Alexander-VG-zon3
Hej hej

Funderar på att köpa, denna sort, som ska vara lite lätt gulbladig och ha en doft av ingefära.

Doftar den verkligen ingefära ? är den god ? lika lättodlad som andra ?

Tyckte det lät intressant med ingefärsdoft.
oliv
Du får prova och berätta sedan för oss, har aldrig sett eller hört att det fanns något sådant... yes.gif

Om vi ändå pratar rosmarin, jag har en vanlig stor rosmarin i kruka sedan några år, men den har aldrig blommat. Vad ska man tänka på för att få den att blomma?
Alexander-VG-zon3
Tänkte jag skulle köpa nu när jag får pengar, nästa vecka. Lite sent på säsongen att köpa sånt men får se. Får nog blir övervintring direkt tyvärr.

Det finns sorter som inte blommar så mycket, tyvärr är det oftast den typen man köper på plantskolor och på mataffärer. En sort som ska dofta mer och bättre till mat men som blommar sämre. Men den måste ju ha åldern inne om det är frösådd är det från sticklingar så måste den vara etablerad sedan lite frost på hösten gör ingen skada och kan göra så att den blommar även en period med torka (inte för sträng).

Jag har också en vanlig rosmarin som aldrig blommat och med samma skötsel blommar min kryprosmarin nästan åretrunt i mängder.
oliv
Tiden får utvisa. Den smakar gott i alla fall. Nu blev jag väldigt sugen på att testa flera rosmarin sorter, såg några fina bilder på kryprosmarin. Har du något bra ställe där du köper sådana ovanliga kryddväxter? Jag trodde jag hade en länk någonstans, men hittar inte nu.

Jag har ju krukor som jag tar in under vintern, ljust och frostfritt. Dessa krukor har börjat få "undervegetation" i form av kryddor (har inte plats för fler krukor). Köpte nyss en Thymus herba-barona (kummintimjan), väldigt vackert växtsätt (egentligen ska jag hålla hårt i plånboken, men en och annan får slinka med).
Alexander-VG-zon3
Är tyvärr på min andra dator nu, som är ominstallerad så är inte så många länkar

Men dessa har jag köpt av två gånger http://www.syringa-pflanzen.de/ tyvärr varierar kvaliteten nåt enormt. Första gången var rosmarin dåliga och små men senaste gången var dom jätte fina (finare än dom man brukar hitta i sverige). Förra gången var timjan sorterna jätte fina men senaste väldigt små och ynkliga.

Men det är hyfsat billigt och växterna växer till sig bra, köpte kumintimjan därifrån och tycker om den jätte mycket är helnöjd och inga vinterskador och har tagit sig bra och blommar mycket. Dock har jag inte hittat användning för den, min har frösått sig på ett ställe som är gabska fuktigt och skuggit och där trivs dom, vilket jag tyckte var lite konstigt själva ''moderplantan'' växer där solen steker och mycket kalk i jorden.

Kan rekommendera en bok jag köpte som heter The Encyclopedia of Herbs: A Comprehensive Reference to Herbs of Flavor and Fragrance,, lite tung att läsa (eng) och inga bilder i men mycket information. Och många varianter beskrevs. Nackdelen är att man inte kan lite på härdighetsangivlser så mycket, köpte min från adlibris. En bra bok om man gillar kryddor och medcinal.

Alexander-VG-zon3
Idag hämtade jag ut den på posten, kanske lite dyr (ca 150kr) men ändå en fin och välväxt planta lite tillplattad i frakten. Trodde den skulle vara mer gulbladig (av vad jag läst på nätet) men visst har den en doft av ingefära (inte mycket men mer än vanlig tycker jag nog).
[attachment=72764:IMG_2558.JPG]
[attachment=72765:IMG_2557.JPG]

http://www.hotplants.co.uk/index.aspx
http://www.ebay.com/sch/m.html?_sop=15&...g=200&rt=nc
oliv
Plantan ser ju fin ut! Vill man ha något lite speciellt, får man lägga ut lite mer, så är det. Alternativet är ju att inte ha det. Oftast är det ju frakten, som ökar priset men ändå billigare än att resa runt som man gjorde förr för att få tag i växter. Och kul är det! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon