Full version: Brynbuskage - frslag?
sarhe1
Nu r jag p gng med mitt brynbuskage... Kommer att gra en bakgrund av prakthggmispel, men jag vill grna klmma in lite andra buskar ocks. I framkant str det en schersmin och ett litet olvon som inte kommit igng s mycket nnu. Har ocks tnkt stta en daggros (rosa glauca). Kan ni tipsa om andra, lite halvvilda trevliga buskar till min skogstomt, zon 4. Vsterlge, med morgon och frmiddagssol samt en solskvtt p kvllen. Bakgrunden r granskog, och till hger str en asp.

FruTrdgrdstomte
Oj, vad kul med ett nytt projekt! smile.gif

Jag r ju rostokig s mitt frsta frslag r rugosa rosor, det finns mnga olika sorter men de flesta r ganska tliga, kan bli hyfsat stora buskar och mnga fr fina nypon och doftar gott. En annan forumnist hr tipsade mig om 'Wild Edric' som r vldigt vacker, tlig och doftande.
Min egna favorit r 'Ritausma', skir vitrosa sknhet:

R-maa.jpg

Det vore ju fint att kombinera buskar i olika hjder och frger och blomningstid. En buske som inte blir jttehg, en meter ca, r ullvide, Salix lanata, den har ett vackert silvrigt bladverk och blommar med gul videkissar p vren.

Det finns ju mnger av olika buskar. Korneller t.ex. Jag gillar korallkornell, Cornus alba sibirica, den har rda grenar som r vackra p vintern och bladen fr fina hstfrger.

Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon