kerstin z5-6
Många sår ettåriga växter utan problem,men tror att perenner är något helt annat.Det är de inte alls.Man behöver lite kunskap ja, en del är knepigare än andra, men många är varmgroende-precis som anuella växter.
Om du vill så dina egna trädgårdsväxter och vill ha perenner är det enkelt.Kanske hör tråden hemma i sådd och förökning mer än här men jag tror fler läser i denna avdelning
Välkommen till sådd och förökning med era frågor om ni har sådana!
Helen i Piteå Zon 5
Håller med Kerstin om att fröså egna perenner, buskar och träd är både roligt, inspirerande, lärorikt och ganska enkelt. Och tänka vad mycket pengar man sparar då man fixar växterna helt själv yes.gif
FruTrädgårdstomte
Jag gjorde mitt första försök i våras, sådde grönsaker, annueller och perenner.

Det mesta grodde fint och blev små plantor... men sen, sen började problemen... det vart inte just någe med någe... utom miniatyrrosorna, de blommar nu i rabatten, inte ser de ut som på bilderna men är rätt söta ändå. Och inte vet jag om de kommer att klara vintern heller...
Och så denna enda gurkplanta som trots extrem vanskötsel spottar fram gurkor på löpande band.

Det där med fröer känns inte riktigt som min grej, men jag måste lära mig eftersom jag prompt vill ha egna grönsaker. Så det blir väl nya tag till våren smile.gif
kerstin z5-6
Skolade du ut dem en och en när de var små?perennerna och anuellerna alltså?
FruTrädgårdstomte
blush.gif
Nja... alltså... det vart så mycket och det liksom växte fortare än jag hann ta hand om allt... sen vet jag nog inte riktigt hur sjutton jag ska bete mig... måste man plantera alla pluggplantor i småkrukor först? Det blir ju jättejobbigt...

Ja, du hör, jag är en klant slap.gif skulle gärna vilja ha lite goda råd.
kerstin z5-6
plugg använder jag inte, kanske för grönsaker som ska komma fort ner i landen.Så i vanlig plastlåda typ tråg för köttfärs,gör hål i botten..'
Såjord och fukta, speja fast fröna på ytan,vattna försiktigt ,de flesta frösådder dör av drunkning..
När de har två blad utöver de första hjärtbladen omskola en o en i småbyttor i bra gödslad jord.de fyrkantiga 8 cm,kan ta till större för perenner som blir stora.De som inte omskolas utveckar inte ett bra rotsystem ,blir taniga o kan tom dö.-
Avhärda ordentligt om du haft dem inne
Plantera ut när de vuxit till och blivit fina buskiga plantor, då har de oftast varit ute i minst 2 v
småkrukor är en investering men återanvänds år efter år
Champinjonbackar är bra om man ska bära ut o in, eller plantbrickor om man vill ha det
FruTrädgårdstomte
Tack för tips!
Det var så pillrigt att få ut de stackarna ur de där sålådorna. En hel form låter enklare. Och kanske började jag lite för överambitiöst med för mycket.
Men jag hade såjord och sprayade så försiktigt.
Vissa saker ville inte gro alls, bla luktärter som alla verkar lyckas med. Har aldrig funkat för mig. -cry-.gif Och jag äääälskar ju luktärter.

Såna små krukor har jag massor så det är inget problem, men vad ska man ha för jord egentligen? Jag tror jag använde planeringsjord och det verkade inte funka värst bra.

mamamaggan
Hur gjorde du med luktärtorna ?

Jag lägger dem alltid i vatten ett par dagar innan de ska sås. Då brukar de gro bättre . Så är det med en del andra fröer också , ibland står det på påsen .

Det är ett himla pillande när man sår egna växter men det tycker jag att man får igen när man får njuta av de färdiga växterna.

Också svårt att begränsa sig , jag brukade alltid så för mycket varje år men har ändrat mig . Nu tänker jag i stället så att jag ska bara så så mycket som jag har tid och ork att ta hand om annars blir det bara pannkaka av alltihop . Resten får jag så ett annat år .
kerstin z5-6
Ju bättre jord desto bättre resultat förstås.Plantjord blir ofta kompakt, blanda med ko på påse eller smågrus och glöm ej att näringsvattna halv dos till perenner efter 14 dagar i nya krukan.
Tag upp de små ur byttan med en sillgaffel,håll i bladet inte i stjälken.
FruTrädgårdstomte
CITAT (mamamaggan @ 12-09-2012, 20:55) *
Hur gjorde du med luktärtorna ?
Jag lägger dem alltid i vatten ett par dagar innan de ska sås. Då brukar de gro bättre . Så är det med en del andra fröer också , ibland står det på påsen .

Det är ett himla pillande när man sår egna växter men det tycker jag att man får igen när man får njuta av de färdiga växterna.

Också svårt att begränsa sig , jag brukade alltid så för mycket varje år men har ändrat mig . Nu tänker jag i stället så att jag ska bara så så mycket som jag har tid och ork att ta hand om annars blir det bara pannkaka av alltihop . Resten får jag så ett annat år .

Ang. luktärterna så tror jag att jag har provat allt genom åren.. blötläggning och sandpappring... de rackarna vill bara inte bo hos mig.
ranting.gif

Jo, du har rätt... jag vart så överambitiös första året med trädgård "på riktigt", och ska jag vara helt uppriktig så hålls jag med fröerna bara för att spara pengar (eller så var tanken, nu blev det ju dyrare ist) eftersom perennplantor inte är helt billigt.

I framtiden, när rabatterna inte skriker så tomma längre, tror jag att det bara kommer att handla om grönsaker för min del.
FruTrädgårdstomte
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-09-2012, 20:55) *
Ju bättre jord desto bättre resultat förstås.Plantjord blir ofta kompakt, blanda med ko på påse eller smågrus och glöm ej att näringsvattna halv dos till perenner efter 14 dagar i nya krukan.
Tag upp de små ur byttan med en sillgaffel,håll i bladet inte i stjälken.

Ah.. det ska jag prova! Jag gav ingen gödning alls, trodde att det skulle bränna rötterna. Tack igen för bra tips!

Jag använde en tesked att få ut de små... gick väl så där... nåja, det är bara att inte ge sig, nån gång ska jag väl få till det. smile.gif
kerstin z5-6
Observera dock att rådet med gödning gäller efter utskolning.
FruTrädgårdstomte
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-09-2012, 12:57) *
Observera dock att rådet med gödning gäller efter utskolning.

Japp, ok. Tack! smile.gif
kerstin z5-6
Tycker tråden är ganska intressant 266 + har läst få har kommenterat.Några har frågat i sådd men inte många.Vill man ha ett levande forum krävs trådar och lite energi.
hattstugan

Stämmer så bra så Kerstin!!!

Ang perennsådder vad kan jag så nu?

Finns i zon 3 eller vad det nu är!
kerstin z5-6
allt som ska sås med färska frö-tex helleborus -julros,aconitum -stormhatt,samt gentiana släkten och liljesläkten som krolllilja.
Finns fler men svårt att svara på när man inte vet vad du vill så.
hattstugan

OK!

Är nog intresserad av de flesta perenna växter som går att fröså!

Krollilja har jag! Julrosen får sköta sig själv under Schersminsbusken!

Hur lång tid tar det för Krollen att blomma från frö?

Stormhattsfrö hur ser det ut? Svårgrott?
kerstin z5-6
Lilium har en speciell groning dvs först gro de sk hypogelat,, dvs underjord- inget syns, senare kommer ett strå.
Om man istället planterar lökfjäll dvs bitar av löken går det fortare
ex
Föröka med lökfjäll</b> I höstas tog jag bort ett par liljor i en rabatt. Jag slaktade lökarna och satte i lätt sandblandad jord med fjället 1/3 över ytan. Normalt brukar jag slakta lökar på våren - försommaren och ha ute, men nu blev det i höstas - därför har jag haft fjällen inne i svalt utrymme. Det är ett mycket enkelt och BILLIGT sätt att förmera liljor. Liljorna brukar ta 3- 4 år på sig till blomning. Kan kännas långt den gången man slaktar löken, men när de blommar känns det inte så!Detta ser man ofta när man flyttar krollliljor, man tror att man flyttat alla..ändå kommer de igen.
Stormhattsfrö är ofta svarta o blanka.Så o sätt ut nu-de gror när de vill men oftast i maj efter en bra vinter, dvs snö kallt o växlande temp
Krolliljan
Jag frösådde krolliljor 2007 och de har inte blommat än. no.gif
Jag får nog försöka med lökfjäll.
Om jag gör det till våren, kan jag sätta dem direkt jämte de andra eller måste de stå i kruka först?
Pia L
Häggmispelfrön skall ju planteras färska, men hur bär jag mig åt då? Lägger hela bäret i jord eller ska man pilla ur småkärnor?
kerstin z5-6
Fruktkött/gäller alla bär o frukter, innehåller groninghämmande medel-Ta bort det innan du sår dina fröer
Pia L
Tack Kerstin, nu fick man lära sig något nytt och samtidigt har dom fått förklaringen som svarade mig i en annan tråd på varför det aldrig ha blivit några självsådder av fallna bär :-)
kerstin z5-6
Kom på lite fler färska frösmile.gif
Trolldruva ,corydalis, anemoner, pulsatilla, glaucidium,Anemonopsis macrophylla - Porslinsanemon
Dessutom kan man nu skörda den tomatliknande frukten från Indiskt fotblad och( andra fotblad med)rengöra från fruktkött och så fröna i såjord i krukor som man ställer på skyddad plats.
LottaJo
Sår gärna perenner men med varierat resultat; det är inte sällan de "enkla" som jag misslyckas med... confused.gif Jag har stratifierat i kylskåp de gånger det behövts, men den här gången ska jag ta hjälp av moder natur och ställa allt ute!

Nån som frösått tulpanträd eller ginkgo? Sådde frön i vintras och det skulle visserligen ta tid men inget har kommit upp än. Har dem numera ute i min barnkammare-pallkrage, så kanske nästa vår...
Peztis
Här är en till som sällan lyckas med luktärter! Vet inte vad problemet är heller... Antagligen för att de blir bortglömda i den allmänna såivern på våren.

Jag sår ju massor och främst perenner och sedan då så klart grönsakerna i landet. Ettåringar är ju fina och allt men jag gillar perenner för de kommer ju upp igen.

Kerstin, det där med färskgroende... Hur länge är ett frö färskt? Har julrosfrön från juli - räknas de som gamla nu då?
kerstin z5-6
nej de är färska-gamla" blir de när de är väldigt torra och har lagrats 4 månader sådär.
Peztis
Får väl ta och peta ned dem i en kruka då och ställa ut innan de blir helt intorkade.

Såg förresten att min julros blommar igen! Brukar de göra det? Har ingen större erfarenhet av julrosor, första året jag har en som blommar.
kerstin z5-6
Ja det kan få vårfnatt i september;)
HelénE
CITAT (LottaJo @ 20-09-2012, 13:06) *
Sår gärna perenner men med varierat resultat; det är inte sällan de "enkla" som jag misslyckas med... confused.gif Jag har stratifierat i kylskåp de gånger det behövts, men den här gången ska jag ta hjälp av moder natur och ställa allt ute!

Nån som frösått tulpanträd eller ginkgo? Sådde frön i vintras och det skulle visserligen ta tid men inget har kommit upp än. Har dem numera ute i min barnkammare-pallkrage, så kanske nästa vår...

OK höstanemon, ska man så dem direkt nu när de blommat klart?

Helén
kerstin z5-6
ja,jag skulle så och ställa i kallbänk så fort de är mogna.Gror i vår ,småplantorna tar tid på sig att bli stora.
rissen

Hej hej !
Vilket bra tråd !

Vet ni vilka av följande som jag bör så nu.
Jag har aldrig sått perenner förrut och jag tycker det ska bli så spännande.

Bollviva - primula denticulata
Mauritansk rödmalva - malva sylvestris mauritiana
Trädgårdsvallmo - papaver orientale
Alpmarton - eryngium alpinum

Fick dessa fröer av en kompis, kompis så det var ingen beskrivning med hur man skall göra.

Rissen

Ormrot
Jag har aldrig tidigare funderat på att så perenner eftersom det är fullt sjå med det som ska sås till köksträdgården. Men nu har jag köpt ett gäng fröpåsar, för jag har insett att höstsådd funkar med det mesta (smidigt!) och jag kommer inte odla i köksträdgården nästa år (den ska göras om), så jag kommer att ha bättre möjligheter att pyssla med perenner. Ska bli intressant att se resultatet. Vissa sorter är betydligt lättare att hitta som fröer än som plantor, så lyckas mina sådder kan jag bocka av flera perenner som stått på önskelistan länge.
kerstin z5-6
Ormrot-bor du i snäll zon är höstsådd ok,så inte för tidigt bara.

Bollviva - primula denticulata :ytsådd ljusberoende ,så täck ej ,spraya fast på jordytan.Varmgroende

Mauritansk rödmalva - malva sylvestris mauritiana:
Förkultivera inomhus april, någon mm djupt. Gror snabbt i rumstemperatur. Vid sådd i början av april fick jag de första blommorna i slutet av juni.

Trädgårdsvallmo - papaver orientale: Varmgroende , kan sås inne i mars -april-så glest i större bytta.Känsliga för omplantering.Sår man för tått,måste de omskolas i "trådstadie-,Bättre så glest o skola ut dirkt i rabatt.Känsliga för uttorkning direkt efter utplantering.

Alpmarton - eryngium alpinum
de flesta Martorn gror bäst efter en kylperiod ,så i ferbruari och ställ ut,låt snöa över om du har snö.
kan tas in i april till rumstemp alt växthus för snabbare grodd.Pålrot-skola ut när plantan har 2 blad utöver hjärtbladen.
Lycka till smile.gif!
rissen
Tack Kerstin för dina fina förklaringar.

Rissen

Wilmer
CITAT (Krolliljan @ 18-09-2012, 07:03) *
Jag frösådde krolliljor 2007 och de har inte blommat än. no.gif
Jag får nog försöka med lökfjäll.
Om jag gör det till våren, kan jag sätta dem direkt jämte de andra eller måste de stå i kruka först?

Jag har lyckats för första gången! Sådde i pluggboxar som jag hållt igång sedan i vintras, de har grott efter hand med lite perlit på fröna. Jättekul! Ställde ut pluggboxen i maj på verandan under tak, i år har det ju inte torkat ut i onödan av värmen direkt. Omplanterade nu, får se om de fortsätter ta sig..
Monarda
Tycker det är knepigt att så perenner själv. Däremot så tycks grusgången vara rena barnkammaren för allt som står i närheten som t ex iris, gullvivor, aklejor m m. Fattar egentligen inte hur något kan gro där - stenhård mark och grovt grus uppepå.
Massor av anueller sår jag varje år men känner nu att jag vill trappa ner på detta och satsa mer på perenner. Det jag sått i perennväg själv och lyckats med är väl bara anisisoper, studentnejlikor och aklejor. Riddarsporrar lyckade jag faktiskt med i år! Nu skulle jag behöva tips på någon tålig kantväxt som passar i zon 4, ca 15 cm hög och helst lättsådd förstås, med tankte på tidigare erfarenheter.
jo_1
Med två trädgårdar (3500 resp 2500 m2) har jag inte riktigt råd att köpa en massa perenner för att få det frodigt. Köpeplantor köper jag på rea på hösten (några få undantag dock). Det har gått över förväntan och det jag har sått hittills är bl a:

- Rudbeckia, 'Cappuccino'
- Rudbeckia, Cherry Brandy
- Rudbeckia, 'Hirta Green Eyes'
- Stockrosor, röda och svarta
- Aklejor flera sorter, bla 'William Guinness'
- Riddarsporrar, bl a 'Galahad',

Dessa har blivit frodiga och fina, vissa av dem har blommat redan första året medan andra blommar år två. Jag har haft dem i barnkammare under "första året" och flyttat dem till rätt plats år två.

Jag har än så länge inte testat att höstså och kommer nog inte hinna med det i år heller, har inget iordningställt och här i Borås regnar det ju oavbrutet så jag känner inte direkt för att gräva upp en ny "barnkammare" i spöregnet.

Men jag lär starta upp tidigt som tusan nästa år, har redan börjat planera!
kerstin z5-6
Kantväxter, viola cornuta alba är enkel tålig o lätt att så.Vit viol.Blir omgivningen besvärlig klättrar" den bara lite..lammöron,hosta,isop,lavendel,låga geranium.Beror på vad men definierar som kantväxt? Hur låg?
men nejlika,fjärvor -mertensia är lätta-ser ut som små blåbladiga hosta men blommar i blått på våren är lätta att så själv.Alla gror varmt
Vill man utöka finns massor av kallgroende växter eller de som kräver varierande temp.
Monarda
Skulle väldigt gärna vilja så nävor om det funnes någon sort som blir max 15 cm. Hur krångligt kan det vara? Varmgroende?
kerstin z5-6
Många geranium gror varmt, lyckas det inte ställ ut.Små tempväxlingar kan göra att de kommer igång smile.gif
Micka
Den här tråden har visst avstannat lite men jag tar gärna upp den igen.
Har sått mycket olika träd, perenner och buskar under åren. En del lyckade andra inte. Något jag försökt mig på är porslinsanemon men det har inte lyckats. Fick svaret här av Kerstin, de var troligtvis för gamla? Var får man tag på färska frön om man inte känner någon som har? Har köpt frön vid ett par, tre tillfällen men de har aldrig grott. Tips rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Micka @ 16-01-2013, 09:42) *
Har sått mycket olika träd, perenner och buskar under åren. En del lyckade andra inte. Något jag försökt mig på är porslinsanemon men det har inte lyckats. Fick svaret här av Kerstin, de var troligtvis för gamla? Var får man tag på färska frön om man inte känner någon som har? Har köpt frön vid ett par, tre tillfällen men de har aldrig grott. Tips rolleyes.gif

Hej och Välkommen Micka!
Roligt att du har hittat hit yes.gif
Att få frön av Porslinsanemon till gro har visat sig går lättast med färska frön. Har själv prövat ett flertal gånger med köpta och inget har grott.
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2010/10/sa...nemonopsis.html

Mitt förslag är att du frågar här på forumet under senhösten. Med lite tur är det någon som har några frön över.
Eva 33c
CITAT (Micka @ 16-01-2013, 09:42) *

Jag har köpt frö till anemonopsis (porslinsaemon) från Gardens North. Hon säljer m"fuktförpackade" så att de inte ska torka ut före sådd. De har grott bra. Jag köpte också frö till vit porslinsanemon från Jelitto förra året, och de grodde också jättebra. De behöver en kallperiod eftar sådd, så nu är en bra tid att köpa smile.gif
Micka
Hej och tack för bra tips!
Det går såklart köpa en färdig planta men det är ju så mycket roligare när man dragit upp de små raringarna själv rolleyes.gif
kerstin z5-6
Lycka till med porslinsanemonen. Du har fått bra råd om var du kan hitta färska frö.Jag lyckades inget vidare med torra gamla.Men fick upp flera st med frö från GN.smile.gif
Bassam

Hej
Ibland kan man köpa frö från bra butik men de gror inte , på grund att finns sjukdom i frö, förbjuden att frö gror, och ofta man säger till sig själv att han odla dem på fel sätt.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon