britt@hangloose.se
[attachment=72397:1sparris600.jpg]
Blev hel nöjd med årets sparrisskörd. Vi bor i södra Norrland vid Indalsälven så egentligen ska väl inte sparrisen trivas här. Jag har nu haft mina "plantor" i 8 eller 9 år.
[attachment=72395:1bukettapel600.jpg]
Bukettapeln blommade som aldrig förr i våras och nu har den fått röda bär.
[attachment=72399:1smulgubbar600.jpg]
Blev även nöjd med smul/jordgubbarna. Dålig sommar vädermässigt men det blev gubbar som bara den.
[attachment=72396:1buskhortensia600.jpg]
Buskhortensian blommade inte i fjol men nu är den jättefin.
[attachment=72394:1squash600.jpg]
Mina favortiter squashen blir det hur mycket som helst av i år.
Vad jag inte förstår är varför det blev så lite potatis i år? Jättemycke morötter.
Nästa år är jag sugen på kronärtsskockor. Har jordärtsskockor som växer som "ogräs". Det är ju jättegott med jordärtsskockor på våren MEN otroligt vad de sprider sig. Har gjort en inhägnad på 2 x 6 meter som dom ska växa i nu...
fvd
Vilken fin skörd du har fått squachen ser verkligen frisk och aptitretande ut. Jag bor i zon 1 och har knappt fått någon skörd av varken bönor squach eller gurkor jag tror att jag sådde för tidigt och våren var kall (jag kunde ha sått om men hann inte)l. Smaklig måltid !
britt@hangloose.se
Ja det är roligt med squashen. Sådde mina i april/maj och har haft dom ute sedan i mitten av juni. Har ätit i flera veckor nu och gott är det. Brukar spara några som får bli 4-5 kg. Dom är perfekta att lagra i kylskåpet eller i kallkällan. Håller flera månader. Jag bakar matbröd, mjuka kakor, gör vegetariska biffar, steker m.m. Ska nu försöka göra en squash chutney.
Roligta att odla, skulle också vilja att det var zon 1 här. Det blir lite begränsat med vissa perenner som fryser bort. Där jag bor ska det vara zon 4 men jag tror nog att det är zon 5.
fvd
Jag hinnner inte laga så mycket mat nu jag både renoverar hus och trädgård, men jag tycker att scuach går att att använda till mycket och det blir alltid gott. Jag har slutat att köpa auberginer och använder scuach i stället och gör bl a "scuachaka", woukar och förväller en del. Det har sina sidor att odla i Halmstad där jag bor också vi har ofta torka på våren och i värsta fall vattningsförbud. Det står ofta i trådrna här det viktigaste är at vattna vattna minst 30 liter per dygn och sådant. Då tänker jag jag det går ju an om man har vatten fast i år skall jag inte klaga. Kul att se så fräscha grönsaker från norr i alla fall.
Eva 33c
Visst är det roligt att summera odlingssäsongen! Fina bilder också.
För mig blev squashen inte nån hit i år, men jag misshandlade plantorna lite under förkultiveringstiden så de kom efter, och den kalla våren hjälpte inte precis till.
Men tomaterna har gått alldeles förträffligt bra detta år i växthuset.
Och gurkorna helt OK, även de blev lite tröga istarten pga temperaturerna, men jag har skördat mer än nog i alla fall, och låter fläkten hålla frostfritt denna månad ut.
Bönorna, på friland har gett bra.
Potatisen helt OK, men morötterna vet jag inte vad som hände med, urkasst.
Palsternackorna ser små ut, hm.
Lök från frö, som kallas salladslök men ger en bra vanlig lökskörd också om man låter dem stå, har gått bra. De förkultiverades i mars-april.
Men purjolöken som jag brukar lyckas bra med ser väldigt späd ut fortfarande.
Paparika och chili-plantorna fick löss innan utplantering i slutkrukor i växthuset, så de blev försenade men har ändå gett tillskott till woken.
Grönkål är ett säkert kort, så det blir "grön soppa" i vinter med.
Broccolin tog larverna, hann inte få på täcknätet i tid.
Appropå jordärtskockor, så tar jag upp alla knölar på våren, spar en del till mat och sätter tillbaka 5-10 knölar på nytt ställe varje år. Då håller man koll på spridningen och får dessutom större knölar att skörda. Står den på samma plats många år blir det snart trångt om fötterna för den. Tyvärr kan jag inte äta så mycket av den trots att jag älskar smaken pga att den ger lite magproblem... Det hänger ihop med inulinet, kostfibret i den, man kan vara olika känslig för det. Jag har testat olika tillagningssätt utan att märka nån skillnad. Om man äter den varje dag kan man tydligen anpassa sin bakterieflora till den, men det tror jag inte jag vill ändå biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon