Helen i Skåne
Om man ska ha dahlior har jag förstått att man måste gräva upp dem på hösten. Nu är jag ju så himla lat så jag vill helst slippa sådana växter, men jag minns de FANTASTISKA bilderna på dahlior i somras som någon visade upp, minns inte vem. Har därför funderingar på att så dahlior, har fått katalogen från Värends och suckar över alla vackra sorter. Men HUR gör man, jag menar, hur håller man reda på var alla rotknölar finns så att man får upp dem? Sätter man dem i någon sorts korg eller kruka? Suck! Det verkar hiiiimla jobbigt... jag som knappt gitter ha ettåringar i kruka över sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Dahlior har ganska stort bladverk, man brukar plocka upp knölarna när frosten tar bladverket det brukar inte vara svårt att hitta dahliorna stammarna är ganska hårda så bladverket lägger sig inte platt på marken. Det brukar bara vara att ta en spade och gräva upp knölarna. Runt de där lite hårdare stammarna kan man sätta fast en namnlapp om man vill hålla koll på vilka växter man har. Knölarna läggs sedan i torr torv och förvaras kallt men frostfritt. Har man knölarna i lerjord kan man behöva låta knölarna ligga och torka luftigt ett tag så att man lättare får bort de värsta lerkokorna innan man packar dem i torven.

Korg kanske fungerar men det måste isåfall vara stora korgar dahlior brukar inte ha speciellt små knölar när säsongen är över.
Helen i Skåne
Tack Åsa! Är det bättre att köpa färdiga knölar än att så, måste de förkultiveras? I såfall blir det knölar!
Åsa, mälardalen zon 2
Ska du så frön måste du nog förkultivera i några månader, antar att man kan behöva så fröna åtminstone i feb-mars. Frösådd kan vara kul och man kan nog få en stor variation, vill man ha speciella namnsorter är nog knölar bäst. Även med knölar kan det ofta vara en fördel att förkultivera dem i en stor kruka åtminstone någon månad innan de kan planteras ut så att man får blom lite tidigare, fast i skåne kanske man ändå får blom i hyfsad tid vid direktplantering.
Sassa
Finns det några Dahlior som doftar?
Jag har aldrig odlat dalior för jag har fått för mej att de är doftlösa och ja liksom lite plastiga...
Men det kanske är helt fel?
undrar Sassa smile.gif
Waldemar
Jag brukar ha mina dahlior i stora krukor hela säsongen. Då kan man flytta runt och möblera med dem. Kan också vara bra för att skydda dem för hårda vindar. Sedan kan man låta dem stå kvar i krukan under vinterförvaringen som måste vara frostfritt. Detta med kukor har jag även börjat använda för liljor och det fungerar jättebra.
Betty
Det där med vinterförvaring av Dahliaknölar tycker jag verkar besvärligt...
Jag frösådde Sommardahlia förra året, de blev jättefina! Gör nog om det i år, om jag ids... annars finns de ju att köpa på plantskolan så småningom.
Helen i Skåne
Käre tid! Pilla med frön och förkultivera!? Nu blev jag trött... Sånt orkar jag bara inte, det funkar heller aldrig. Kanske för att jag inte tycker det är roligt. Nä, pang ska vara och så ska plantan vara där, gärna stor och ståtlig. Någon sa att Hannele är den late trädgårdsmästaren, undrar om vi är släkt... laugh.gif
Men att sätta i krukor tänkte jag prova med liljor. Hittade fina lökar i Värends katalog!
Betty
CITAT (Helen i Skåne @ 07-01-2003, 12:52)
Men att sätta i krukor tänkte jag prova med liljor. Hittade fina lökar i Värends katalog![/SIZE][/color][/font]

Då måste du ju baxa in krukorna till vintern... är inte det besvärligt jämfört med att ha liljorna i rabatten ? rolleyes.gif
Helen i Skåne
Inte alls! tongue.gif
Jag har huset fullt av grabbar som får hjälpa till med sådant... Men just liljor i kruka skulle vara trevligt, de doftar ju så man kan flytta runt dem beroende på var man ska sitta.

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon