Annica J
11-09-2012, 14:14
Hejsan !
I år har jag lyckats bli såld på en uteväxt-Fuschia...De är så otroligt vackra! Men nu till min fråga, kan man spara/övervintra Fuschior? Ja tanken är kallt/svalt källarutrymme så som man kan göra med Dahliaknölar o andra knölväxter?
Hört man kan ta upp dem ur jorden och hänga dem svalt/kallt utan ljus o jord? kan detta verkligen stämma?
Som sagt helt nybörjare på dessa vackra växter men skulle så gärna vilja ha dem nästa år och...
Tacksam för era svar
Annica
Åsa, mälardalen zon 2
11-09-2012, 15:18
Ja det går men inte hänga upp sånt funkar bara ifall du har rätt hög fuktighet.
Man kan förvara fuchsior i några plusgrader + mörkt samt hålla växten bara lätt fuktig, inte blöt. Den tappar då alla bladen men grönskar till våren igen, plockar man in den på våren bör man sätta plastpåse över rumstemperaturen är för torr så det händer de nya knopparna torkar.
+Man kan ju övervintra dem som pelargoner= inomhus i ett svalt fönster.
+Man kan även lyckas övervintra dem i en vintergrav utomhus i trädgården men är väl kanske överkurs gräva en sån för endast 1st fuchsia.
Jag ställer bara ner mina i källaren på golvet i närheten av ett ett fönster som sitter högt upp, så ljus blir det men inte så mycket. Det kanske är onödigt då förstår jag så i fortättningen ställer jag dem utan ljus för jag har ont om plats. Första året jag gjorde det här hade jag ihjäl några genom att bli för ivrig med vattningen på våren när de börjde grönska. Min kompis i Stockholm gräver ner sina i marken och skottar jord över och det fungerar också.
mamamaggan
11-09-2012, 17:24
Gör på olika sätt. Antingen så förvarar jag dem i sommarstugan där det är c:a 10 grader på vintern och så planterar jag om dem på våren ( april -maj ) . De får vara inne tills jag är säker på att det inte blir mer frost.
Men så har jag även haft dem hela vintern i växthusmiljö ( vinterbonad ingalsad balkong ) där det aldrig blir under 15 grader. Har mest hängfuchsior och då har de fått hänga kvar i sina amplar fram till mars när jag planterat om dem .
Då blommar de efter någon månad d v s de kommer igång mycket tidigare.
Allt beror ju på hur man har möjlighet att förvara dem .
När de står i stugan så är jag väldigt sparsam med vattning , vattnar lite mer när de är i växthusmiljö. Man känner helt enkelt efter om de är torra och då får de lite vatten.
Ugglemormor
16-09-2012, 09:16
Hej alla fuchsior,
Hur kommer det sig att man inte kan få vårsticklingar att överleva den första vintern? De har vuxit bra under sommaren, men har gjort som ni beskrivit och fram till vårkanten lyft ut dem på min veranda där andra växter har övervintrat.
De bara dör, har låtit hälften stanna längre i garaget med mina större "lianer", men nu blir jag less på dem.
2 år i rad på våren har jag köpt fuchsior från norra Tyskland och dom har nästan alla kommit igen efter vintern. Nu har jag en av dem som håller på att stamma sig och är nästan lika hög som lilla jag.....massor av blommor kommer det.
Även deras hängfuchsior har kommit igen, även att de blir mer "normala" i höjden och bredden.
Det regnade och småsnöade i våras där jag köpte dem och de hade dem ute......synd att det inte finns variation av dem, färgmässigt där nere.......
(synd att jag inte har en bild av dem i denna dator)
Margaretha
14-10-2012, 21:48
Jag klipper ner dem ordentligt - för att de inte skulle få plats annars - och sätter dem på min inglasade balkong,
där vi har en frostvakt som håller +4 grader och sedan brukar jag plantera om dem i slutet av mars och sätta ut dem när risken för frost är över.
De får vatten någon gång då och då under vintern, men bara en liten skvätt. Det är lätt att vattna för mycket när det är svalt. När vårsolen börjar komma in på balkongen får man öka på vattningen. Även om nätterna är kalla kan det bli väldigt varmt på en inglasad balkong en solig dag i februari!
De har överlevt i många vintrar. En nackdel är att det kostar en del att ha uppvärmning på en oisolerad balkong!
Lycka till!
Hej
Det kan övervintra dem svalt torr och mörk, svalt är temperaturen mellan (+5 - +10 ), man kan ge dem lite vatten, när jorden blir torr.
H.Bassam
Irene_L
15-10-2012, 08:41
Jag övervintrar mina fuchsior på fönsterbrädan i ett rum där jag har ca 17-18 grader. Det fungerar bra och de flesta överlever.
CITAT (Margaretha @ 14-10-2012, 22:48)

De har överlevt i många vintrar. En nackdel är att det kostar en del att ha uppvärmning på en oisolerad balkong!
Lycka till!

Har du funderat på att hänga upp t ex bubbelplast och endast värma upp en del av utrymmet? Om det inte är så då att hela balkongen är knökfull med blommor som övervintrar...
Margaretha
18-10-2012, 21:07
CITAT (Peztis @ 16-10-2012, 20:36)

Har du funderat på att hänga upp t ex bubbelplast och endast värma upp en del av utrymmet? Om det inte är så då att hela balkongen är knökfull med blommor som övervintrar...

Dessvärre är det nog tämligen fullt! Och det blir fler och fler övervintrare för varje år!!
Odlarinna
15-11-2012, 09:53
CITAT (Irene_L @ 15-10-2012, 09:41)

Jag övervintrar mina fuchsior på fönsterbrädan i ett rum där jag har ca 17-18 grader. Det fungerar bra och de flesta överlever.
Undrar ifall det går även i rumstemperatur? I något hörn?
Jag har en uppstammad en vilken är flera år gammal. Jag har fått transportera den till ett garage men nu är den för stor att bära. Alla blad är kvar på den än? Vad är din åsikt ?
hattstugan
15-11-2012, 10:00
Går säkert bra att ha den inne så! Sköt den som vanlig krukväxt!
Jubbe063
15-11-2012, 11:12
Jag har aldrig lyckats övervintra dem i rumstemperatur med bra resultat, antingen dör de eller så blir de så försvagade att de bara blir spinkig och svag tillväxt säsongen därpå. Men det kanske fungerar för andra.
Min kära mor har väldigt fina fucsior, hon använder vintergrav som någon redan nämnt. Hon har en grop som är grävd till frostfritt djup, tar bort krukorna och lägger ner plantorna där på hösten täcker dem med mycket löv och sen pressening över det hela.
Det hela är ju en kombination av ljus, temperatur och luftfuktighet. Har man dem i rumstemperatur så bör de även ha extrabelysning och sprayas emellanåt pga den torra inomhusluften vintertid.
Har man dem svalt och mörkt i en källare täcker det med att kolla till dem någon gång och ev spraya med lite vatten.
I en grop ute får de klara sig själva, fukten finns när det behövs.
spacepingo
15-11-2012, 19:38
Jag stammade upp två fuchsior själv. Första vintern hade jag inget lämpligt utrymme och hade dem inne utan extraljus. De överlevde men de mådde nog inte så bra. De var klena och kom inte igång riktigt sommaren efter. Nu när de övervintrar i garaget (ca 10 grader med lysrör) så är de betydligt piggare och finare på sommaren. Så slutsatsen får nog bli att det kan gå men är inte optimalt.
Om man inte har nåt alternativ så får man kanske räkna med att det kan misslyckas. Jag skulle nog fundera på att se till att den får extra ljus iallafall.
hattstugan
16-11-2012, 12:10
Vanligaste felet görs troligen med att växten får för lite/mycket vatten!
Mina fuchsior vill ha mycket vatten även på vintern oavsett om de står svalt eller inte!
Odlarinna
16-11-2012, 16:04
CITAT (hattstugan @ 15-11-2012, 11:00)

Går säkert bra att ha den inne så! Sköt den som vanlig krukväxt!
Jag chansar.
Hej
Värme, vatten och ljus är alla måste passa varandra, till exempel om temperaturen är högt på plats, så vi behöver höja belysning och fuktighet.
H.Bassam
hattstugan
16-11-2012, 20:07
Kan tillägga att mina växter får inget extra ljus då jag inte har plats för det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.