Full version: Ska flytta vildvin
Fågelvägen
Vildvinet är en självsådd planta som jag vill flytta till ett staket. Rankorna är 2-3 m långa. De har slingrat sig fast bl.a. i några Taxus och en hägg. Kan jag kapa en del av rankorna nu i september utan att vildvinet tar skada? Hoppas på goda råd! thanks.gif
Gossen Ruda
Vad är det för vildvin? Jag har en planta av något som jag tror heter rådhusvin. Den överlever allt och sprider sig ordentligt. Nerklippning när som helst har ingen betydelse, den kommer igen.
Fågelvägen
Det är inte rådhusvin Parthenocissus tricuspidata vi har. Den klättrar med "häftskivor", t.ex. på en putsad vägg. Den vi har klättrar med klängtrådar och heter antagligen P. cinquefolia. (Sådd av fåglar, saknar namnlapp!)

Undrar om den också tål klippning när som helst? confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Fågelvägen @ 12-09-2012, 13:36) *
Det är inte rådhusvin Parthenocissus tricuspidata vi har. Den klättrar med "häftskivor", t.ex. på en putsad vägg. Den vi har klättrar med klängtrådar och heter antagligen P. cinquefolia. (Sådd av fåglar, saknar namnlapp!)

Undrar om den också tål klippning när som helst? confused.gif

Min saknar också namnlapp, uppgrävd i en fd trädgård. biggrin.gif Jag TROR det är rådhusvin. Dessa klätterväxter brukar vara rätt så tåliga så jag skulle tro också din klarar det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon