Full version: Gul magnolia
Nutten
Idag fick jag syn på gulblommande magnolia på jobbet. Vi fick visst in den igår, bara några få exemplar. Sorten hette 'Yellow River'.

Någon annan som har fått bekanta sig med gulblommande magnolior? Jag har ingen aning om hur länge de har funnits ute på marknaden, för jag brukar inte leta magnolior, men för några år tillbaka sedan var det åtminstone inte vanligt med den färgen här i Sverige.

[img]http://www.chinaseeds.com/seedlist6/Magnolia[/img]
Anna-C
Magnolior är mycket vackra! wub.gif
Men en sån där skönhet är väl bara härdig i zon 1 - om ens det...? wink.gif
Micke
Om härdigheten vet jag inget, men nog har jag hittat samma Magnolia också här i det kalla Finland - tre exemplar hos en trädgårdsfirma i närheten. Nog är man frestad... blink.gif

Micke
Annelie
CITAT (Nutten @ 25-03-2004, 17:17)
Idag fick jag syn på gulblommande magnolia på jobbet. Vi fick visst in den igår, bara några få exemplar. Sorten hette 'Yellow River'.

[img]http://www.chinaseeds.com/seedlist6/Magnolia[/img]

Hej Nutten!

Den där Magnolian SKA jag ha! Så fiiin wub.gif

Till min stora glädje ser jag att du hör hemma inte så långt från mig - så om jag ber dig att ställa undan det finaste exemplaret så kommer jag som en raket och handlar tongue.gif
Jan af Lisö
Såg "Yellow River" i Zetas katalog, enligt katalogen skall den vara härdig även i zon II, dvs vissa delar av Stockholmstrakten, främst vid Mälaren och runt Södertäljeinloppet (=Lisö).

Jag har dock varit med några gånger att produkter de hade i katalogen fanns inte i det verkliga sortimentet, så det är bra att fråga innan man åker.

Sen blommar den också som ung, vilket är rätt så ovanligt bland Magnolior. man vill inte vänta 15 år efter planteringen.
Kloro
Så otroligt fin den är. Var kan jag inhandla en sådan skönhet?

Kloro( zon1 ) wub.gif wub.gif wub.gif
Lotta i Gbg
Gula magnolior blir allt vanligare. Jag har flera stycken. En av de allra bästa är M 'Butterflies', som jag haft den i zon 3 i flera år. En annan som är utmärkt är Yellow Bird som hos mig inte har fått några skador de senaste vintrarna (såh att Zeta hade den som zon 1-2. Magnolia 'Butterflies' Magnolia 'Yellow Bird'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon