Full version: Syren eller Häckoxel
JennyE
Hej! Jag är nybörjare inom trädgård och har nu en stor tomt (gammal åker/äng) på ca 2000 kvm där vi ska ha en häck som blir ca 90 meter lång. Vi bor i zon 2, läget är soligt och ibland blåsigt (öppet runt om), jorden är lerig.

Jag har förstått att Häckoxel är bra vindskydd och att den är tålig. Syren växer dock fortare, frågan är om den är lika tålig och klarar av eventuella hårda vindar? Och vilken är mest lättskött?
Syrener är ju så vackra oxå....

Vad har ni för erfarenheter av dessa två?

Tack på förhand!
Huggorm
De uppför sig ju helt olika. Syrenerna kan du låta växa fritt om du vill, medan oxeln blir till en rad med stora träd om du gör så. Spontant tänker jag att syren är mera lättskött, medan oxel kan få ett väldigt stilrent utseende om man sköter om dem noga.
fvd
Jag har en gammal oxelhäck (sedan 1949) som jag har sågat ner till fotknölarna två ggr men inte får någon stil på. Jag har frågat om den här på Odla om den ett par gånger och fått instruktioner hur jag skall göra nu skall den få sista chansen. Jag vet inte hur det går men min kanske ändå är för gammal. Det som ofta händer med oxelhäckarna har jag sett när jag rört mig i stan är att grenarna blir grova och ser ut som spjälstaket och om man sitter ner ser man rakt igenom dem. Dessutom är den jobbig att klippa grenarna är grova så man får ha en stark häcksax. Jag har ingen erfarenhet av hur det är att plantera en från början de jag ser är kanske felskötta. Om jag skulle välja så är ju syren att föredra. Det kanske finns någon som har en lyckad oxel och kan svara jag har faktiskt set en men vet inte historien om den.
Hjortronsylt
Jag hade valt syren.
JennyE
Tack för era svar! Hjortronsylt- jag blir nyfiken på varför du skulle välja syren?
Cilla
Båda kan fungera, och båda kan vara friväxande eller formbeskurna.

Syrén i friväxande form vet många hur den ser ut, och vid blomningen är den bra. Ganska vindtålig, om än inte som häckoxeln. Som formbeskuren får den inga blommor, men bildar en mycket tät och vacker bladmassa. Som formbeskuren och friväxande blir häcken ganska bred.

Häckoxeln Sorbus mougeotii 'BÄLINGE E' blir bara aningen högre som friväxande, 5-7 meter, är mindre känd, och helt ljuvlig. Tät blomning och fruktsättning, mycket dekorativa blad. Kan användas som friväxande eller formbeskuren, kan hållas ganska smal eller vid. Blommar och får vackra bär också som beskuren. Vindtålig, anspråkslös.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon