Full version: problem med grävling
ingaröbo
Vi har grävling här hemma, vet inte hur många dom är men dom finns. ibland är det stora grävda gropar, ibland med en hög bajs i. Dom bökar runt o gräver sönder det som är i vägen för dom.
Anses grävlingen vara ett skadedjur?
Vad gör man med dom om man lyckas fånga en? Att fånga är inte svårt det vet jag men sen då?
Åker man iväg med den långt ut i skogen eller vad?
Hittar den tillbaka igen kan den hitta "hem" till oss igen?

Varken vi eller grannarna tycker om dom, dom fösöker gräva in sig till grannens höns också och då förstör dom så mycket och det blir en massa extrajobb..

Vet inte riktigt om det är rätt att köra iväg en grävling till annan plats långt ifrån annan bebyggelse så om andra bra tips finns vore det också bra.

Jag har googlat på grävling men inte hittat något av värde.
masa
Vi hade problem med grävling för ett antal år sedan och fick goda råd och låna en fälla av en jägare. Vår tanke var att fånga dem och sedan köra i väg med dem långt bort, på eftersommaren är ungarna så stora att de klarar sig själva. Men hur vi än försökte med placering av fällan och med olika beten, så vägrade grävlingarna att bli fångade. Däremot fortsatte de att gräva i gräsmattorna på nätterna. 2 katter var vår fångst i grävlingfällan.

Om du vet hur du skall fånga grävlingarna, så tycker jag att det är en bra idé att frakta dem nåra mil bort.
ingaröbo
Att fånga dom är inga problem, det lyckas vi med, har "recept" på det tummenupp.gif Men sen då? Frakta några mil bort, men har de inte förmågan att hitta tllbaka? Eller är det så bra att de inte har något sinne för att hitta "hem"? Har man "fel" bete blir det en katt i fällan, det har grannen fått (inte så konstigt om man gillrar med kattmat eller nåt annat en katt gillar).

funderingar som vi har är: Om man åker över en bro, tar sig grävlingen tillbaka då, alltså går den över broar? Kan den simma från ett ställe till en annan?

Nåt som vi tänkte på är att om alla åker iväg med dom infångade grävlingarna några mil bort så får vi kanske någon annans grävlingar tillbaka, så på det sättet blir det ju bara ett byte confused.gif
Gossen Ruda
Åker man tillräckligt långt bort kommer de inte tillbaka, frågan är dock HUR långt bort. smile.gif Ett par mil räcker säkert. Grävlingen tycks vara fridlyst under fortplantningstiden men den är över nu snart. Grävlingar är ett otyg, jag har fått sätta upp ett staket runt tomten för att få ha den ifred. Det är en kamp för att hålla dem ute men nu har jag nog lyckats.
ingaröbo
CITAT (Gossen Ruda @ 10-09-2012, 17:59) *
Åker man tillräckligt långt bort kommer de inte tillbaka, frågan är dock HUR långt bort. smile.gif Ett par mil räcker säkert. Grävlingen tycks vara fridlyst under fortplantningstiden men den är över nu snart. Grävlingar är ett otyg, jag har fått sätta upp ett staket runt tomten för att få ha den ifred. Det är en kamp för att hålla dem ute men nu har jag nog lyckats.

Ska man ha koll på fortplantingstiden också, vi vill inte ha fler ju rolleyes.gif Och HUR långt ska man behöva åka? Det är kanske samma grävling i fällan varje natt confused.gif
Kutas
Du behöver inte åka långt, räcker till närmsta strand där du sänker fångstburen med grävling i under vattenytan i några minuter och sedan är problemmet över. Se bara till att ingen ser det, det finns ju gott om skadedjurskramare....

Vill du köra bort den, tänk på att det med största sannolikhet bor människor där som inte vill ha 'din' grävling i sina trädgårdar heller - jag tycker inte man skall flytta sitt eget problem till någon annan. Att dränka eller avliva grävlingen anser jag är det enda moraliskt korrekta. Eller att ha den kvar !
ingaröbo
CITAT (Kutas @ 11-09-2012, 16:02) *
Du behöver inte åka långt, räcker till närmsta strand där du sänker fångstburen med grävling i under vattenytan i några minuter och sedan är problemmet över. Se bara till att ingen ser det, det finns ju gott om skadedjurskramare....

Vill du köra bort den, tänk på att det med största sannolikhet bor människor där som inte vill ha 'din' grävling i sina trädgårdar heller - jag tycker inte man skall flytta sitt eget problem till någon annan. Att dränka eller avliva grävlingen anser jag är det enda moraliskt korrekta. Eller att ha den kvar !

Det var så jag tänkte, det kanske blir att man byter grävling med varandra. Så klart släpper man inte ut den i ett annat bostadsområde så det blir till att åka en bit.

Närmasta strand är inga problem, den har vi själva, men det är väl lite väl drastiskt att dränka den, låter äckligt tycker jag. Och är det tillåtet kan man ju undra. Och vad gär man sen då med kroppen, det blir ett problem till liksom.
Räknas grävlingen som ett skadedjur och vad är tillåtet att göra med den?

Det är lite att fundera på..
Kutas
Det är säkert inte tillåtet att dränka en grävling, men å andra sidan är ju det mesta förbjudet. Vad gäller kroppen så låter du havet ta hand om den, alternativt så finns det gott om döda grävlingar längs med vägarna, en till gör ingen större skillnad. Blir mat till kråkor och skator.

Visst tar det emot att döda ett djur, men vad gör man ????

Ett annat sätt att avliva är ju att stoppa den med buren i en stor plastsäck som du ansluter bilens avgasrör till. Helt smärtfritt, oblodigt och snabbt !!! Testade på en trafikskadad hare (klarade inte av att förkorta dess lidanden med en yxa) och det gick på en tiondels sekund.....
masa
CITAT (ingaröbo @ 10-09-2012, 15:01) *
Att fånga dom är inga problem, det lyckas vi med, har "recept" på det tummenupp.gif Men sen då? Frakta några mil bort, men har de inte förmågan att hitta tllbaka? Eller är det så bra att de inte har något sinne för att hitta "hem"? Har man "fel" bete blir det en katt i fällan, det har grannen fått (inte så konstigt om man gillrar med kattmat eller nåt annat en katt gillar).

funderingar som vi har är: Om man åker över en bro, tar sig grävlingen tillbaka då, alltså går den över broar? Kan den simma från ett ställe till en annan?

Nåt som vi tänkte på är att om alla åker iväg med dom infångade grävlingarna några mil bort så får vi kanske någon annans grävlingar tillbaka, så på det sättet blir det ju bara ett byte confused.gif

Kan man få ta del av "receptet" (hur man fångar en grävling)? Nu har dom blivit närgångna hos oss igen, i natt blev några blomkålsålantor uppgrävda.
mullkärringen
Det är mer humant att skjuta en grävling än att flytta på den eftersom dom är oerhört revirtänkande. Släpper du ut "din" grävling på någon annan grävlingfamiljs revir så slåss dom med väldigt otäcka skador och lidande som följd.
Dom lever ofta många tillsammans så har du en kommer du säkert få fånga/skjuta flera för att bli av med dom.
ingaröbo
CITAT (mullkärringen @ 17-09-2012, 07:03) *
Det är mer humant att skjuta en grävling än att flytta på den eftersom dom är oerhört revirtänkande. Släpper du ut "din" grävling på någon annan grävlingfamiljs revir så slåss dom med väldigt otäcka skador och lidande som följd.
Dom lever ofta många tillsammans så har du en kommer du säkert få fånga/skjuta flera för att bli av med dom.

Intrssant det här med att dom är revirtänkande, det visste jag inte. Att dom slåss är inte heller kul. Skjuta kan vi inte göra, det är inget alternativ. Vi får helt enkelt hoppas att de håller sig mer i skogen framöver och inte bökar runt för mycket i trädgårdarna.
ingaröbo
CITAT (masa @ 16-09-2012, 11:36) *
Kan man få ta del av "receptet" (hur man fångar en grävling)? Nu har dom blivit närgångna hos oss igen, i natt blev några blomkålsålantor uppgrävda.

Receptet består av 2 delar:

1. En grävlingsfälla/bur. Finns att köpa på nätet eller låna den av grannen.
2. Plommon

Plommonen lägger du in i mitten av fällan. Den jag har sett är öppen på båda kortsidorna. Lägg några plommon ovanpå plattan o några under. Detta funkar. Grävlingen lockas av dom söta plommonen.

Sedan är då frågan vad man ska göra när grävlingen sitter där inlåst.
HelénE
Eftersom du vet hur du ska fånga in grävlingen så föreslår jag att du tar kontakt med någon jägare i din närhet, finns säkert flera jaktvårdslag i din närhet. De kan säkert bistå (förvisso kanske mot en liten peng) med att skjuta grävlingen när den väl är infångad. Själva skjutningen behöver då inte ske hos er utan förslagsvis tas grävlingen ut till lämplig plats för avlivning. (gissar du bor tätbebyggt så det är olämpligt att skjuta där)

Alternativt så tar du grävlingen till en lämplig veterinär som ger den en injektion.

Som markägare har du rätt att fånga in och avliva grävlingen, men själva avlivningen måste ske av någon kunnig person, dvs en jägare eller annan utbildad person, se jaktlagen:

"Enligt 23 § jaktlagen (1987:259) får grävling på egen gård eller i egen trädgård, hos den som saknar jakträtt, fångas in eller dödas. Lämpligen gillras en fälla med äpplen, ägg, honung, plommon eller liknade. Därefter körs grävlingen iväg 3-4 mil och släpps alternativt avlivas. Avlivandet och infångandet ska ske på ett kompetent och riktigt sätt av person som är utbildad, har licens och uppfyller eventuella krav i djurskyddslagsstiftningen och annan tillämplig lagstiftning."

Dränka grävlingen är mig gissningsvis inte tillåtet utan räknas säkerligen som djurplågeri.

Helén
gnon49
Skall man se något positivt med grävlingsbesök så är det väl att det är säsongsbetonat(åtminstone hos mig), och att vildsvin är etter värre. blush.gif Har nu gått några dagar sedan sista grävlingsbesöket så kanske är bökandet över för i år. Annars har det varit dom f-rbannade rådjuren som härjat i år. Det finns inga rådjursäkra växter, tro mig. Glufs glufs. Jo förresten, Tagetes tror jag har fått varit i fred.
ingaröbo
Tack för superbra info HelénE. Jag tolkar ditt svar som att grävlingen är ett skadedjur eftersom dom får fångas in och dödas?
Jag bor inte tättbebyggt, har 20 meter till skogen och har åtminstone en granne med jaktlicens men har inte kollat om hen kan tänka sig att hjälpa till. Djurskyddslagstiftningen måste kollas upp också så att allt blir korrekt gjort och om rätt utbildning finns..

HelénE
CITAT (ingaröbo @ 18-09-2012, 22:59) *
Tack för superbra info HelénE. Jag tolkar ditt svar som att grävlingen är ett skadedjur eftersom dom får fångas in och dödas?
Jag bor inte tättbebyggt, har 20 meter till skogen och har åtminstone en granne med jaktlicens men har inte kollat om hen kan tänka sig att hjälpa till. Djurskyddslagstiftningen måste kollas upp också så att allt blir korrekt gjort och om rätt utbildning finns..

Ja men kolla då med grannen, du får säkert hjälp. Och jägare har nog (i vart fall de flesta) koll på vad som gäller.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon