Full version: Frikonträdet
Pilon
Hej, jag sågade ner fikonträdet jag har som hade blivit lite mer än 2 meter högt på mitten mitt i mellan två noder.

Sen tog jag och sågade stammen i flera bitar och knippsade av grenarna till mindre sticklingar och satte allihopa i vatten snabbt, med blad och allt, sen såg jag bara till o byta vatten, fick byta vatten redan första dygnet en gång för att jag trir saven gjorde att vattnet blev grumligt, sen har jag bytt vatten kanske 2 gånger till.. Kanske ska tillägga att jag fick smeka pinnarna lite för att få bort ev parasiter som kan ha suttit sig på baken.

Och otroligt! Faktiskt nu redan efter 1 vecka har det börjat komma små, små rotknoppar ut pinnarna biggrin.gif
Helt otroligt vilken växtkraft dom har.
För jag menar, jag har läst om hur det är med fikonsticklingar, att det kan ta flera månader för dom att gro rötter. speciellt när man gör det på hösten, så skulle det ta fram till i vår för dom att få rötter.
Men nehe! Dethär trädet hade lite tryck i sig tyckligen smile.gif En del blad har dock fallit av, men vissa av dom största bladen sitter fortfarande kvar och är fullt friska och fina !
Vilken härlig arom bladen släpper ifrån sig när dom torkar!
Kan man göra te av dom? Eller är dom giftiga?
Alexander-VG-zon3
Man ska egentligen beskära strax ovanför en nod, skär man i mellan kommer du ev få fula skador och det kommer att dö ner till den understa noden vilket i sin tur ger inkörsportar för virus, sjukdomar, svamp och annat. Fikon är känsliga för sånt.

Vad roligt att dom fått rötter, fikon är väldigt enkla att få rötter på dock brukar det inte ta flera månader för mig. Däremot tar det några månader innan det blir ett ordentligt rotsystem. Tar man på hösten är det oftast till våren man märker att det blivit rötter (i jord då).

I vatten brukar det dock gå fortare med rötter (se början till det), men sedan kan det gå segare när man planterar om dom i jord, i jord brukar det ta något längre men dock sen när det väl kommer går det stabilt och bra framåt i utvecklingen. Sand är också ett bra sätt att rota i.

Sedan skiljer det lite på sorter hur snabbt det går, vissa får knappt alls så bra med rötter. Har man dessutom mosaik virus på dom kan det ibland göra att man inte får rötter. Jag har ett portugisiskt fikon, som får ''luftrötter'' på hela stammen, och utvecklar direkt från dessa rötter när man tar sticklingar.

Sen när kallus har bildats till rötter så kan man sätta den i jord, det är dock viktigt att på hösten att dom står varmt och under extraljus annars kan dom ruttna om dom precis rotat sig och man sätter om dom eller försöker fortsätta få mer rötter i vatten om man ställer dom svalt och mörkt. Men viktigt att man är varsam med rötterna från vatten till jord och krukar upp i lagom storlekar.

En rumänsk vän jag har säger att dom använder avkok på bladen för att lindra diarré och likande symptom.
Pilon
mycket ntressant att höra. Jag tog inte i mitt i mellan noderna för att trotsa dit råd - kunde bara inte kommihåg exakt vad som sas när det väl kom till krita då jags tod där med sågen i handen, så jag bara körde på hehe, får hoppas att det klarar sig.
BigDaddy
Har du klippt den fel så kan du väl nu i efterhand bara klippa ned stumpen som blir ned till just ovanför noden?
El har jag fel?

Tänkte på det du nämnde att den savade. Jag kan ha fel här med men det bästa kanske vore att invänta när man klipper tills de är i vila.
Jag har inte vågat klippa/såga i mina fikon än utan kommer vänta tills jag vet att de är i vila.
Tror jag beskar senast i februari.

Men jag kan ingenting. Lyssna istället på Alexander men tänkte jag vill nämna detta. Har lärt mig mycket av honom men ibland minns jag fel. smile.gif
Alexander-VG-zon3
Nej vi ska lyssna på alla tummenupp.gif tummenupp.gif

Jo det hade jag gjort klippt av den biten, som ändå inte kommer växa nåt ifrån, om det går. Fikon får lätt fula sår även vid ''rätt beskärning'' men kan bli värre med att klippa mellan noder.

Står dom kallt och är i vila kan man klippa dom i feb, men annars kan man göra det i nov-jan också. Dom dör inte av blödningen, men jag personligen tycker det är bättre att klippa när dom blöder mindre/inte alls (flödet hur ju ihop med hur mycket dom växer och så).

Och du kan visst BigDaddy och man lär sig nytt hela tiden yes.gif
BigDaddy
Tackar. Ja jag har ju lärt av den bäste.

Förresten har jag sett att du bytt namn. Jag tog ett hastigt när jag reggade då jag trodde inte jag skulle bli fast här. När jag ser dig skriva mitt alias här skäms jag. haha
Jag borde byta...smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon