Full version: Hösten är här
Sidor: 1, 2
herkules
Jag är ingen soldyrkare så vädret (i Sthlm) har passat mig som handsken, sol och regn om varannat. Hurtigrutresan var fantastisk, åkte ju Bergen - Bergen under 12 dygn i augusti, en resa som gav mersmak så nu planerar jag en resa till Svalbard. Var till Göteborg på konsert, Bossen, lika bra som alltid - den gubben, han kan han smile.gif Göteborg är fint men jisses vad det är läskigt att köra bil där, spårvagnar överallt ju. Varför gräver ni inte ned dem? wink.gif Har haft en alltigenom kalassommar, ser nu fram emot en härlig höst med visserligen mycket jobb men också långa promenader med gammelhunden, regniga kvällar med bra böcker mm.
Huggorm
Jag blev tvungen att jobba hela sommaren, så det blev ingen semester i år heller. Annars en hygglig sommar, vädret har varit helt okej och inget riktigt jobbigt har hänt
Natur liv
Myggig sommar med mycket snickring och lite för lite odling. Farstun och dasset blev kanonbra! Men nästa sommar blir det mer tid till odling ...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker sommaren har varit mycket dåligt. Gillar när det är 20-25 grader varmt och framförallt inte så mycket regn hela tiden.

Göteborg hade hela 5 hogsommardagar, det är lite väl lite......

Herkules det är inte så lätt att gräva i leran i Göteborg

Elisabeth
Uggi
Har varit i sommastugan en stor del, men även sett till trädgården här hemma, fiskat en hel med nät och fått bra med abborre även kräftmetet blev bra, för att inte tala om svampen frugan är mer än belåten, men nu börjar höstarbetet så smått och även föreningsverksamheten. Jag får försöka att ta tag i cyklandet det har blivit eftersatt i sommar. Men en varmare och något mindre regnrik nästa sommar önskas.
ninnisky
Vädermässigt så har sommaren varit dålig - men i övrigt så har den varit lugn och skön. Har sluppit den stressen som ofta blir om vädret är varmt och vackert. Då ska allt göras......nu har vi tagit en dag i sänder. Visserligen skulle fönster målas på huset och diverse andra saker göras. Inte akut så det får bli nästa år!!
Frysen är full av bär och svamp och jag är glad för det!
Värmen får jag senare under året!
hattstugan

Tycker också det varit en behaglig sommar! Gillar inte värmen när det börjar bli mer än +25!
Här har det inte regnat alls så mycket som i övriga landet!
Är nöjd med mina projekt som startas och som jag kommer att ha göra med även nästa sommar!

Nu njuter jag av blommorna som iofs borde börjat blomma tidigare!
ninnisky
CITAT (herkules @ 08-09-2012, 22:55) *
Jag är ingen soldyrkare så vädret (i Sthlm) har passat mig som handsken, sol och regn om varannat. Hurtigrutresan var fantastisk, åkte ju Bergen - Bergen under 12 dygn i augusti, en resa som gav mersmak så nu planerar jag en resa till Svalbard. Var till Göteborg på konsert, Bossen, lika bra som alltid - den gubben, han kan han smile.gif Göteborg är fint men jisses vad det är läskigt att köra bil där, spårvagnar överallt ju. Varför gräver ni inte ned dem? wink.gif Har haft en alltigenom kalassommar, ser nu fram emot en härlig höst med visserligen mycket jobb men också långa promenader med gammelhunden, regniga kvällar med bra böcker mm.

Visst är Hurtigrutten en härlig resa! Och du, åk till Svalbard det är en upplevelse av stora mått. Rekommenderar en resa i början av juni när isen smält tillräckligt för att komma ut med båt.

Ugglemormor
Lite mindre regnande hade inte skadat, annars en bra sommar pga att ha sluppit de varma nätternä när man inte kunnat sova när svetten runnit...... sweatingbullets.gif ...
Mina växter har mått bra, men annars har inte kunnat njuta fullt ut av sommaren som jag hade önskat mig, det känns ledsamt att börja kasta bort växterna, vet ju inte hur framtiden blir och kan inte belasta maken en vinter till med all vattning osv.......... blush.gif
Aqvakul
Helt nöjd! Jag är inte så vädedrberoende. Fick två varma och soliha veckor på Korsika i juni och sen en spännande och omväxlande men kylig Sverigeresa på 10 dagar i juli. Sensommaren har ju vädermässigt varit helt underbar.
pejori
CITAT (herkules @ 09-09-2012, 00:55) *

Dom är ovan jord, för vi har inget att dölja. biggrin.gif

Förövrigt har väl sommaren bjudit på en massa bra, även om jag önskat lite mer värme och mindre regn.
Har fått förmånen att vara mycket med mina barnbarn.
Regnet har inneburit att jag fått läsa en massa bra böcker.
En del småresor över dagen bara, då jag har mycket djur som behöver passning.
*Stintan*
Åhh Hurtigrutten skulle jag vilja åka det är en gammal dröm. Så himla vackert!
Vädermässigt har sommaren passat mig utmärkt. Gillar inte när det är för varmt och inte har man behövt vattna så mycket heller. smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2012, 11:15) *
Åhh Hurtigrutten skulle jag vilja åka det är en gammal dröm. Så himla vackert!
Vädermässigt har sommaren passat mig utmärkt. Gillar inte när det är för varmt och inte har man behövt vattna så mycket heller. smile.gif

Det skulle kunna vara mina ord Stintan, både ang Hurtigrutten och vädret, så jag behöver ju inte skriva dom själv smile.gif

Det har blivit för lite trädgårdsarbete, men det får helt skyllas på latmasken unsure.gif
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2012, 09:26) *
Jag tycker sommaren har varit mycket dåligt. Gillar när det är 20-25 grader varmt och framförallt inte så mycket regn hela tiden.
Göteborg hade hela 5 hogsommardagar, det är lite väl lite......
Herkules det är inte så lätt att gräva i leran i Göteborg
Elisabeth

Visst är väl bara 5 riktiga sommardagar för lite på en hel lång sommar, det kan jag hålla med om! Leran tänkte jag inte på smile.gif Nästa gång tar jag inte bilen utan åker spårvagn i stället!

CITAT (ninnisky @ 09-09-2012, 10:36) *
Visst är Hurtigrutten en härlig resa! Och du, åk till Svalbard det är en upplevelse av stora mått. Rekommenderar en resa i början av juni när isen smält tillräckligt för att komma ut med båt.

Vill egentligen åka vintertid med tanke på norrskenet men vet inte om jag skulle stå ut med mörkret, velar lite. Men nästa år bär det av i alla fall!

CITAT (Uggi @ 09-09-2012, 09:50) *
Har varit i sommastugan en stor del, men även sett till trädgården här hemma, fiskat en hel med nät och fått bra med abborre även kräftmetet blev bra, för att inte tala om svampen frugan är mer än belåten, men nu börjar höstarbetet så smått och även föreningsverksamheten. Jag får försöka att ta tag i cyklandet det har blivit eftersatt i sommar. Men en varmare och något mindre regnrik nästa sommar önskas.

Jag kan inte så mycket om svamp och fiske men har förstått av min granne (som ger mig massor med svamp och fisk) att detta är ett bra år på så sätt!

CITAT (Huggorm @ 09-09-2012, 08:36) *
Jag blev tvungen att jobba hela sommaren, så det blev ingen semester i år heller. Annars en hygglig sommar, vädret har varit helt okej och inget riktigt jobbigt har hänt

Åker du någonstans i höst/vinter istället då?

CITAT (Natur liv @ 09-09-2012, 08:50) *
Myggig sommar med mycket snickring och lite för lite odling. Farstun och dasset blev kanonbra! Men nästa sommar blir det mer tid till odling ...

Mycket mygg i Sthlm också, kvällspromenaderna har varit vidriga!

CITAT (ninnisky @ 09-09-2012, 10:28) *
Vädermässigt så har sommaren varit dålig - men i övrigt så har den varit lugn och skön. Har sluppit den stressen som ofta blir om vädret är varmt och vackert. Då ska allt göras......nu har vi tagit en dag i sänder. Visserligen skulle fönster målas på huset och diverse andra saker göras. Inte akut så det får bli nästa år!!
Frysen är full av bär och svamp och jag är glad för det!
Värmen får jag senare under året!

Det har jag tänkt på, människor stressar mindre när det regnar, jag tror att det är bra!

CITAT (hattstugan @ 09-09-2012, 10:35) *
Tycker också det varit en behaglig sommar! Gillar inte värmen när det börjar bli mer än +25!
Här har det inte regnat alls så mycket som i övriga landet!
Är nöjd med mina projekt som startas och som jag kommer att ha göra med även nästa sommar!
Nu njuter jag av blommorna som iofs borde börjat blomma tidigare!

Bra ju att blommorna är sena! smile.gif

CITAT (Ugglemormor @ 09-09-2012, 10:44) *
Lite mindre regnande hade inte skadat, annars en bra sommar pga att ha sluppit de varma nätternä när man inte kunnat sova när svetten runnit...... sweatingbullets.gif ...
Mina växter har mått bra, men annars har inte kunnat njuta fullt ut av sommaren som jag hade önskat mig, det känns ledsamt att börja kasta bort växterna, vet ju inte hur framtiden blir och kan inte belasta maken en vinter till med all vattning osv.......... blush.gif

Du får använda dig av RUT och skaffa dig en trädgårdsmästare så att du kan njuta och slappna av. Eller inte ha så mycket växter wink.gif

CITAT (Aqvakul @ 09-09-2012, 10:54) *
Helt nöjd! Jag är inte så vädedrberoende. Fick två varma och soliha veckor på Korsika i juni och sen en spännande och omväxlande men kylig Sverigeresa på 10 dagar i juli. Sensommaren har ju vädermässigt varit helt underbar.

Härligt med en bra semester smile.gif

CITAT (pejori @ 09-09-2012, 11:02) *
Dom är ovan jord, för vi har inget att dölja. biggrin.gif

Förövrigt har väl sommaren bjudit på en massa bra, även om jag önskat lite mer värme och mindre regn.
Har fått förmånen att vara mycket med mina barnbarn.
Regnet har inneburit att jag fått läsa en massa bra böcker.
En del småresor över dagen bara, då jag har mycket djur som behöver passning.

Det där med djur är svårt när man ska resa, jag vet. Nu har jag bara en hund här hemma så allt har blivit så mycket enklare, kan jag inte ta honom med så tar mina barn hand om honom. Bra böcker - sen kan resten kvitta!
herkules
Vill ju svara Stintan och Eva i Skåne också men det verkar som att jag inte kan skriva hur många inlägg som helst på kort tid? Nåja, jag hoppas att ni kommer iväg på en Hurtigrutresa, den var fantastisk och prisvärd tycker jag . Sandstrand och paraplydrinkar (plasthinkar fyllda med sprit för den del en också) släng er i väggen! Nada jämfört med norska troll och fjäll halvvägs upp till himlen smile.gif smile.gif

[attachment=72372:norway5.jpg]
Herkules har du så tjock plånbok eftersom du tycker att hurtigruten är prisvärd?
Jag kollade priserna ofta eftersom det alltid har varit min dröm också. Men åker man på sommaren och vill ha en bra hytt då kostar det mycket.

Men vi har varit med husbilen några gånger i Norge och åkte runt, det var också bra och vackert. Får nöja mig med det.

Elisabeth
Ugglemormor
Vi brukade bila under somrarna över fjällen när tösen var liten och bo i stugor ........ saknar det sååå....
Maken har åkt huttirutten med företaget, så det räckte, men jag då?
Nu kan man knappt åka över norska gränsen utan att råka på massa släkt och vänner och alla ska vara med..... no.gif
Men längtar till fjällen och dalarna, finns nog inget som förslår den säregna och vackra naturen, men vill dock vara utan släkt ..........i lugn o ro ..... flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 09-09-2012, 12:56) *
Vi brukade bila under somrarna över fjällen när tösen var liten och bo i stugor ........ saknar det sååå....
Maken har åkt huttirutten med företaget, så det räckte, men jag då?
Nu kan man knappt åka över norska gränsen utan att råka på massa släkt och vänner och alla ska vara med..... no.gif
Men längtar till fjällen och dalarna, finns nog inget som förslår den säregna och vackra naturen, men vill dock vara utan släkt ..........i lugn o ro ..... flirting.gif

Släkten behöver väl inte få veta att du åker hurtigrutten om du nu skulle vilja det. Iallafall inte förrän efteråt. flirting.gif
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2012, 12:24)
1572887[/url]']
Herkules har du så tjock plånbok eftersom du tycker att hurtigruten är prisvärd?
Jag kollade priserna ofta eftersom det alltid har varit min dröm också. Men åker man på sommaren och vill ha en bra hytt då kostar det mycket.

Men vi har varit med husbilen några gånger i Norge och åkte runt, det var också bra och vackert. Får nöja mig med det.

Elisabeth

Prisvärd handlar ju om vad man är ute efter och hur man prioriterar. Min plånbok har inte med det att göra. Ingen fancy hytt, alla måltider inkluderade, gjorde av med ca 500 NOK utöver vad jag betalade för resan. Ja, absolut prisvärd tycker jag.
Huggorm
Herkules: Vad hette hurtigrutsbåten? Jag var med och byggde "Trollfjord", så hamnade du på den räknar jag med att du hade det bra wink.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 09-09-2012, 13:50) *
Prisvärd handlar ju om vad man är ute efter och hur man prioriterar. Min plånbok har inte med det att göra. Ingen fancy hytt, alla måltider inkluderade, gjorde av med ca 500 NOK utöver vad jag betalade för resan. Ja, absolut prisvärd tycker jag.

Precis, det beror på hur och vad man prioriterar! Prisvärd har inte så mycket med priset att göra egentligen. Jag kommer aldrig att ha råd men jag skulle inte ha råd att åka till Mallis heller så...??
För mig har prisvärd absolut med priset att göra.

Jag behöver ingen lyxhytt men inte skulle jag ville ha en innerhytt om man unnar sig denna resa. Sen måste man ta sig till och från båten till sin hemort. Vi räknade flera gånger
gunsta
Sommaren är inte riktigt över än tycker jag, eller mer sensommar kanske. Det som har varit i år är mest regn och kyla. Jag är en värmeälskare och min kropp mår bäst då det är varmt.
Annars har det varit mycket och otrevliga insekter - mygg och framförallt fästingar. I trädgården har det vuxit så det knakat - buskar och träd. Tyvärr har årets äpplen, plommon och bär inte varit bra hittills. Ingen djup smak eller så - synd. Tror inte många äpplen blir ätna i år. Allt detta på sol-och-värmebrist.
Dom resor vi hitintills har gjort har varit trevliga och lyckade, även vädermässigt sett.
Så lite nöjd är jag väl ändå smile.gif.
silos
Min sommar har varit bra,jag har varit hemma förutom då jag var till lazarettet i Eskilstuna.
Och jag är fullständigt nöjd för sommaren som varit! smiley_small_hug.gif
Alba
Åh Hurtigrutten. Den är också för mig en dröm..........kanske någon gång.

Betr. sommaren så är jag väldigt nöjd. Typisk svensk sommar med omväxlande väder och inte alltför mycket regn. Lagom temperatur - aldrig mer ä +25°.
Vi har bott i sommarstugan 6 veckor under semestern och därefter på helger. Vi har byggt ett nytt utekök som tyvärr inte hann bli klart i år. I dag gick sista turen med båt till stugan så nu är det stängt för säsongen.
Nu kan vi titta på foton och börja planera för nästa sommar.

herkules
CITAT (Huggorm @ 09-09-2012, 13:53) *
Herkules: Vad hette hurtigrutsbåten? Jag var med och byggde "Trollfjord", så hamnade du på den räknar jag med att du hade det bra wink.gif

Jag for med MS Lofoten, skulle egentligen gått ombord på MS Nordstjernen men hon togs ur ordinarie Hurtigruttrafik och går nu vid/i/på Svalbard.
herkules
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-09-2012, 14:29) *
För mig har prisvärd absolut med priset att göra.

Jag behöver ingen lyxhytt men inte skulle jag ville ha en innerhytt om man unnar sig denna resa. Sen måste man ta sig till och från båten till sin hemort. Vi räknade flera gånger

Oki, tåg Sthlm-Oslo t&r 95 SEK. Tåg Oslo-Bergen t&r 300 NOK, taxi till och från tågstationen i Bergen till Hurtigrutterminalen 200 NOK, själva resan 26 000 SEK, alla måltider inkluderade och med alla rabatter jag hittade på Internet (boka tidigt/extra extra mm). Fickpengar som sagt, ca 500 NOK. Fr mig var det prisvärt, tycker mig höra att vänner gör av med bra mycket mer pengar på 14 dagar all inclusive i något soligt land.
Herkules om du åkte ensam so tycker jag det är mycket. Bara resan skulle då för oss 2 kostar 52 00 SEK. Det har en vanlig pensionär inte råd med. Man skall ju också har penagr efteråt när resan är slut

Skulle jag behöver åka tåg till Oslo och sen till Bergen, ja då skulle inte jag orka med.

Jag får ju ofta olika erbjudande om resor och då är många gånger hurtigruten med och olika erbjudande.
Det förblir en drom.....

Elisabeth

Motti
Hösten är inte här än !i kväll hade vi 17 grader och en helt underbar sensommarkväll i morgon ska vi få 23 grader + så jag väntar nog på hösten ett tag till ;)finns mycket sommar kvar att njuta av än
Anki på Öland
En toppensommar här! Inte alltför varmt och nästan inget regn. Sen toppades allt med en långweekend i Budapest tillsammans med yngsta dottern och med riktig sommarvärme där.
mamamaggan
Regn , regn , regn avbrutet av c:a en vecka med över 30 grader ( olidligt !!! ) . Gräsmattan blev så mättad av allt regnande att när man gick på den så sipprade det upp vatten.

vad jag kommer ihåg så har det aldrig varit så på de 25 år vi haft sommarstugan.

Har inte badat i sjön på hela sommaren, jag och min man som älskar att göra det men .......................

tomas99
Dålig. Förutom i helgen då var det fint väder.
Klint
Vi hade tagit lite xtraledigt för att måla uthus fixa till trädgården och bara ha det bra efter förra sommaren då vi mest slet.
Men så köpte vi en båt en nidelv och uthusen blev målade men sen tröttna vi så portar fönster mm är kvar.
Så mycket trädgård blev det inte,men sådde en liten äng i vägkanten det blev jättefint!
De få soliga stunderna när vi inte jobbade var vi på sjön helt ljuvligt och mycket avslappnande!

Hurtigruten wub.gif
Gubben fyller 40 nästa år och jag tänkte överraska med en resa med Hurtigruten nåt vi både vill göra,men det blev lite oroligt på jobbet och anslutningarna härifrån var dyra,var får ni alla bra erbjudanden ifrån?
Tänker lägga fram det istället så får vi ta stöllning till det ihop men det vore helt perfekt att fira honom så!
green
Förutom att resa utomlands 1 vecka till Spanien och varit på bröllop så har det inte hänt så mycket. Det har ju regnat nästan varje dag så man har knappt kunnat vara utomhus.
caprifol
CITAT (herkules @ 09-09-2012, 21:05) *
Jag for med MS Lofoten, skulle egentligen gått ombord på MS Nordstjernen men hon togs ur ordinarie Hurtigruttrafik och går nu vid/i/på Svalbard.
Jag åkte med Finnmarken - från Kirkenäs till Bergen - och det var nog den vackraste resa jag någonsin gjort! Norrskenet till trots rekommenderar jag att åka i "midnattssolstid". Åkte själv under midsommarveckan och de tre första dygnen var det sol dygnet runt! Lite sömn blev det.
ryss_борис
Ville bara belysa att sommaren inte nödvändigtvis var slut då tråden skapades (beroende på var i världen man finner sig), och därför borde folk sluta koncentrera sig på postningsdatumet i TS förstainlägg smile.gif

Risken med att skapa en tråd och hävda att sommaren är slut innan den nödvändigtvis är det, är ju att folk undviker att svara då det de egentligen gjorde på sommaren i TS värld är hösten etc. Kan bli viss förvirring då. En mer korrekt trådtitel hade varit "nu är den svenska sommaren kalendermässigt slut"

För övrigt har ordet prisvärd ingenting med kostnaden att göra. Om du får gå en kurs i kofösning helt gratis och blir övertrampad av just en ko, och nästan dör, så var den inte prisvärd, etc.
Hjortronsylt
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2012, 21:22) *
Ville bara belysa att sommaren inte nödvändigtvis var slut då tråden skapades (beroende på var i världen man finner sig), och därför borde folk sluta koncentrera sig på postningsdatumet i TS förstainlägg smile.gif

Risken med att skapa en tråd och hävda att sommaren är slut innan den nödvändigtvis är det, är ju att folk undviker att svara då det de egentligen gjorde på sommaren i TS värld är hösten etc. Kan bli viss förvirring då. En mer korrekt trådtitel hade varit "nu är den svenska sommaren kalendermässigt slut"

För övrigt har ordet prisvärd ingenting med kostnaden att göra. Om du får gå en kurs i kofösning helt gratis och blir övertrampad av just en ko, och nästan dör, så var den inte prisvärd, etc.

tummenupp.gif
Anma
Min sommar var en enda lång väntan till operation.
Hurtigrutten är med på min lista över 10 saker jag ska göra innan jag dör.
herkules
CITAT (caprifol @ 09-10-2012, 13:14) *
Jag åkte med Finnmarken - från Kirkenäs till Bergen - och det var nog den vackraste resa jag någonsin gjort! Norrskenet till trots rekommenderar jag att åka i "midnattssolstid". Åkte själv under midsommarveckan och de tre första dygnen var det sol dygnet runt! Lite sömn blev det.
[attachment=72822:finnmarken.jpg]
finnmarken:)

[attachment=72823:lofoten.jpg]
lofoten

[attachment=72824:geiranger.jpg]
geiranger
ryss_борис
Fina foton smile.gif Vill du dock ha dem ännu lite skarpare så är ett tips att försöka hålla kameran helt still när du fotar. Man bör alltså inte stå och skaka t.ex. ena foten samtidigt smile.gif
herkules
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2012, 22:38) *
Fina foton smile.gif Vill du dock ha dem ännu lite skarpare så är ett tips att försöka hålla kameran helt still när du fotar. Man bör alltså inte stå och skaka t.ex. ena foten samtidigt smile.gif

det är mobilbilder
ryss_борис
CITAT (herkules @ 09-10-2012, 22:42) *
det är mobilbilder

Ok smile.gif dock gäller samma sak där. Alltså inga grodhopp medan man fotar!
Tikka
Vilken härlig resa du gjort!
Geiranger har jag åkt genom då min man o jag bilade i Norge för några år sedan...väldigt vackert!

Sommaren ja...blev sjukskriven hela sommaren...så jag har inte brytt mig om vädret så mycket.
Har tagit dagen som den kommit, sovit mycket, suttit på min balkong, läst varit ute o fotat, fiskat, badat, plockat svamp, bär o har det regnat har jag tagit på mig mitt regnställ smile.gif Satt o fiskade makrill en dag i duggregn kav lugnt hav, nappade gjorde det o helt underbart var det. En kort tur till Skåne o bodde på ett härligt hotell i Arild o promenerat vid Kullens fyr. I Höganäs åt jag en så härlig lunch, varmrökt lax som jag inte kan glömma hur gott det var. Så ja en ganska ok sommar.
kerstin z5-6
CITAT (caprifol @ 09-10-2012, 13:14) *

wink.gif fast det har jag ju hemma:)
men jag vet att det är mkt vackert .
Klint
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2012, 22:38) *

Finns fotoforum där fotografen kan välja om den vill ha kritik

Fina bilder Herkules! Roligt att få se smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
Vilken underbar natur på bilden av Geiranger!
herkules
[attachment=72827:lofoten2.jpg]
lofoten

[attachment=72828:langsvagen2.jpg]
Anki på Öland
WOW!!!
hattstugan

Härliga bilder du delger oss hekules!!

Kan säga att mina bilder tagna med kamera inte är lika fina som dina i skärpa!
Tikka
Verkligen härliga bilder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon