|
hurlumhei
09-09-2012, 14:58
Hej! Jag har nyligen blivit tilldelad en odlingslott (3x5 meter) i Östersund. Jag har inte så stor erfarenhet av odling sedan tidigare men känner mig motiverad att lära mig mer och blev därför väldigt glad när jag fick den! Dock visade det sig när jag gick och tittade på den att den är väldigt övervuxen, den är i stort sett ett stycke ängsmark, ungefär som den ängsmark som omger den :S Den kan alltså inte vara använd på flera år. Det jag har identifierat som troliga rester från en tidigare odlare är en hallonbuske, lite akleja, förvildad mynta och lite gräslök. Detta behåller jag gärna om möjligt! Men vad ska jag göra med det övriga? Skulle verkligen uppskatta lite råd! Min tanke såhär långt är att jag skulle kunna gräva upp den i höst (eller till våren, vad är bättre?), gräva ned kantskydd runtom (funkar gräsmatteskydd i plast?) för att förhindra spridning från omgivande ängsväxter och eventuellt införskaffa några pallkragar för att odla kryddor och småväxter i. Kanske plantera ett par vinbärsbuskar också. Någon som har några tips att dela med sig av?  Hälsningar Towe
Hej och välkommen till Odla här finns mycket kunnande och trevliga människor. Jag har varit med ett par säsonger och har fått mycket hjälp och vänligt bemötande. Jag tycker du har rätt bra kläm på vad du skall göra, sedan är ju sätten många det kommer säkert fler svar. Jag skulle ha rensat bort ogräset och tagit upp det jag velat behålla och planterat det någonstan provisoriskt eller permanent. Till våren ser du vad som kommer upp och kan jordförbättra om det behövs och planera din odling. När det gäller kanterna kan man göra det enkelt om det är harmlösa saker på andra sidan och då räcker plasten som du nämnde. Om det är illa kan man som jag lägga sten och eventuellt markduk. Ett tips som jag vill ge dig är att läsa lite i trådarna och på så sätt bekanta dig med sådant som har avhandlats och dra nytta av andras erfarenheter. Det finns pallkrageklubb och trådar för människor som har kolonilotter. Lycka till !
kerstin z5-6
09-09-2012, 19:16
Hej och Välkommen! med tanke på hur överväxt det verkar vara och zonen du odlar i skulle jag Göra en mindre nygrävd rabatt för de du vill behålla+ ev lite mer plats för bärbuskar etc. Täcka resten med vanlig grön pressenning nu ,föraknkra den och låt ligga hela vintern så. Till våren-odla det du vill ha snabbt-i pallkragar. Ta av presenningen bit för bit och bearbeta marken , rensa från ogräs och jordförbättra. Täckningen dödar inte allt på bara en säsong men gräs mm lär vara gulnat o dant i maj månad,samt luckert och mer lättrensat. Stora gamla Kartonger kan läggas direkt på ogräsjord, gör kanter och fyll upp med bra påsjord och gödsel på våren.Kartongen förmultnar på ett år och rötterna kan sen gå ner på djupet.
Upphöjda rabatter är bara en fördel i kallt klimat:) Lycka till! Lycka till!
stephan sndlng
09-09-2012, 20:52
hej markägare. Låter lite lustigt det du beskriver att du fått en odlingslott på3x5 meter mitt i en ängsmark?
Kommer ihåg en visa från när man var liten "om jag hade en 5öring" skulle jag köpa så mycket och resten skulle jag spara.
15 kvm är en sjättedel av mina 100kvm från cykeln till tagetesen på bilden. med bra planering får man plats med en del. Nästa år skall jag inte sätta mina frön så tätt, bättre att putta ner nya frön när man ser att det gamla inte gror.
stephan sndlng
09-09-2012, 21:03
odla i tunna. Hur många jordgubbsplantor får plats i en "whiskytunna" http://verticalgarden.nordicshops.com/cate.../whiskytunnor-2Gör hål fyll med jord peta in plantor i hålen. ett plaströr i mitten för bevattning. Kan man få i 50 plantor i tunnan?
CITAT (stephan sndlng @ 09-09-2012, 22:03)  odla i tunna. Hur många jordgubbsplantor får plats i en "whiskytunna" http://verticalgarden.nordicshops.com/cate.../whiskytunnor-2Gör hål fyll med jord peta in plantor i hålen. ett plaströr i mitten för bevattning. Kan man få i 50 plantor i tunnan? Det var inte nån tokig idé..jag som funderar och fundrar på vart tusan mitt jordgubbsland som måste flyttas ska flytta....tyvärr tycker jag tunnorna var lite väl dyra och det känns som helgerån att göra hål i dem, men det gav lig ändå en idé, ska fundera på nåt likartat. Helén
För att spinna vidare på Stephans idé:
Kanske inte lika snyggt men det borde ju funka med en sådan där vanlig metall- eller plasttunna också. Kanske man kan slå in den med säckväv och snurra runt med lite rep? Borde väl hålla en säsong i alla fall...
stephan sndlng
11-09-2012, 20:14
stor svart plastkruka som träd säljs i funkar också, kolla hur jag fick i minst 40stycken flitiga Lisaplantor i en större kruka. http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...&album=5143
CITAT (Peztis @ 11-09-2012, 18:49)  För att spinna vidare på Stephans idé:
Kanske inte lika snyggt men det borde ju funka med en sådan där vanlig metall- eller plasttunna också. Kanske man kan slå in den med säckväv och snurra runt med lite rep? Borde väl hålla en säsong i alla fall... Hittade en billigare variant på Villab Garden: http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?Av...0043&page=1Funderar på att införskaffa. Dock funderar jag på om jag ska skaffa nu och plantera nu i höst, eller om jag ska vänta till i vår. Har googlat lite och somliga som använder jordgubbstunnor (av olika slag) har problem med att de dör på vintern, oklart om det egentligen beror på kyla eller dålig vattning och skydd mot vårsol. Tänker mig att man kan linda in den helt med säckväv på vintern så får den både skydd mot lite blåst samt vårsol. Eller så väntar jag till i vår, kanske sätter ner de revor jag har och plantor som ska sparas i grönsakslandet i höst och tar därifrån i vår. Just nu känns det "enklast" för då kan jag skjuta själva inköpet, planterandet och framför allt "bestämma vart den ska stå" på framtiden Dock en tunna blir det nog, är väldigt trött på jordjubbar som sprider sig över hela min slänt där de nu står nedanför. Och det blir enklare att snyggt placera en sån här tunna än att finna en lämplig plats för ett jordgubbsland. Helén
Det går utmärkt att ta det i vår.
CITAT (Peztis @ 12-09-2012, 22:09)  Det går utmärkt att ta det i vår. Bra, då får det bli till våren. Har tillräckligt ändå att göa i trädgården nu. Helén
hurlumhei
16-09-2012, 18:53
Tack för alla välkomnanden och bra tips!  Är lite seg med att svara eftersom jag ofta har begränsat med tid framför datorn.. Jag har i alla fall varit till odlingslotten igen nu och ryckt lite ogräs och grävt upp en liten ruta i ett hörn för att kunna sätta ner lite saker från balkongen som jag vill övervintra. Vad gäller hallonbusken, myntan och aklejan så växer de tämligen integrerat i varandra och jag tänker att det kanske är enklast att tills vidare låta dem växa kvar på samma ställe. Eller finns det någon fördel med att flytta dem (utöver att jag då kan bestämma själv var jag vill ha dem)? Vet inte hur komplicerat det är att flytta hallon, men den är ganska vildvuxen (se bild 2 nedan, tog den i juni efter att jag hade trampat runt och ryckt ogräs lite hjälpligt på lotten). @fvd: Jag har redan börjat kolla runt lite på forumet, hittade bl.a. pallkrageklubben  Har dock ännu inte hittat till ngn kolonilottstråd, är ju en del trådar att beta sig igenom.. Men det kommer nog det med! Finns det någon tråd om någon som har en lika övervuxen mark som jag? Har försökt kolla efter det men inte hittat. Det var därför jag startade denna  @kerstin z5-6: Räcker inte snön som täcke nu under vintern, och att jag lägger dit en presenning till våren i så fall? Och hur länge ska den ligga för att få ett bra resultat? Bra tips med pallkragar! Det ska jag nog satsa på. Tyckte också det du skrev om kartonger lät intressant, hur gör jag kanter bäst tycker du? @stephan sndlng: Förstår att det låter märkligt med en odlingslott mitt ute på en äng  I själva verket är det så att den ligger på ett område med odlingslotter men med bortre änden angränsande mot en äng. Dock är de omgivande odlingslotterna också så övervuxna att det i princip är som om den skulle ligga mitt ute på ängen.. (se bild 1 nedan, tagen i slutet av juni) Idén med whiskytunnor var intressant! Snyggt, och det skulle göra min far grön av avund  Kanske blir något sådant också, på sikt i alla fall!
kerstin z5-6
16-09-2012, 19:25
Lägg dit den nu,så har du sparat 6 månaders täckbehandling-som om du bara vill täcka och inte grepa och ogräsrensa för hand,tar upp till 2 år med täckning.
Allekulla
17-09-2012, 07:28
Håller med, på med markduk i höst! Det är verkligen som nyodling när man ser dina bilder. Ta en bit i taget. Jag tipsar om svarta vinbär på stam, de har jag planterat i oktobeer för något år sedan. De gav väldigt bra skörd och under dem kan man odla sallad eller annat smått.
stephan sndlng
17-09-2012, 14:54
Man kan odla på höjden också? En ställning med höj o sänkbar vinsch, kan göra succe?
stephan sndlng
17-09-2012, 19:01
annan variant på odla på höjden.
Ska du ta hand om hallonen så gör det gärna nu i höst. De är lätta att gräva upp med en grep. Trassla bort att som har snott in sig, klipp bort de grenar som har burit bär i år.
Gräv sedan en ränna och lägg gärna markduk i den. Plantera ned hallonen i rännan, ca 3-4 plantor per meter brukar funka (har jag läst).
Hallon sticker nämligen gärna iväg med rotskott, där av markduken.
Jag brukar täcka raderna med gräsklipp på vår och sommar så att det inte växer så mycket ogräs kring dem, har för mig att de inte gillar så vidare värst att ha mycket annat kring fötterna.
Myntan är vacker när den blommar men du ska se upp med den för den sprider sig hejdlöst. Jag tog en liten bit från mina och den finns nu överallt på min tomt. Luktar gott när man klipper gräset men jordgubbar och annat gillar inte att trängas med den.
Gräv upp en yta och peta ned aklejorna där. Du kan plantera om dem sedan när du vet var du vill ha dem. De är ena härdiga rackare, de med.
hurlumhei
24-09-2012, 21:13
@kerstin z5-6 och Allekulla: Ok, då blir det marktäckning i höst! Ska införskaffa presenning snarast. Svarta vinbär på stam lät ju bra, det ska jag kolla närmare på. Tack för tipset!
@Peztis: Tack för råden om hur jag ska ta hand om hallonen! Inte säker på om jag hinner med det den här hösten, men om inte annat blir det väl till nästa höst i så fall. Har redan upptäckt en del rotskott på andra ställen på odlingslotten..
Har hört att mynta kan vara ganska besvärlig när den börjar sprida sig ja, kanske kan jag försöka "inhägna" den på något vis? Gräsmattekant runtomkring den kunde kanske vara värt ett försök? Innan jag upptäckte att det redan fanns förvildad mynta där hade jag nog tänkt gräva ner mynta i en bottenlös kruka just för att undvika ohämmad spridning..
Men nu har jag en ytterligare fundering, när jag var dit sist och grävde lite i min temporära rabatt upptäckte jag att det var en massa glasskärvor ganska ytligt i jorden, inte så kul. Undrar just vad föregående odlare hållit på med där egentligen :S Vet inte riktigt hur jag ska tänka kring det, om jag ska försöka gräva bort hela det översta jordlagret eller istället satsa nästan enbart på att anlägga nya upphöjda rabatter ovanpå, oavsett hur det ser ut under. Vet ju inte riktigt utbredningen av glasskärvorna heller. Och om jag ska ha enbart upphöjda rabatter, är det någon vits med marktäckningen då?
Singoalla
27-09-2012, 07:10
Vi var i samma situation som du för 2 år sedan ungefär. På vår odlingslott växte det en tät matta av midjehögt gräs och ogräs. Vi började med att klippa ner allt med en inlånad trimmer, sen täckte vi över vintern. Vi har satsat hårt på pallkragar och det kan jag verkligen rekommendera! Se till att kolla vad du har för ogräs bara, och om det är elakt rotogräs (vi har mängder av kirskål), se till att ha ordentliga barriärer under pallkragarna.
Grattis till lotten!
CITAT (stephan sndlng @ 17-09-2012, 20:01)  annan variant på odla på höjden. Sådana vill jag ha på min balkong nästa år!
Det där med glasskärvorna råkar jag också ut för i vår trädgård. Vad i hela friden tänkte de förra ägarna på?
Men jag tror att orsaken här hos oss är att det finns en hel del sork och det finns de som gräver ned glas för att sorkarna ska skära sig på dessa skärvor. Vet inte om det är en metod som funkar men jag tycker det är barbariskt för sorken lär ju bara skära sig och sedan lida av detta tills den kanske dör av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|