Spinn är f-n själv, i stort sett omöjligt att bli av med om man har många växter.
Standardtipset att duscha av växterna och spreja med såpa och vatten hjälper inte om du har många angripna växter, eftersom det krävs att man upprepar behandlingen många gånger. Att blanda en kapsyl matolja i såpa-och-vatten blandningen gör det lite effektivare, men spinnet kommer tillbaks när klibbigheten avtar efter någon månad.
Jag är personligen övertygad om att spinnet överlever nere i jorden. Första gången jag helt blev av med spinn tog jag sticklingar på alla växter och slängde moderplantorna, samt tvättade sticklingarna noga under rinnande vatten med diskmedel. Det fungerade, men spinnet kom efter något år tillbaks med en julbegonia vi fick i present.

Jag såg att nån här rekommenderade att helt sänka ned växten i 40 - 45 gradigt vatten i flera timmar. Det kan möjligen fungera, eftersom det kanske kan döda spinnet som gömmer sig i jorden, men jag har inte provat. Värt att testa kanske.
Det finns inga bra bekämpningsmedel som biter på spinn som man kan köpa som privatperson - nästan alla bekämpningsmedel idag är pyretriner, och de har ingen effekt på spinn. Provado+ är det enda jag vet som dödar spinn, och det ger svåra skador på växten (och att spinnet snabbt kommer tillbaks).
Förra året verkar jag helt ha lyckats utrota spinn hos oss genom att köpa och släppa ut
Orius-skinnbaggar och
Neioseiulus californicus-rovkvalster (ta i trä!). Tillochmed mina citrusar har varit spinnfria hela sommaren. Normalt sett ska predatorer inte utrota spinn, men jag kunde ju inte köpa små förpackningar utan satte ut ett gigantiskt överskott av skinnbaggar och rovkvalster, det kanske gjorde susen. Det var ganska dyrt, strax under tusen kronor inkl. allt, men jag var desperat.
(
N. californicus är ett nytt rovkvalster som tål torr luft, medan
P. persimilis som rekommenderas i din BBC-länk kräver så hög luftfuktighet att den nog bara funkar i växthus)
Vad gäller att kompostera: Jag tror inte vanliga spinn överlever kompostering, men så här på höstkanten börjar det födas honor som ska övervintra. De gömmer sig lite överallt, även nere i jorden, och kan eventuellt överleva om komposten inte blir tillräckligt varm för att bränna ihjäl dem (40 - 50 grader).