Full version: Tips på perenner
OceanFang
Jag har två hörn vardera om en högre trappa som behöver förgyllas flirting.gif

1) Jag behöver en hög perenn som behöver vara ca 90 - 150 cm hög,
platsen där den ska vara är fuktig och skugga.

2) Den andra perennen behöver också vara ca 90 - 150 cm hög,
platsen där den ska vara är fuktig men något torrare än förgående.
Mesta dels sol men är i skugga på kvällen innan solen går ner.
Så det blir sol-halvskugga?

Höll på att glömma, jag bor i zon 3.

De får gärna vara vintergröna och även gärna få röda blommor men inga måsten tummenupp.gif

Tack på förhand thanks.gif
Mvh Sara
kerstin z5-6
perenner är aldrig vintergröna.De vissnar ner under vintern för att återuppstå igen på våren.
Du kanske mer är ute efter en vintergrön barrväxt i så fall
Perenner med fint bladverk är tex
Cimicifuga racemosa brunette..tål skugga -silverax,röda blad och doftande kolvar på hösten
Rosenflockel röda stammar -rosarödblom i stora flockar höst
fvd
Rhododendron.
OceanFang
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2012, 20:50) *
perenner är aldrig vintergröna.De vissnar ner under vintern för att återuppstå igen på våren.
Du kanske mer är ute efter en vintergrön barrväxt i så fall
Perenner med fint bladverk är tex
Cimicifuga racemosa brunette..tål skugga -silverax,röda blad och doftande kolvar på hösten
Rosenflockel röda stammar -rosarödblom i stora flockar höst

Nej ingen barrväxt.

Jag bryr mig inte så mycket om det är en blomma eller en buske, men verkade mer passande i denna kategorin än att posta samma tråd i båda kategorierna prydnads växter och träd, buskar och häckar.

De du rådde mig till som exempel tycker jag inte riktigt passar där de ska planteras, även om de i sig är fina.
Tack för tipsen.

CITAT (fvd @ 11-09-2012, 22:42) *
Rhododendron.

Några art exempel som skulle funka bra vore snällt flirting.gif

Dock blir väl detta i fel kategori nu då rhododendron är buskar/träd beroende på storlek etc.

jag kan även tillägga att växten kan vara ca 1 m i omkrets utan problem.

Mvh Sara
kerstin z5-6
Rhoddar behöver sur jord .För övrigt är de säkert bra på platsen
OceanFang
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-09-2012, 23:17) *
Rhoddar behöver sur jord .För övrigt är de säkert bra på platsen

OK, skulle du kunna ge mig några namn på arter som passar?
Läst en del om rhododendron arter men när jag väl hittar någon som passar
så står det så olika på olika sidor och i mina böcker. Vad gäller sol-skugga, höjd, etc

Mvh sara
Krolliljan
Lagerhägg är en vacker vintergrön buske tycker jag. Vita blommor.
kerstin z5-6
Du får bygga upp med torvblock eller stenar och kan därefter plantera Rhoddar efter tycke och smak.Köp Rhodde jord bara,eller blanda kogödsel på påse med grovriven torv.
Bägge platserna är trivsamma för dessa.I samma jord kan du plantera andra surjordsväxter.Både perenner och andra småbuskar.Azalea, ljung ,Kalmia, Enkianthus, Pieris, buskmagnolia, häxal, trollhassel,
många Primula och Gentiana.Exakt 150 cm hög är svårt att ge råd om.I bra läge med god gödseltillgång växer de fortare och blir högre.
Skickar en länk -höjdangivelser och övrigt är införda av de som odlar växten.
Busk o trädlistan
OceanFang
Tack så mkt för länken, ska kika efter.

Om ni har fler växter att rekommendera så skriv gärna.
fvd
Det finns inte så mycket att välja på om buskarna skall vara vintergröna. Du kan ju söka på andra buskar som har färger på grenarna som t ex corneller är fina mot snön har röda och giftgröna grenar. Det finns ju också buskar som har lite dramatisk form och blommar tidig vår på bar kvist som t ex trollhassel. Jag kom just på att järnek är vintergrön jag har en sådan i min trädgård som jag klipper med häcksax til konform men jag vet inte om den tål dina breddgrader. Jag skulle gå ut om jag var du och kolla i skogen och om det finns parker och se vad som finns.
OceanFang
CITAT (fvd @ 15-09-2012, 06:24) *
Det finns inte så mycket att välja på om buskarna skall vara vintergröna. Du kan ju söka på andra buskar som har färger på grenarna som t ex corneller är fina mot snön har röda och giftgröna grenar. Det finns ju också buskar som har lite dramatisk form och blommar tidig vår på bar kvist som t ex trollhassel. Jag kom just på att järnek är vintergrön jag har en sådan i min trädgård som jag klipper med häcksax til konform men jag vet inte om den tål dina breddgrader. Jag skulle gå ut om jag var du och kolla i skogen och om det finns parker och se vad som finns.

Vintergröna är inget måste men vore en trevlig bonus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon