Victoria
Hej,

Jag vill ha en rödbladig buske bredvid en brudspirea. Jag bor i zon 5 på småländska höglandet men har växter som klarar zon 4 i trädgården. Jag har även lagerhägg (zon 3?) i trädgården men den blir brun varje vinter. Busken ska stå vid ett högt glest plank. På andra sidan planket är det sol hela dagen och det strilar igenom lite men eg kommer den stå planterad i ett västligt läge med full sol först på eftermiddagen.

Min största önskan vad beträffar detta är 1: Perukbuske. 2: Blodfläder men jag vet inte om jag "vågar". Annars faller lotten på en Smällspirea, men helst inte då jag redan har en.

Vad tror ni? Ska jag testa eller avråder ni mig? Vad har ni för erfarenhet av Perukbuske och Blodfläder i hög zon?

Ska jag blanda gödsel om jag planterar nu på hösten eller blir det förvirrande för busken?

Tacksam för svar.
Cilla
Du menar att du redan har en "Djävulsbuske", Diabolon? Den gillar jag.

Den storbladiga perukbusken är lite mindre härdig än Cotinus coggygria 'Grace', som kan klara zon 4.
Min erfarennhet av alla slags perukbuskar är dock att de kräver både full sol och ganska still alägen även i zon 3 för att utvecklas bra. Ett plank är ju vindläande, frågan är bara om den blir tillräckligt tät och om den orkar växa i din zon. OM du skulle testa med den, sätt den på kraftig och vid kulle ökar du chanserna för den.

Korallkornellen Cornus alba 'Sibirica' har visserligen gröna blad, men de blir knallröda på hösten och grenverket ger busken ett rött intryck hela säsongen. Klarar zon 7!

En annan härdig (till zon 7) är videkornellen, som också har röda grenar och blir illröd på hösten. Cornus sericea 'Farba' E

Rödbladiga berberisen Berberis thunbergii 'Atropurpurea' klarar zon 5 och om man inte ogillar den för sin taggighet så är den en pålitlig färgklick.

Björkspirean har mörkröd höstfärg. Spiraea betulifolia 'Tor'.

Cilla
Lite högre, klarar zon 6: Blodhägg, Prunus padus 'Colorata' och 'Laila E'

Sedan kan man ju också alltid med rödbladigt fundera på blodbjörken, men då är vi inne på träd, om än mindre sådana.
Victoria
Hej Cilla,

Tack för dina svar!! Lotten faller nog på en diablo i alla fall. Pålitlig och röd året om. Vill inte bara ha höstfärg. Har varit inne på berberis men vill inte ha taggarna. Annars är den fin och tar mig tillbaka till barndomen då vi hade röd bernerishäck. Kanske att det kommer in en sådan i trädgården, men inte på just den platsen då jag ville ha något med lite större blad för att bryta mot brudspurean. Det blir så väldigt småbladigt annars....😊
Cilla
Tack för att du påminde mig om Diabolon, den hade jag glömt. Det är nog ett bra val hos dig - mycket bättre än att ha en paraplybuske som inte trivs.

Ja, berberisen är barndom också för mig. Det fanns många i offentliga planteringar och det sprakade på hösten och var fullt av illröda bär. Men det var först i vuxen ålder som jag fattade att den också fanns i jätteformat, och den busken är häpnadsväckande. I storformatet blir både blommor och bär mycket tydliga. Fåglarna äter bären och därför finner man den ute på öar ibland - i vilt tillstånd är den ofta magrare och kan bli lite bonsailiknande.

Det finns mängder av sorter av berberis - röd- och grönbladiga och de flesta får sprakande höstfärger.

För att er som ogillar berberis så måste jag ändå visa några bilder...

Berberis darwinii 'Darwins barberry'

Lättare att göra röd-, gul och grönbladiga bollar av än buxbom! Tål kruka bättre också. Bar aman tar hand om de sylvassa tornarna när man beskurit.

Bären är mycket C-vitaminrika och lika goda i matlagning som andra, t ex goji eller tranbär. Går säkert att lägga i lingonsylten och i annan marmelad för att piffa upp.

Berberis thunbergii 'Atropurpureum'

Berberis thunbergii 'Sunjoy Gold'

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon