sarhe1
Nu är jag på gång med mitt brynbuskage... Kommer att göra en bakgrund av prakthäggmispel, men jag vill gärna klämma in lite andra buskar också. I framkant står det en schersmin och ett litet olvon som inte kommit igång så mycket ännu. Har också tänkt sätta en daggros (rosa glauca). Kan ni tipsa om andra, lite halvvilda trevliga buskar till min skogstomt, zon 4. Västerläge, med morgon och förmiddagssol samt en solskvätt på kvällen. Bakgrunden är granskog, och till höger står en asp.

FruTrädgårdstomte
Oj, vad kul med ett nytt projekt! smile.gif

Jag är ju rostokig så mitt första förslag är rugosa rosor, det finns många olika sorter men de flesta är ganska tåliga, kan bli hyfsat stora buskar och många får fina nypon och doftar gott. En annan forumnist här tipsade mig om 'Wild Edric' som är väldigt vacker, tålig och doftande.
Min egna favorit är 'Ritausma', skir vitrosa skönhet:

R-maa.jpg

Det vore ju fint att kombinera buskar i olika höjder och färger och blomningstid. En buske som inte blir jättehög, en meter ca, är ullvide, Salix lanata, den har ett vackert silvrigt bladverk och blommar med gul videkissar på våren.

Det finns ju mänger av olika buskar. Korneller t.ex. Jag gillar korallkornell, Cornus alba sibirica, den har röda grenar som är vackra på vintern och bladen får fina höstfärger.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon