HelénE
Vill försöka utöka beståndet av:
Rudbeckia (Alba och Magnus)
Riddarsporre
Funkia
Stjärnflocka
Flox

Samt så har jag frön av enka gula stockrosor.

Hur gör jag nu bäst, så nu eller i vår? Typ av jord? Och vad gör man när det kommit upp...dvs. skötseln då tills de ska planteras ut.
Tänkte att det ska sås i krukor så jag kan plantera ut dem senare där jag vill ha dem.
Har inget växthus och ingen drivbänk. Kan förvisso kanske täcka en pallkrage med öpnningsbar ram av byggplast om så behövs.

Helén
kerstin z5-6
Rudbeckia (Alba och Magnus) Varmgroende
Riddarsporre varmgroende
Funkia varmt och fuktigt dra plastpåse om sådden ställ i ljust läge helst + 22-24 tills de grott
Stjärnflocka kyl ute-så i oktober och ställ ut sådden alt ,så i januari feb och gräv ner under snön
Flox som stjärnflocka
stockros varmgroende.
De varmgroende är ingen idee att så nu kommer några varma veckor gror allt men kan förolyckas av röta vid mycket regn samt kyla om de är för små
Så i mars april inne eller ute i sålåda. De gror bara tempen är runt 20.
aloa
Sådde funkia för första gången i våras, de grodde rätt så lätt. Riddarsporre och Rudbeckia har också varit enkla att så, allt enligt Kerstins svar, förutom att jag inte använde plastpåsar till funkia. Det kanske förklarar att bara hälften av dem grodde wink.gif
kerstin z5-6
ibland har jag mot odds ställt dem på varmt badrumsgolv,utan ljus:) 98 % grodd.Sen måste de fort under ljus förstås smile.gif
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2012, 18:56) *
Riddarsporre varmgroende
Funkia varmt och fuktigt dra plastpåse om sådden ställ i ljust läge helst + 22-24 tills de grott
Stjärnflocka kyl ute-så i oktober och ställ ut sådden alt ,så i januari feb och gräv ner under snön
Flox som stjärnflocka
stockros varmgroende.
De varmgroende är ingen idee att så nu kommer några varma veckor gror allt men kan förolyckas av röta vid mycket regn samt kyla om de är för små

thanks.gif

Helén
kerstin z5-6
vasse go smile.gif lycka till med plantorna!!
Pauline/Sthlm
Stjärnflocka tog jag fröer i en offentlig plantering i fjol o stoppade ned i min perenn-kindergarten (pallkrage med fluffigare jord än min övriga keramikerlera), kom upp så fint i år ett tjugotal i det hörn de fått. Planterade ut dem i rabatterna, räknar med blommor nästa år. Funkia har jag inte prövat att så men kommer att försöka nu...😃. Däremot har jag förut köpt småplantor som tagitsig med tiden - insåg sedan att de enormt kraftiga bestånd jag har på ett ställe bara går att spadhugga av ett hörn på/dela i större el mindre delar för snabbt och kraftigt förmerande (var inte så van vid tanken på att hugga i växterna) så nu fleeeer,mkt större fortare billigare.. Men då blir det förstås bara samma. Flox går inte här; råodjur.
HelénE
CITAT (Pauline/Sthlm @ 18-09-2012, 06:41) *
Stjärnflocka tog jag fröer i en offentlig plantering i fjol o stoppade ned i min perenn-kindergarten (pallkrage med fluffigare jord än min övriga keramikerlera), kom upp så fint i år ett tjugotal i det hörn de fått. Planterade ut dem i rabatterna, räknar med blommor nästa år. Funkia har jag inte prövat att så men kommer att försöka nu...😃. Däremot har jag förut köpt småplantor som tagitsig med tiden - insåg sedan att de enormt kraftiga bestånd jag har på ett ställe bara går att spadhugga av ett hörn på/dela i större el mindre delar för snabbt och kraftigt förmerande (var inte så van vid tanken på att hugga i växterna) så nu fleeeer,mkt större fortare billigare.. Men då blir det förstås bara samma. Flox går inte här; råodjur.

Just funkia delade jag en stor rugge i år, fick ta till yxan!
Fast jag tittade nu på de jag har som blommat, är lite osäker på det där med fröna, blommorna liksom bara skrumpnar ihop, vad ska man ta av dem?

Helén
kerstin z5-6
hostafrö
CillaM
CITAT (HelénE @ 18-09-2012, 18:12) *
Just funkia delade jag en stor rugge i år, fick ta till yxan!
Fast jag tittade nu på de jag har som blommat, är lite osäker på det där med fröna, blommorna liksom bara skrumpnar ihop, vad ska man ta av dem?

Helén

Jag har mängder med hosta/funkia o får aldrig en enda frökapsel. Men igår såg jag på ett annat ställe en planta med tjocka frökapslar. Kapslarna ska vara lite avlånga, tjocka.
HelénE
CITAT (CillaM @ 18-09-2012, 21:43) *
Jag har mängder med hosta/funkia o får aldrig en enda frökapsel. Men igår såg jag på ett annat ställe en planta med tjocka frökapslar. Kapslarna ska vara lite avlånga, tjocka.

Förmodligen är det samma här, blev inga frökapslar.

Helén

CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2012, 17:56) *
Riddarsporre varmgroende
Flox som stjärnflocka
stockros varmgroende.

Kerstni,

Vet du hur lång tid det tar innan Rudbeckia, riddarsporre och stockros gror,och hur länge de sen bör stå inne innan man börjar skola ut dem?

Här i Sthlm är det - 10 - - 19 om nätterna och förvisso sol men runt nollan om dagarna, och mycket snö kvar, så det känns som jag bör vänta ett tag till med att börja plantera.
Peztis
Helene, det du förodlar inne kan du inte sätta ut förrän risken för frost är över, de är alldeles för känsliga för det.
Dessutom så bör du under minst en veckas tid avhärda, dvs bära ut på dagen och in på kvällen, i början med fiberduk över eller i skuggan, sedan mer och mer sol. Annars kommer plantorna att brännas. Tänk solskyddsfaktor på solsemestern, man börjar med högsta första dagarna och sedan trappar man ned allt eftersom huden vänjer sig och börjar få färg.
HelénE
CITAT (Peztis @ 17-03-2013, 16:26) *
Helene, det du förodlar inne kan du inte sätta ut förrän risken för frost är över, de är alldeles för känsliga för det.
Dessutom så bör du under minst en veckas tid avhärda, dvs bära ut på dagen och in på kvällen, i början med fiberduk över eller i skuggan, sedan mer och mer sol. Annars kommer plantorna att brännas. Tänk solskyddsfaktor på solsemestern, man börjar med högsta första dagarna och sedan trappar man ned allt eftersom huden vänjer sig och börjar få färg.

Tack,jag somnar om ett tag. Kung Bore håller ju greppet om vintern med en järnhand.

Någon som vet hur lång groningstid det är för dessa frön? Om jag räknar med att kunna börja skola ut dem i mitten av juni, när bör jag då peta ner dem inne i jorden?

kerstin z5-6
Skola ut dem bör du göra snabbt -två tre blad över hjärtblad.Groningstiden för stockros är sällan över en vecka medan de andra två kan ta längre tid på sig.

Skola ut och sätta dem ute för avhärdning är ju två olika saker.Även om de är perenner är de lika frostkänskliga som sommarblommor i princip, när de är nygrodda.

Börja ha dem ute dagtid kan du säkert redan i maj.
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-03-2013, 07:02) *
Skola ut dem bör du göra snabbt -två tre blad över hjärtblad.Groningstiden för stockros är sällan över en vecka medan de andra två kan ta längre tid på sig.

Skola ut och sätta dem ute för avhärdning är ju två olika saker.Även om de är perenner är de lika frostkänskliga som sommarblommor i princip, när de är nygrodda.

Börja ha dem ute dagtid kan du säkert redan i maj.

OK tack.
Jag kan gott vänta ett bra tag med plantering i vart fall.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon