Full version: Ympa på äppelträd
Whiskuchi
Jag hittade ett litet förskrämt äppelträd på vägen till skogen igår. Frukterna var ynkligt små men jättegoda - ljust skal med röda ränder och ett vitt fruktkött med dragning åt rosa. Det var lite lätt mjöligt och ganska syrligt. Jag funderar på om jag skulle försöka mig på att ympa in en sådan gren på mitt Birgit Bonnier. Men hur går man tillväga? Jag har läst flera artiklar och begriper teorin men var på mitt träd skulle det vara bäst med en inympad gren? (de tre nedersta grenarna ska tas bort nu i dagarna. Bilden togs i våras.) Bör jag vänta till mitt träd vuxit till sig eller går det bra på ett så här litet träd också?

Eller är det någon som vågar sig på att gissa vilken sort det var så jag helt sonika kan köpa ett träd?
Åsa, mälardalen zon 2
Av beskrivningen gissar jag sävstaholm för de brukar se ut så och bli så när de inte beskurits och kartgallrats, de blir större ifall man kartgallrar och liknande.

(fast var det ett träd som växte vilt kan det ju vara en frösådd och då är det ju en helt egen sort eftersom äpple ju inte är fröäkta.
Whiskuchi
Jag gick förbi idag igen och plockade ett äpple, om någon känner igen det smile.gif

Detta var ganska mycket mjöligare än de tidigare jag smakat, jag gissar att de tidigare inte varit lika mogna smile.gif

Trädet växer mittemot ett ganska nybyggt hus och det har inte varit trädgård där tidigare. Men jag har fått för mig att kärnsådder vanligtvis ger små sura äpplen?
johan1983
CITAT (Whiskuchi @ 11-09-2012, 18:33) *
Jag gick förbi idag igen och plockade ett äpple, om någon känner igen det smile.gif

Detta var ganska mycket mjöligare än de tidigare jag smakat, jag gissar att de tidigare inte varit lika mogna smile.gif

Trädet växer mittemot ett ganska nybyggt hus och det har inte varit trädgård där tidigare. Men jag har fått för mig att kärnsådder vanligtvis ger små sura äpplen?

Alla "fina" äppelsorter är ju frösådder från början.
Det är så nya äppelsorter skapas. Är det en frösådd så kan det vara en ny äpplesort.

Ang din fråga, Jag tycker att alla äpplen ser likadana ut, så fråga inte mig smile.gif
Whiskuchi
CITAT (johan1983 @ 11-09-2012, 19:36) *
Alla "fina" äppelsorter är ju frösådder från början.
Det är så nya äppelsorter skapas. Är det en frösådd så kan det vara en ny äpplesort.

Jovisst, men att jag skulle ha turen att en ny väldigt god sort ploppar upp just här liksom wink.gif
johan1983
CITAT (Whiskuchi @ 11-09-2012, 22:08) *
Jovisst, men att jag skulle ha turen att en ny väldigt god sort ploppar upp just här liksom wink.gif

Konstigare saker har väl hänt.

Jag vet inte hur ration är mellan dåliga och bra sorter smile.gif
Cilla
Trädodlare har sagt mig att om man sätter 6000 kärnor så blir ett träd så bra att det kan bli en ny sort som klarar alla krav som ställs för att en sort ska klara att bli kommersiellt gångbar.

Själv tycker jag att 1 av 10 frösådda träd har godkända äpplen, dvs bra att äta direkt och bra till lagning.

Fåglar och andra äppelätande djur tycker att närapå 100% av alla sorter är bra.
benny4ever
Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.

Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.
Kutas
CITAT (benny4ever @ 28-10-2016, 20:22) *
Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.

Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.

Att ympa är ju så enkelt i internetepoken så det är slöseri med pengar att betala för det !!!

Och varför återupplivar man FYRA år gamla trådar om man inte är internettroll eller gör företagsreklam spam.gif
Sne4
Nystartat företag - Enskild firma startat sensommaren 2016...

Det är är väl det enda patetiska försöket att få referenser - att skriva dem själv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon