Full version: Gul magnolia
Nutten
Idag fick jag syn p gulblommande magnolia p jobbet. Vi fick visst in den igr, bara ngra f exemplar. Sorten hette 'Yellow River'.

Ngon annan som har ftt bekanta sig med gulblommande magnolior? Jag har ingen aning om hur lnge de har funnits ute p marknaden, fr jag brukar inte leta magnolior, men fr ngra r tillbaka sedan var det tminstone inte vanligt med den frgen hr i Sverige.

[img]http://www.chinaseeds.com/seedlist6/Magnolia[/img]
Anna-C
Magnolior r mycket vackra! wub.gif
Men en sn dr sknhet r vl bara hrdig i zon 1 - om ens det...? wink.gif
Micke
Om hrdigheten vet jag inget, men nog har jag hittat samma Magnolia ocks hr i det kalla Finland - tre exemplar hos en trdgrdsfirma i nrheten. Nog r man frestad... blink.gif

Micke
Annelie
CITAT (Nutten @ 25-03-2004, 17:17)
Idag fick jag syn p gulblommande magnolia p jobbet. Vi fick visst in den igr, bara ngra f exemplar. Sorten hette 'Yellow River'.

[img]http://www.chinaseeds.com/seedlist6/Magnolia[/img]

Hej Nutten!

Den dr Magnolian SKA jag ha! S fiiin wub.gif

Till min stora gldje ser jag att du hr hemma inte s lngt frn mig - s om jag ber dig att stlla undan det finaste exemplaret s kommer jag som en raket och handlar tongue.gif
Jan af Lis
Sg "Yellow River" i Zetas katalog, enligt katalogen skall den vara hrdig ven i zon II, dvs vissa delar av Stockholmstrakten, frmst vid Mlaren och runt Sdertljeinloppet (=Lis).

Jag har dock varit med ngra gnger att produkter de hade i katalogen fanns inte i det verkliga sortimentet, s det r bra att frga innan man ker.

Sen blommar den ocks som ung, vilket r rtt s ovanligt bland Magnolior. man vill inte vnta 15 r efter planteringen.
Kloro
S otroligt fin den r. Var kan jag inhandla en sdan sknhet?

Kloro( zon1 ) wub.gif wub.gif wub.gif
Lotta i Gbg
Gula magnolior blir allt vanligare. Jag har flera stycken. En av de allra bsta r M 'Butterflies', som jag haft den i zon 3 i flera r. En annan som r utmrkt r Yellow Bird som hos mig inte har ftt ngra skador de senaste vintrarna (sh att Zeta hade den som zon 1-2. Magnolia 'Butterflies' Magnolia 'Yellow Bird'
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon