ansanpansan
09-09-2012, 16:56
Har en del frågor om mina balkongalster. Bor i Stockholm.
Har kryddor i en balkonglåda. Vad gör jag med dem och när? Lämnar jag kvar dem i balkonglådan eller planterar jag om dem i en tom lindesbergskruka? Om de överlever flyttar man tillbaka dem till våren då? Måste man plantera om eller byta ut jorden till våren? Jag har rosmarin, timjan, oregano, salvia och mynta. Vad kan tänkas överleva? Kan man gräva ner en liten smultronplanta där också? Gör det nåt om det är trångt.
Hur gör man med Lindesbergskrukan? Behöver den paketeras in?
Har haft ett stort spinnangrepp på flera växter (dock inte kryddorna) och har haft svårt att bli av med dem. Vill övervintra ett klättervildvin också i en lindesbergskruka. Såg några djur även på den. Ska jag göra något annat än att försöka behandla? Överlever spinn vintern där om man inte får bort det helt? Bör man byta jorden innan vintern?
Vad mer bör jag veta?
Tacksam för svar.
hattstugan
09-09-2012, 21:37
Av kryddorna är det nog endast Rosmarinen du behöver ta in för övervintring!
De andra frågorna hoppas jag någon annan kan hjälpa dig att få svar på!
Alexander-VG-zon3
09-09-2012, 21:39
Både Timjan och Salvia kan nog också ha det svårt att övervintra i kruka, är krukan isolerad är det ju ett stort plus. Mynta och oregano klarar sig nog.
ansanpansan
10-09-2012, 18:56
tack ni för svaren!
fler visa på området?
ansanpansan
21-04-2013, 12:29
Jaha då har de bara stått över vintern i lådan. Nu är hela balkonglådan en stor risbuske av allt det torra. Dock skymtar jag lite gräslök som kommit långt där nere.
Vad gör jag nu? Lådan är ju full av rötter till både döda och kanske (?) överlevande rötter? Hur vet man att det verkligen har dött?
Hej
Du kan klippa delar som såg ut döda och vänta till att blir vädret bättre, när blir vädret fint alla växter som leva ska komma igen.
H:Bssam
ansanpansan
10-05-2013, 12:33
glömde att jag skrivit här och såg därmed inte att jag fått svar. därför postade jag en ny tråd. Om någon undrar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.