visst så är det, men om du lägger 3 ägg i mikron 750W 1 minut, så går det undan! tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men vad blir det då??? Pang i bygget??? Jag vågar inte ens testa !!
Virgo
fegis! laugh.gif
hans-Ålösund
Du har just överträtt en gammal fin regel. Blanda aldrig tomater och mjölk.
Resultatet blir äckligt rosa.
gammelnalle
CITAT (hans-Ålösund @ 26-03-2004, 08:42)
Du har just överträtt en gammal fin regel. Blanda aldrig tomater och mjölk.
Resultatet blir äckligt rosa.

jag kanske inte är ensam om att vara novis ....
och

CITAT
förmodligen så är potatisbitarna även råa, annars så blir de "sönderkokta"

förmodligen????
kanske skall de "binda" (eller vad det heter) soppan och då kanske de just ska koka sönder.... ??? vad vet jag !!!!
wacko.gif blink.gif wink.gif
myskmadra
CITAT (Eva St @ 25-03-2004, 16:52)
Här kommer ett gott recept på Köttfärssoppa att värma sig med innan vårvärmen kommer

Det behövs verkligen varma soppor, kanske slå den i termos och äta ute i den sparsamma kvällsolen? rolleyes.gif
Eva St
Hallå Hallå Gammelnalle!!!!!
Visst ska potatisen vara rå både den i bitar och den rivna. Tror det var studiedag just den gången de skulle haft det på hemkunskapen så det är säkert därför du missat det - alltså inte ditt fel utan skolans.

Och Virgo det var välan himla rart att du svarade eftersom jag kom som Arboga öl - lite efter.

Myskmadra finns det något gottare än äta varm soppa ute i första vårsolen
slå den på termos, ta på dig bra med kläder och sitt ute och njuuuut och tänk på att hela våren och sommaren ligger framför dig.
Eva St
gammelnalle
CITAT (Eva St @ 26-03-2004, 22:06)
Hallå Hallå Gammelnalle!!!!!
Visst ska potatisen vara rå både den i bitar och den rivna. Tror det var studiedag just den gången de skulle haft det på hemkunskapen så det är säkert därför du missat det - alltså inte ditt fel utan skolans.

Och Virgo det var välan himla rart att du svarade eftersom jag kom som Arboga öl - lite efter.

Myskmadra finns det något gottare än äta varm soppa ute i första vårsolen
slå den på termos, ta på dig bra med kläder och sitt ute och njuuuut och tänk på att hela våren och sommaren ligger framför dig.
Eva St

hemkunskapen på min tid innebar för vissa, att göra så mycket djäkelskap för varandra.....
Vad jag minns är att jag aldrig lyckades med något... Bullarna blev brända (Och det var inte flickorna i klassen som ställt upp termostaten till max) köttfärssåsen gick inte att äta... "någon" hade behagat att salta... och då pratar vi SALTA!!!!

Tyvärr Eva !!! Så är mitt minne av skoltiden inte ljus.....

men jag tar igen det nu (förlorad kunskap alltså... inte hämd smile.gif )

och du

GRATTIS !!!!
Eva St
Har en stark känsla av att jag känner igen din beskrivning av hemkunskapen det är ju inte precis den som gjort att det nu känns roligt med matlagning. Är väl snarare så att det är något som kommit mer och mer med åren.
Tackar och bugar för uppvaktningen och nu när jag blivit ett år äldre iiiiiggggeeeennnn så kommer väl allt att gå som en dans för ålder ger ju vishet sägs det ju och det tror jag stenhårt på speciellt idag. Har du förresten gett dig på soppkoket än du fixar det som en glans jag lovar!!!!!
Eva St
gammelnalle
CITAT (Eva St @ 28-03-2004, 01:22)
Har en stark känsla av att jag känner igen din beskrivning av hemkunskapen det är ju inte precis den som gjort att det nu känns roligt med matlagning. Är väl snarare så att det är något som kommit mer och mer med åren.
Tackar och bugar för uppvaktningen och nu när jag blivit ett år äldre iiiiiggggeeeennnn så kommer väl allt att gå som en dans för ålder ger ju vishet sägs det ju och det tror jag stenhårt på speciellt idag. Har du förresten gett dig på soppkoket än du fixar det som en glans jag lovar!!!!!
Eva St

jag lovar att prova... dock icke idag

och du... jag var först här på odla.nu med grattningarna.... bara så du vet... sleep.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva St
Och jag önskar LYCKA TILL vilken dag det än blir

Nu får jag ju buga ändå djupare när du var så snabb med gratulationerna

Hälsar Eva St
gammelnalle
Så stod man då där i charkdisken (ej betjänad) och skulle köpa "köttfärs". Men inte hittade jag något med det epitet..
Fläskfärs
Blandfärs
Nötfärs
För MIG (som inte var med på alla lektioner.. sleep.gif ) är ALLT detta köttfärs.. men vad säger ni som kan???

Fylla år har jag slutat med för minst 25 år sedan!! (lika fåfäng som mina jämnåriga 29-åriga dambekanta !!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )
Men 13 april har jag ett speciellt datum att fira!!! Så då får ni gratulera!!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif
lavendel
Hej Gammelnallen! rolleyes.gif
Så här funkar det:
Fläskfärs kommer från grisar
Nötfärs kommer från kossor
Blandfärs är alltså en blandning av de två!
Hur man sen använder dom är väl mycket en smaksak!!
Men jag tror att dom klassiska köttbullarna ska vara gjorda på fläsk(gris)färs...och likaså kåldolmar...det blir lite saftigare och lenare i smaken.
Möjligen blandfärs!
Fast när det gäller nyare rätter som hamburgare och köttfärssås så tycker jag nog att nötfärs är det bästa....men det är en smaksak!
För den här köttfärssoppan skulle jag absolut använda nötfärs!
Lavendel :
gammelnalle
man bugar och tackar!!! då blir det nötfärs !!!
Eva St
Har använt både av nötfärs och av blandfärs båda blir riktigt bra tycker jag
Eva St
lavendel
Och...en liten honingsklick förhöjer säkert smaken!
The fanclub of Winnie the Pooh
tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
gammelnalle
Det var så kallt idag, trots plusgrader och att solen var på ett strålande humör !!!!
Så jag fixade till soppan (fast jag uteslöt paprikorna, hade glömt köpa sleep.gif )

Smarrigt värre!!!

Och betydligt enklare än vad jag hade vågats att hoppas på...
så fler noviser kan ge sig på den...

björn
Eva St
Vad "gött" att du gillade den hoppas den värmde mer än vad solen gjorde idag. Där ser du - du är ju ingen novis utan en mästerkock det var ju det jag visste.
God middag hälsar Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon