Full version: Täcka sparris
kimg
Hej,

Jag satte sparris i en låda i våras och de har tagit sig fint.

Jag fyllde dock inte upp lådan helt med jord, mina beräkningar var lite snåla, plus att allt sjunkit ihop lite under året. Kan man fylla på med kompostjord ovanpå nu under hösten, eller när de har vissnat ner? De hittar upp ändå, antar jag?

Och apropå det; borde jag täcka med gräs eller löv för att skydda mot den skånska vintern, eller ska de vara härdiga? Sorten är Rambo, vilket ju låter ganska tåligt...

Tacksam,
- Kim
EKLO
Jag har själv ett par sparrisplantor, zon 1-2 i södra Bohuslän, och det viktigaste för övervintringen är att de inte står för blött, dvs att det är bra dränering där de står så att vatten/fukt inte blir stående runt rötterna när det fryser.

Om kompostjorden inte är näringsrik kanske jag skulle lägga på den nu, men annars är nog det naturliga att vänta med alla typer av näringstillskott till våren, nu ska de ju gå i vila snart.

Jag vintertäcker mina plantor med tång, gräs och löv. Det brukar bli bra, en del av det multnar förstås ned till nästa vår, och så fylls jordtäcket på uppifrån lite "automatiskt".
mamamaggan
Har också sparris för första gången och undrar om jag MÅSTE täcka den ?

Mina plantor står djupt i pallkrage .
EKLO
nej, man måste inte täckodla, jag gör det med alla mina land för att jag tycker det förbättrar jorden och därmed skördarna. men det är helt frivilligt förstås, sparris är ju en härdig växt på dina/mina breddgrader bara de har hyfsad dränering.
kimg
CITAT (EKLO @ 09-09-2012, 10:20) *
Jag har själv ett par sparrisplantor, zon 1-2 i södra Bohuslän, och det viktigaste för övervintringen är att de inte står för blött, dvs att det är bra dränering där de står så att vatten/fukt inte blir stående runt rötterna när det fryser.

Ah, antar att det är därför man rekommenderar sandjord?

CITAT (EKLO @ 09-09-2012, 10:20) *
Om kompostjorden inte är näringsrik kanske jag skulle lägga på den nu, men annars är nog det naturliga att vänta med alla typer av näringstillskott till våren, nu ska de ju gå i vila snart.

Ja, tänkte också det... Jag är mest intresserad av att höja jordytan ca en decimeter, så jag tror inte gräs och löv förslår -- den jorden som eventuellt blir kommer ju att bli rätt porös.

Vissnar de när det börjar bli kallt, och kan/bör jag då klippa ner dem? Efter det kan det väl inte hända så mycket om jag häller på näringsrik jord, eller?

Tack!

- Kim
mamamaggan
CITAT (EKLO @ 09-09-2012, 12:52) *
nej, man måste inte täckodla, jag gör det med alla mina land för att jag tycker det förbättrar jorden och därmed skördarna. men det är helt frivilligt förstås, sparris är ju en härdig växt på dina/mina breddgrader bara de har hyfsad dränering.

Tack , då vet jag . Om vi hinner och orkar så borde vi täcka med löv o d alltså.
Eva i Västerås
I alla fall här i Mälardalen är sparrisen väldigt tacksam för vintertäcke. Blandat allt möjligt, så det blir luftigt, som EKLO beskriver.
Sedan tar jag bort en del av täcket på våren om det ser kompakt ut, så knopparna har lättare att komma upp. Det ska ju vara lätt för sparrisen att skjuta skott, så att täckodla hela tiden är bra. Det gör jorden lucker och fin.

Förresten, vi som inte har tillgång till tång kan dryga på med lite algomin. Sparris är ju en strandväxt.
mamamaggan
Tack för det Eva .

När ska vi ha på Algomin ? Nu eler i vår ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon