silos
För en stund sedan hittade jag till denna härliga pyssel sida:
http://funfamilycrafts.com/

Så tänker jag att vi kunde dela med oss av sådant som vi pysslar och sådant som vi har hittat inom cybervärlden eller IRL.

Själv tänker jag idag gå i skogen och plocka stenar,pinnar,kottar,stora frön för att göra saker av tillsammans med mina barnbarn när de kommer på besök hos mig.

Jag brukar ha olika teman när de kommer:

måla tavlor

rita

bygga små hus av skokartonger till dockor

skapa små dockor av toapapper rullar

leka med dockor

läsa sagor

diska med mig

städa med mig

springa i källargången och jaga monster

hjälpa mig i tvättstugan

leka i sandlådan

och mycket mera.....

För närvarande är källargången och monstrerna det som är roligast!

Ni är alla hjärtligt välkomna hit och ta med er kreativiteten och glädjen!
smiley_small_hug.gif

023.JPG

Alba
Vilken trevlig tråd.
Många pyssel som är för barn kan man också ändra lite och göra själv som vuxen

Tipsar om en fin hemsida.
Skapligt Enkelt
silos
CITAT (Alba @ 10-09-2012, 12:32) *
Vilken trevlig tråd.
Många pyssel som är för barn kan man också ändra lite och göra själv som vuxen

Tipsar om en fin hemsida.
Skapligt Enkelt

Tack Alba! smiley_small_hug.gif Och tack för länken!
FruTrädgårdstomte
Oj vad många bra idéer ni hittat! Jag älskar att pyssla! bravo.gif

Jag gillar verkligen tygugglorna i Albas länk. Kanske kan man fylla dem med lavendel eller torkade rosenblad eller så och spara en bit sommar att sniffa på.

På tal om lavendel så hittade jag de här:

http://theessentialherbal.blogspot.se/2007...nder-wands.html

Är inte helt klar över vad i hela friden man ska ha dem till, men dunno.gif de är ju rätt fina så jag tänkte prova att göra dem i alla fall.

Tack för kul länkar!
Alba
De är nog tänkt bara som en dekoration och så doftar de ju gott.
Ernst gjorde något liknande en gång på TV.
Pia L
Jag bidrar med en sida från en blogg om hur man gör servettblommor, jättefina blir dom :-)
http://daimbiten.blogspot.se/2012/05/servettblommor.html
skånepåg
Inte en pysseltips sida men med det mesta material som kan tänkas behövas för handarbete wink.gif
http://www.pandurohobby.se/
silos
Tack för länken! smiley_small_hug.gif

Jag som älskar att virka hittade denna sida med mönster av tofflor och vill gärna virka dessa,men jag undrar så om jag kan få bägge tofflorna i samma storlek!?
http://www.allfreecrafts.com/crochet/moccasins.shtml
skånepåg
Hittade precis denna bilden, jag hatar ringklockan den plingar ju så högt så man hoppar till så har skruvat bort den så de får knacka men man kanske skulle tillverka nåt liknande den wink.gif
Ugglemormor
Ni som gillar måla, oberoende specifik teknik finns det en hemsida som heter North Light Shop, och man kan googla fram den. Jag handlar inte därifrån, men det finns hur mycket material som helst och deras bokstore brukar jag kolla, sedan finns de mesta av deras böcker att köpa på adlibris.

De har mindre snuttar av olika målartekniker man kan titta på och man kan anmäla sig deras nyhetsbrev, gratis och få fler ideer.
En riktig skattegömma att blädra i deras olika avdelningar och få ideer och tips. Allt är på engelska, men använd översättaren, så kanske bättre att få hum om det...... tummenupp.gif .
pejori
CITAT (Pia L @ 11-09-2012, 14:39) *
Jag bidrar med en sida från en blogg om hur man gör servettblommor, jättefina blir dom :-)

Kollade länken Pia och dom var ursnygga... tummenupp.gif
hattstugan

Sådana servettblommor var populära på 70-talet!

De är häftiga och så lätta att göra också!
silos
Här finns härliga paper machier hundar och annat...
Jag skall göra en sådan hund...kanske flera.
http://oliveloafdesign.wordpress.com/2008/04/
silos
NU är det dags att gå härifrån till min atelje-vardagsrumm och fortsätta att göra den senaste dockan klar och samtidigt kolla på film från Viasat.
Jag önskar er allihoppa en fin-fin onsdag kväll! smiley_small_hug.gif
FruTrädgårdstomte
CITAT (Pia L @ 11-09-2012, 14:39) *

Efter att ha läst detta var jag bara tvungen att testa, jag gjorde ett gäng till Herr Trädgårdstomtes födelsdagskalas i lördags och kan stolt rapportera att det blev succé. Alla gäster var vederbörligen imponerade wink.gif Så tackar för tipset!

[attachment=72661:60112_46...052552_n.jpg]

Alba
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 26-09-2012, 19:49) *
Efter att ha läst detta var jag bara tvungen att testa, jag gjorde ett gäng till Herr Trädgårdstomtes födelsdagskalas i lördags och kan stolt rapportera att det blev succé. Alla gäster var vederbörligen imponerade wink.gif Så tackar för tipset!

Jag förstår om gästerna blev imponerade. Så snyggt med flera färger på blomman.
FruTrädgårdstomte
CITAT (Alba @ 26-09-2012, 20:48) *
Jag förstår om gästerna blev imponerade. Så snyggt med flera färger på blomman.

Tack blush.gif man tager vad man haver...
gunsta

Vad vackra, förstår att det blev succé - ska försöka mig på att knåpa till ett par när vi härnäst ska äta - jag gillar att duka 'vackert'.
FruTrädgårdstomte
CITAT (gunsta @ 26-09-2012, 21:34) *
Vad vackra, förstår att det blev succé - ska försöka mig på att knåpa till ett par när vi härnäst ska äta - jag gillar att duka 'vackert'.

Tack smile.gif och det tycker jag absolut att du ska göra, det var väldigt lätt (och billigt), mycket effekt för liten ansträngning alltså.
silos

Ååå så vackert!
FruTrädgårdstomte
CITAT (silos @ 27-09-2012, 10:27) *
Ååå så vackert!

Tack snälla blush.gif
silos
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 27-09-2012, 10:37) *
Tack snälla blush.gif

Varsågod! smiley_small_hug.gif
silos
Plockandet av kastanjer har börjat! biggrin.gif
[attachment=72669:179kastanjer.jpg]
silos
Nu är jag JÄTTEGLAAAAD!!!! Jag hittade nämligen en sida där det visas hur man kan fläta en matta av mattrasor!
http://www.365slojd.se/?tag=aterbruk&paged=2
[attachment=72674:trasmatta.png]

Jag har virkat mattor men det är såå tungt att göra det....jag får ont i fingrarna.
Jag har massor av klippta trasor och beställningar av runda mattor så oj oj oj så jag skall flätasnart!!!
gunsta
Här är en dörrkrans som jag gjort idag av asplöv (uppträdda på en vanlig najtråd).
FruTrädgårdstomte
Gunsta, vilken fin krans! Ovanlig idé också. bravo.gif
Jag plockade material till en krans i helgen men har inte fått nåt gjort, nu fick jag lust igen! smile.gif
gunsta
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 08-10-2012, 16:08) *
Gunsta, vilken fin krans! Ovanlig idé också. bravo.gif
Jag plockade material till en krans i helgen men har inte fått nåt gjort, nu fick jag lust igen! smile.gif

Tack - ja kransen blir som en sol, kan ju behövas så här års. Hoppas du kommer igång med 'kransandet'. smile.gif
Ugglemormor
Oh, era lyckostar som får så fina ideer! Om jag kunde hänga med med något från mig ..... whistling.gif
Har dock nu packat färdigt och tagit med lite av varje, virkning, ritning o korsord ........

silos; --- va bra att du kan fläta dem, jag grunnade ju på olika alternativ när du nämnde att du virkade och tänkte att ohojaaa ... vilket slit på fingrarna ....... crying.gif

jag ska visa sedan om jag får något färdigt mellan narkos o träning ........ naughty.gif eller om det finns snygga läkare att retas med..... flirting.gif
silos
CITAT (gunsta @ 08-10-2012, 16:00) *
Här är en dörrkrans som jag gjort idag av asplöv (uppträdda på en vanlig najtråd).

Oj oj oj vilken vacker krans du har gjort! Jag måste nog ta efter den och göra en egen!
smiley_small_hug.gif

CITAT (Ugglemormor @ 08-10-2012, 19:22) *
Oh, era lyckostar som får så fina ideer! Om jag kunde hänga med med något från mig ..... whistling.gif
Har dock nu packat färdigt och tagit med lite av varje, virkning, ritning o korsord ........

silos; --- va bra att du kan fläta dem, jag grunnade ju på olika alternativ när du nämnde att du virkade och tänkte att ohojaaa ... vilket slit på fingrarna ....... crying.gif

jag ska visa sedan om jag får något färdigt mellan narkos o träning ........ naughty.gif eller om det finns snygga läkare att retas med..... flirting.gif

Har ännu inte hunnit börja fläta en matta eftersom jag nu gör pinne dockor och leker varje dag med barnbarn.

Lycka till på din vistelse på sjukhus och jag ber att det skall gå bra! smiley_small_hug.gif
silos
Häromdagen var jag till Tosterö och hämtade pinnar från skogen där.Det blir pinne-dockor av pinnarna.[attachment=72983:110_1.jpg]
skånepåg
Bara bilden på rullatorn är ju en häftig kollestation, har velat hänga massor med stora grenar i taket i över 10 år men skadedjur och massa borrande är inte så hälsosamt och uppskattat :/
silos
CITAT (skånepåg @ 24-10-2012, 10:10) *
Bara bilden på rullatorn är ju en häftig kollestation, har velat hänga massor med stora grenar i taket i över 10 år men skadedjur och massa borrande är inte så hälsosamt och uppskattat :/

Du skulle bara sett alla människor som jag mötte,de blev glad och nyfikna på vad jag skulle göra med pinnarna!
skånepåg
tummenupp.gif
Wilmer
vilken härlig tråd, önskar jag hann pyssla men det kommer nog.
Biggan_
Ni får pyssla tillsammans, Ester och du! tummenupp.gif
Wilmer
Jag har väntat i 15 år på att få ett barn att pyssla ihop med, hoppas hon inte bli ihjälpysslad rotfl.gif Själv växte jag upp i en konstnärssläkt så pyssel är mitt mellannamn.
Biggan_
Det låter trevligt! Då får du visa upp era alster här sen!
Wilmer
tummenupp.gif självklart. Jag ärvde inte det konstnärliga oturligt nog, men Ester kanske fått det i blodet. Kul tycker jag det är i allafall! Kom just på att leran jag beställde från hobbyaffären inte kom med i paketet. Har beställt gips, ska göra hand och fotavtryck med hjälp av playdo (egengjord) och gips.
Biggan_
...och göra som tavlor att hänga på väggen?
Wilmer
Ja, vi har själva för vi fick ett kit av en vän, men jag ska göra åt mormor och farmor. Till jul var det tänkt, men det får bli när det blir alltså efter jul. Lovar fota sweatingbullets.gif
Biggan_
Dom blir säkert glada när det nu än blir. Det är ett trevligt minne att ha när barnen blir vuxna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon