mamamaggan
10-09-2012, 23:48
Har så småningom tänkt sätta slånbärsbuskar där tomten gränsar mot grannens gräsmatta. Vill ha lite insynsskydd , och gillar slånbärslikör , men vill inte förstöra grannens gräsmatta.
På min sida av tomtgränsen är tomten vild , d v s den får nästan växa som den vill .
Hur långt och mycket sprider sig slånbärsbuskar ? Har ju möjligheten att sätta dem en bit in på min tomt men hur långt in ?
Om de sprider sig långt , kan man på något sätt begränsa spridningen ?
malarmaster
11-09-2012, 07:43
där de trivs sprider den sig helt vilt,satte själv en häck mot skogen och den skjuter rotskott 7-8 m från häcken,i gräsmatta klipps den ju men det blir stubbar som inte är angenäma att gå barfota på.
i rabatt får man ständigt klippa rotskott.rekommenderas INTE till villaträdgård särskilt om risken finns att grannen blir lidande.
själv ångrar jag planteringen och överväger att ta bort häcken,frågan är bara hur ta död på rotsystemet
häcken är nu 15 år gammal,tät o fin,blommar ljuvligt på våren,skyddar effektivt mot rådjur men rotskottsproblematiken börjar bli besvärande. ulf
Gossen Ruda
11-09-2012, 09:20
Jag har försökt få bort slån från en liten bit äng där jag ville återskapa den forna miljön för insekter. Efter lite försök konstaterade jag att det enda som hjälpte var Roundup. Man sprutar på de uppvuxna plantorna, att behandla stubbar eller stubbskott är svårare. Rent ut sagt ett jäkla rotsystem, det poppar upp rotskott överallt..
hattstugan
11-09-2012, 09:26
Stor varning för SLÅN!! Jag för en ojämn kamp mot slånet på min naturtomt!
Slånet tar över allt och då menar jag allt!
Nästa steg för att bli av med slånet är att låta grannen komma med grävmaskinen och gräva bort så mycket som det går!
Hagmarken i närheten är snart ett minne blott pga slån!!
Så hitta någon trevligare häckväxt än slån!
mamamaggan
11-09-2012, 12:57
Det var som jag misstänkte alltså , att den sprider sig rejält.
Går det inte på något sätt att begränsa spridningen , gräva ner något t ex ?
Jo, man kan gräva ned en rotbarriär, dvs en skiva. Jag har inte prövat det på slån men på andra villigt spridande sorter. Hur djupt man måste gräva vet jag inte, 60 cm är nog ett minimum.
Hej,
jag odlar på en ö i södra Bohuslän, och här är slånen förstås ett mkt vanligt vilt inslag. Sedan förbuskningen började (minskat bete etc) har den blivit ett av de svåraste krånglen där man vill hålla landskapet öppet. De har från början fr a fäste där det är väldigt magert och stenigt, ganska torrt. Vackert så man får nypa sig i armen när de blommande trycker sig mot en klippa och har formats av vinden nära havet, mindre snyggt när de växer i skuggan av träd och skjuter i höjden och aldrig får den där överdådiga blommen.
Men det finns också de som bestämt sig för att behålla slån på tomten och låtit den växa just som en häck. Det bygger då helt på att de kan klippa med gräsklippare på båda sidor om häcken - men det blir fint och går bra.
hattstugan
12-09-2012, 08:03
Om man nu vill ha slån på tomten så föreslår jag en betong bunker till den! För här i Mälardalen tar den snabbt över allt!
Ju mer du klipper bort skott desto värre blir det!
Tro mig jag har kämpat och kämpar mot detta gissel både med gräsklippare och annat!
CITAT (hattstugan @ 12-09-2012, 09:03)

Om man nu vill ha slån på tomten så föreslår jag en betong bunker till den! För här i Mälardalen tar den snabbt över allt!
Ju mer du klipper bort skott desto värre blir det!
Tro mig jag har kämpat och kämpar mot detta gissel både med gräsklippare och annat!
Som sagt (ovan) kan man klippa med gräsklipparen på båda sidor lika ofta som man klipper gräsmatta, då funkar det. Men jag håller med, att plantera in är trots allt en annan sak än att ta hand om redan växande, svårborttagna buskar.
mamamaggan
12-09-2012, 16:59
CITAT (Cilla @ 12-09-2012, 01:07)

Jo, man kan gräva ned en rotbarriär, dvs en skiva. Jag har inte prövat det på slån men på andra villigt spridande sorter. Hur djupt man måste gräva vet jag inte, 60 cm är nog ett minimum.
Låter bra , det kan vi kanske prova.
På vår sida gör det inget om den sprider sig , där är ren naturtomt , men det vore ju som sagt var tråkigt för grannens gräsmatta.
Så om vi gräver ner en någon form av skiva så skulle det kunna fungera.
Vilket material ska skivan vara av ? Vill ju att den ska bestå så länge som möjligt , i a f de 25 - 30 åren vi och nuvarande granne finns i livet .
Jag vet inte om jag vill rekommendera rotbarriärer för jag kan inte garantera att en viss höjd och ett visst material håller så länge som du vill.
Men det finns material att gräva ned,
se bilder här.
Min erfarenhet av olika rotbarriärer är begränsad och jag har aldrig testat på slån.
mamamaggan
12-09-2012, 23:07
Kom på något när jag kollade på bilderna, kan man inte sätta buskarna i nergrävda plasthinkar med hål i botten ?
Då borde väl de väl inte kunna sprida sig ?
Finns billliga hinkar att köpa och jag har väl inte tänkt sätta mer än kanske 5 - 6 buskar så det kanske kan gå att göra så.
Kommer att prata med grannen såklart innan jag sätter några buskar , vem vet de kanske vill ha lite slånbärsbuskar ?
Tomtgränsen är c:a 50 - 60 meter från deras hus och det är ingen " snyggräsmatta" , mer bara som ett område som de klipper för att hålla marken öppen.
Hinkar är jag nog rätt säker på blir för litet och för grunt rotstopp tyvärr. Alla rotstopp kräver dessutom att man håller marken på jmn nivå, så att inte rötter letar sig över dem. Jag har haft hinkar för myntor som fungerade bara något år pga löv och växtdelar föll och rötterna kröp över hinkkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.