Full version: Pärlhirs
fvd
Jag sådde en påse pärlhirs i våras och har nu två stora krukor med riktigt fina plantor. Kan jag ta frö av dessa och hur går det till i så fall ?
Maggan H
Om det är denna så går det utmärkt att ta fröna när de lätt kan lossnas från vippan.
[attachment=72431:Hirs.JPG]
Maggan H
Fast nu minns jag vilken du menar och det är ju inte denna.... tongue.gif

Fröna sitter längs borsten och du kan inte missa dem, små blanka pärlor som nog får skrapas lite lätt för att lossna.
fvd
Den är rödbladig med pampiga borstar jag fattar vad du menar tack.
fvd
Den heter Pennisetum purple majesty F1 hybrid.
Maggan H
Eftersom det är en hybrid är det inte säkert att det blir det mörkbladiga men den är odlingsvärd även som grön.
fvd
Tack så mycket mina kunskaper har ökat med 100% sedan jag börade prata med er här på odla, det skall bli spännande att se. Jag har förresten hitttat ett frö än så länge.
Wilmer
Jag har en röd och en randig som den som är på bild. Eller, det hade jag första året. Nu har jag röda med ränder och randiga med rött i, häftigt!!

Plus att de självsätt sig här och var!
fvd
Säger du det så kul ! Det här med att fröså nya växter som jag inte trodde mig om blir bara mer och mer intressant. Från det ena till det tredje så har jag funderat på att ta in krukorna jag har och övervintra dem. tror ni att det är en bra idé?
Wilmer
De vissnar säkert när fröna är mogna, som typ vete råg gräs... Jag tror mina gjorde det förra året. Matade pippisarna med axen i vintras!
fvd
Jaha, då blir det ett par krukor mindre i källaren och jag sår i vår. Tack !
Wilmer
kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon